"Indulási oldal" kiállítás az MMIK-ban

2007.05.16. 17:11

Egyáltalán nem úgy megyünk a kiállítás-megnyitóra, hogy hibát találjunk a teremtésben. Mégis akad. A címke és a mögötte megbúvó tartalom különbségén túl máson igazán fennakadni nem lehet, főleg ha a tárlatvizitben kísérőnkül egy bennfentes lány akad. A kiállítás a végzős rajzos BDF-hallgatóké. Elvileg.

Differenciaszámítás

Ha megkaparjuk a felszínt, mindig előtűnnek a visszásságok – mondá a fürkészkedv, polgári nevén illemtelenség. Így van ez ezzel a kiállítással is, ami elvileg a pályakezdés előtt álló BDF rajzszakos hallgatóknak zengi a dicsőségét május 14. és június elseje között. Ehelyett a kiállító 20 alkotó közül csak 3 végzős. Elbeszélgetve a főiskolán néhány idén diplomázóval, többen tárják kétfelé a kezüket, hogy ha hallottak is valamilyen ilyen tematikájú kiállításról, pontosabb információk hiányában el is feledkeztek róla. Bár a többségre ez sem jellemző.

„Indulási oldal” kiállítás az MMIK-ban


Tanszékfali plakát, csoporttársi és oktatói figyelemfelhívás hiányában e sorok írójától szereznek tudomást róla. Vagyis a rajzszakos hallgatók sem szentek az egymás közötti akadozónak tűnő párbeszéddel. Mindenesetre kiderül, ez, a végzősök jelesebbjeiről csoportképet adó tárlat még csak most kezd tradícióformát ölteni a tavalyi utáni idei második körrel.

Előjáró beszéd

A Polgár Csaba iparművész, egyetemi tanár által mondott vernisszázs megnyitóbeszédében kapunk egy gyorstalpalót a tavaly életbe lépett bolognai felsőoktatási rendszer lehetőségeiről és hogy milyen előnyökkel jár a rajszakosok szempontjából a BDF csatlakozása a soproni egyetemhez. Ez mind szép és jó és egy tanáremberhez illő ismeret, csak éppen pályakezdés előtt állók szempontjából eléggé csak indifferens, hogy miként alakul fényessé a jövendő a részükről hamarosan az „egykori” jelzővel illetendő főiskolájukban. Később majd talán, ha egyszer kellő papírokkal a pakkjukban jönnek vissza tanítani e falak közé. Ám az nem holnap lesz. E beszéd megszólítottjai inkább a jelenlévő, még nem idén végzők lehetnek, akik majd a diplomájuk megszerzése után még „túlóráznak” két évet a mesterképzésben. Ámde e kiállítás – a nevében legalábbis – nem róluk szól.

„Indulási oldal” kiállítás az MMIK-ban


Rasperger József már sokkal tömörebb, lényegre törőbb. Tóth Csaba festőművész, tanár és a kiállítás szelektora nevében is megköszöni az alkotók munkáját. Tudja persze – halljuk –, hogy többek Szombathelyen csak „átutazóban” voltak és a négy év letelte után, zsebben a diplomával esetleg majd más városokba veti őket a sors. Reméli azért, hogy hasznos tapasztalatokkal gazdagodtak itt. A helyzet persze ettől továbbra is faramuci – gondoljuk immár mi. Van ugye a kiállítás neve (számszerűleg: 20), akikhez szólnia kell és a tartalma (számszerűleg: 3), akikhez szól. Vagyishogy a kiállítás aligha mondható reprezentatívnak, mondhatni: ezen méltóképpen idevágó szavak nem éppen a célközönsége előtt hangoznak el. Ettől persze még, gondolom, lehetnének többen is a saccra harminc – többségében gyorsan elillanó – fiatalnál.

