
A múltkor olvastam valahol, hogy a Google központjában kétezer ember dolgozik. Hogy közülük hány agyas, csillogó szemüvegű ázsiai programozó volt és van befogva a
Google Trends most is tartó fejlesztésében, azt nem tudjuk, de gyanítjuk, hogy a cég olyan hatalmas energiákat nem feccelt bele a dologba, egyszerűen egy felületre összegereblyézi, amije van. Igaz, elég sok mindene van, és még több lesz.
Mindenesetre az ötlet kreatív, és még ha gyakorlati haszna csak a hardcore internet-tartalom- és marketingguruk számára van, egy átlagfelhasználó is jól eljátszhat vele egy darabig, ne adj isten beépítheti az eredményeket céges prezentációjába, amiért majd biztos megdicséri a főnök.

A működés jórészt adja magát, de a lényeget gyorsan leírjuk: a Google Trends segítségével megállapíthatjuk, hogy egy-egy szóra, kifejezésre mely országban, régióban, városban keresnek rá a legtöbben, illetve összehasonlíthatjuk a keresőszavak népszerűségét is. Ha nagyon akarjuk, ebből különböző következtetéseket vonhatunk le.
Ha például beütjük a Kiszel Tünde nevét, akkor egyrészt az látszik, hogy a magyar kultúrikon Győrben nagyon menő, viszont a nagyvárosok közül Miskolc nem került fel a listára. Persze nem árt némi óvatosság az adatok értékelésénél, mert simán lehet mondjuk - előre is elnézést a feltételezésért - hogy a miskolciaknál Kiszel Tünde honlapja a kedvencek között van, és azért nem jelenik meg a keresésben.

Hogy a rendszernek azonban köze lehet a valósághoz, azt Tankcsapda zenekar iránti keresések jelzik, a Google szerint ugyanis a csapat Debrecenben a legnépszerűbb, ami hihető, mivel odavalósiak, Sopron második helyezése pedig talán a közelmúltban zajlott Volt Fesztiválnak köszönhető.
A keresések földrajzi kiindulópontja mellett a rendszer történeti visszatekintést is ad, mely szerint például a Tankcsapda 2006 utolsó negyedében valamiért roppant népszerű volt.

A játék még izgalmasabb, ha nem egy, hanem több keresőszót ütünk az ablakba, vesszővel választva el őket egymástól. Ilyenkor a rendszer összehasonlítja nekünk az eredményeket.
Régiónk három megyeszékhelyeit összehasonlítva nemcsak azt látjuk, hogy azok hogyan jelennek meg, hanem az elmúlt évek folyamán hogyan alakultak a keresési számok.

Innentől kezdve csak fantázia kérdése az egész, összehasonlítjuk a tévécsatornákat, a bor és a sört, költőket és pornósztárokat, pártokat és politikusokat. A szolgáltatás egyelőre csak angolul és kínaiul megy, de a Google azt ígéri, továbbfejleszti és a nemzeti nyelvekre is kiterjeszti a szolgáltatást.
Google Trends