Google Trends: Játék a nevekkel

2007.07.14. 12:58

Gyakorlati haszna csak az internet legkeményebb magja számára van, de félóráig mindenkinek remek játék. A szolgáltatás a városokból, régiókból induló kereséseket elemzi, és fordítva is működik: összehasonlíthatjuk, Sopron, Szombathely vagy az Edda után keresnek-e többen.

A múltkor olvastam valahol, hogy a Google központjában kétezer ember dolgozik. Hogy közülük hány agyas, csillogó szemüvegű ázsiai programozó volt és van befogva a Google Trends most is tartó fejlesztésében, azt nem tudjuk, de gyanítjuk, hogy a cég olyan hatalmas energiákat nem feccelt bele a dologba, egyszerűen egy felületre összegereblyézi, amije van. Igaz, elég sok mindene van, és még több lesz.

Mindenesetre az ötlet kreatív, és még ha gyakorlati haszna csak a hardcore internet-tartalom- és marketingguruk számára van, egy átlagfelhasználó is jól eljátszhat vele egy darabig, ne adj isten beépítheti az eredményeket céges prezentációjába, amiért majd biztos megdicséri a főnök.

Google Trends


A működés jórészt adja magát, de a lényeget gyorsan leírjuk: a Google Trends segítségével megállapíthatjuk, hogy egy-egy szóra, kifejezésre mely országban, régióban, városban keresnek rá a legtöbben, illetve összehasonlíthatjuk a keresőszavak népszerűségét is. Ha nagyon akarjuk, ebből különböző következtetéseket vonhatunk le.

Ha például beütjük a Kiszel Tünde nevét, akkor egyrészt az látszik, hogy a magyar kultúrikon Győrben nagyon menő, viszont a nagyvárosok közül Miskolc nem került fel a listára. Persze nem árt némi óvatosság az adatok értékelésénél, mert simán lehet mondjuk - előre is elnézést a feltételezésért - hogy a miskolciaknál Kiszel Tünde honlapja a kedvencek között van, és azért nem jelenik meg a keresésben.

Google Trends


Hogy a rendszernek azonban köze lehet a valósághoz, azt Tankcsapda zenekar iránti keresések jelzik, a Google szerint ugyanis a csapat Debrecenben a legnépszerűbb, ami hihető, mivel odavalósiak, Sopron második helyezése pedig talán a közelmúltban zajlott Volt Fesztiválnak köszönhető.

A keresések földrajzi kiindulópontja mellett a rendszer történeti visszatekintést is ad, mely szerint például a Tankcsapda 2006 utolsó negyedében valamiért roppant népszerű volt.

Google Trends


A játék még izgalmasabb, ha nem egy, hanem több keresőszót ütünk az ablakba, vesszővel választva el őket egymástól. Ilyenkor a rendszer összehasonlítja nekünk az eredményeket.

Régiónk három megyeszékhelyeit összehasonlítva nemcsak azt látjuk, hogy azok hogyan jelennek meg, hanem az elmúlt évek folyamán hogyan alakultak a keresési számok.

Google Trends


Innentől kezdve csak fantázia kérdése az egész, összehasonlítjuk a tévécsatornákat, a bor és a sört, költőket és pornósztárokat, pártokat és politikusokat. A szolgáltatás egyelőre csak angolul és kínaiul megy, de a Google azt ígéri, továbbfejleszti és a nemzeti nyelvekre is kiterjeszti a szolgáltatást.

Google Trends
.