Ami szép, az kép

Hanem hagyjuk a vesszőparipa-fonást másra, nézzük inkább magát a kiállítást. Kanttal tartva („A szép az, ami érdek nélkül tetszik.”) és a saját katasztrofális rajzkészségemtől se nagyon segítve járom végig a termeket. Különösebb műelemzésbe nem bonyolódva bele, rábízom magam egy idegenvezetőmül fogadott rajzszakos lányra. Kérdésemre, hogy mit tart a kiállítottak közül a legjobbnak, Szolnoki Szabolcs több, emberekkel teli szombathelyi helyszínt is megörökítő festményeit (Piac, Piacon, Biliárd, Emberek stb.) adja válaszul. Ám ha a bevallott pártatlanság bocsánatos bűnét mégis a lelkére venné, akkor Bergendi Nikolett akvarellje mellé tenné a négyzetfoglaló ikszet.

„Indulási oldal” kiállítás az MMIK-ban


Belemelegedve a szubjektivitásba, Vajda Tamás jobbadán férfiközpontú munkái és tanulmányai művei előtt a lány beszélni kezd a modellrajzolás nehézségeiről. Beavat, hogy milyen nehéz iskolán kívüli ideális körülményeket teremteni hozzá, és hogy a kollégiumi szoba ebből a szempontból kész rémálom, ellenben otthon már valamivel jobb a helyzet. Ahogy magyaráz, avatott szemmel az egyik rajzon még hibát is talál, de nevetve a lelkemre köti, hogy ne írjam le, pontosan mit.

Még kér a kép

Át a másik terembe. Garas Ágnes táncosokat ábrázoló fotói láttán elmondja, hogy kétségtelen, szépek, profi géppel és profi beállítással készültek, mégis tudnom kell, hogy a fotó mint műfaj a művészetek hierarchiájában alatta áll a rajznak és a festészetnek. Aradszki Gergely haláltematikájú számítógépes grafikái (pl.: Jim Beames üvegben itt-ott foszló csontú fiú) megint egy másik alkotásbéli hozzáállást képviselnek. A kísérőm véleménye szerint külön kéne venni a többitől, mivel ez a technika a kreativitásnak annyira másmilyen aspektusaira helyezi a hangsúlyt, mint a klasszikus értelemben vett képzőművészet egyéb itt szereplő alkotásai.

„Indulási oldal” kiállítás az MMIK-ban


Kapok aztán magyarázatot Polgár Gábor monotypiáiról is, hogy hogyan készülnek általában az ilyen képek és hogy ezzel szemben az előttünk lévők miben térnek el a „dogmától”. Szerinte izgalmas lett Farda András „Tárgyak” című festménysorozata is a nyitóteremben, amin azonos méretű kulcsok, csont alakú kutyaeledelek, tollak, ceruzák és egy rikító kapszula látható.

És ami még, de nem utolsóképp

Saját turistai kútfőből Kovács Andrea japánkertes dolgai fognak meg leginkább a maguk egyszerű tárgyiságukban, ahogy foglyul ejtik a növényit. Plusz öröm a régi ismerős, Vasadi Péter (alias VangSo) versével találkozni: A kertet szokni kell.

„Indulási oldal” kiállítás az MMIK-ban


És persze ott van még a terem origójában a lány cserepes-fonalas-drótos Fiktív műtárgya is. De említeném Rohonda Ildikó csücsörítő tarkaságú „Szuperegó”-ját is a tőle gyökeresen elütő hangulatú és témájú „Árkádsor” mellett, ami Benede Ágnes munkája. Vagy éppen Farkas Milán könyvként lapozandó „n” betűs tanulmányát a Nő alakváltozásiról, ahol ezen egy betű grafikai alakulása elegendő megjeleníteni vagy harminc nőtípust, legyen az akaratos, alvó, femme fatale, művésznő, nagyi, Mona Lisa etc. Vagyis nem feltétlen kell szégyenkeznie annak sem, mint e sorok írójának, akinek az írott szó marad egyedüli kifejezőmódul.
.