Biciklivel a városon át: könnyen lehetne jobb is

2007.07.16. 20:06

Augusztus közepétől lehet kerékpárút-fejlesztési pénzekre pályázni a régiónál. A rendelkezésre álló 700 millió forint csak első hallásra tűnik soknak, ugyanis mindössze 50 kilométernyi út jön ki belőle. Igaz, mi ennek is örülnénk, különösen miután leteszteltük pláza-Herény útvonalat.

Évente 350 millió van erre a célra

700 millió forintot szán a regionális fejlesztési tanács kerékpárút-hálózat fejlesztésre 2007-2008-ban – jelentette be hétfőn a regionális fejlesztési tanács társelnöke, Rácz József a herényi kerékpáros központban tartott sajtótájékoztatóján. Ebből mintegy ötven kilométer bicikliút épülhet a régióban – mondta –, de 2013-ig évente további háromszázötvenmillió forint áll rendelkezésre erre a célra.

Biciklivel a városon át


Elsősorban azok a pályázatok lehetnek sikeresek, amelyek egy, két vagy három számjegyű külterületi utakat vagy nagy forgalmú belterületi útvonalakat mentesítenek a kerékpáros közlekedés alól, valamint minél több középületet, munkahelyet kötnek össze, hálózatot alkotnak, sőt abba illeszkednek bele.

A kerékpárutaknak a biztonságos és környezetbarát közlekedést egyaránt kell szolgálniuk, uniós paraméterek szerint kell elkészülniük, és nem veszélyeztethetnek természetvédelmi értékeket. Pályázhatnak helyi önkormányzatok, ezek társulásai, intézményei, de akár a Közút Kht. is. (Bővebben a www.westpa.hu honlapon.)

A patakpart európai hely

Az Alon kérdésére, hogy pontosan mit jelent az, hogy forgalmasabb, balesetveszélyes főutak mentén, azaz beleférhet-e ez alapján a pályázatba a Szombathely kiemelt fejlesztési projektjei között szereplő, várost átszelő patakparti kerékpárút, Rácz József azt mondta, nincs meghatározva, hogy hány méteren belül kell lennie a forgalmas úttól a bicikliútnak, de nyilván nem arra gondoltak, hogy közvetlenül az út mellett, hiszen ennek több lenne a kára, mint a haszna. Miután Ausztriában (már adottságai miatt is) előszeretettel létesítenek patakmenti kerékpárutakat, nem véletlen, hogy Szombathelyen ez az elképzelés felmerült. A többi a mérnökök és projekttervezők dolga, ugyanis a hatástanulmányban alaposan meg kell indokolni, hogy miért épp ott halad a biciklisztráda, ahol.

Most azok a tervek lehetnek sikeresek, amelyek már elő vannak készítve, de november 16-ig, a 2007-2008- évi pályázat beadásának végső határidejéig még van idő, ugyanakkor 2013-ig is lesz még lehetőség előrukkolni a plánumokkal.

Szobák kerékpárral és pumpával

A sajtótájékoztató után megnézhettük az uniós támogatással épült kerékpáros centrum hat 2 + 1 férőhelyes szobáját (van akadálymentesített is, mosdóval), amelyek még nincsenek berendezve, viszont remek biciklipumpát kaptunk. Kerékpárt is kölcsönözhetünk: naponta, sisakkal együtt 1500-1100 forintért, nap- és darabszámtól függően, a tandem körülbelül a duplájába kerül. A biciklikölcsönzésre egy belvárosi panzióból már küldtek ide kuncsaftokat – tudtuk meg Szekér Tamástól az egyesület munkatársától. Honlapjuk is hamarosan üzemel, és kiadványuk is csaknem kész.

Biciklivel a városon át


Viszont a táblarendszer még sehol nincs, ezt, mint megtudtam, a herényiek (mint együttműködő társ) és az önkormányzat (mint projektgazda) közti munkamegosztásban az utóbbi vállalta magára, lévén közelebb a tűzhöz, azaz az engedélyező hatóságokhoz. Nem ártana azonban ezzel sietni, mert októberig mindennek perfektnek kell lennie a pályázat sikeres lezárásához.

Plázától Herényig, és vissza

Mi azonban tábla nélkül is kitaláltunk a bicikliscentrumba, egyszersmind ki is próbáltuk, hogyan lehet eljutni a város egyik végéből a másikba kerékpárral.

A Csatár utcától indultunk (a Savaria Plaza környéke), az út torkolatával szemben, a Körmendi úton van bicikliút (itt még), de mivel expedíciónk jelentős késedelmet szenvedett volna a túloldalra való csöppet sem veszélytelen átkeléstől, egyszerűen elkerekeztünk a járdán, az itt lakók ezt már megszokták. A Centenáris hídi körforgalomnál tudtunk áttérni a bicikliútra, amelyen itt a tábla szerint gyalogosokkal osztoztunk.

Biciklivel a városon át


Az út minősége elég gyatra, harántirányban repedezett, de szakemberek szerint már kiszolgálta az idejét az alap nélküli aszfalt. A Szabadságharcos útról a Thököly utcai biciklisávba kanyarodunk, majd a zebrán szabályosan átkelve tekerünk tovább a Perint partján nemrégiben kialakított kerékpárúton, amelyen viszont már most felfedezhetők a repedések.

Találkozunk három biciklissel, meg két kitört fácskával.

A Magyar utcában hajtunk tovább, aztán a Petőfi utcában egy nagyon rövid, de annál kevésbé biztonságos szakaszon, hogy az Akacs Mihály utcába kanyarodjunk a személy és nehézgépjárművek elől. Ezen megyünk végig a Szűrcsapó utcáig, ahol ismét egy rövid szakasz következik a kocsiúton, szerencsére kora délután nincs nagy forgalom.

A Paragvárin viszont van a járdából leválasztott kerékpársáv, amely egészen a Szent Imre herceg útig visz. Innét viszont egy hosszú etap következik bicikliút nélkül a Herényiek Házáig. A busz, amely három perccel később indult a plázától, mint mi, akkor kanyarodik a Boci Betérő nevű presszó elé, amikor mi oda be, pedig mi már kerültünk egyet a bicikliscentrum mosdójáig is. Hátszéllel - súlyosbító körülmény a kánikula - 22 perc alatt teljesítettük a kb. 5 kilométeres távot.

Visszafelé majdnem a Petőfi utcáig jöttünk a Paragvárin, imitt-amott a biciklisávba belógó, parkoló autókat és kisebb kátyúkat kerülgetve, majd elkerülve a Petőfi utcát az Engelsen térünk le az Akacs Mihály utcába. A tűzoltóság előtti parkban is van bicikliút, de mi inkább áttoljuk a drótszamarat az MMIK előtti sétányra, itt is van kerékpárút, amely viszont a Magyar utca torkolatánál gyalogutat keresztezne, ha nem lenne előtte vége. (Itt ezt a kanyart nem ártana átgondolni, főleg azok kedvéért, akik a Gagarin utca felől kerekeznek.)

Biciklivel a városon át


Majd bemegyünk a csőbe, ugyanis a Szabadságharcos út egyirányú, így elvileg itt tolni kellene. Rendőr és szembeforgalomból eredő – jogos – anyázás nélkül teljesítjük a szakaszt, holott mehetnénk a buszokkal és időnként kamionokkal nehezített Sorok utcán is.

A Körmendi biciklis útra a Győrffy utcai gyaloghídon tolhatnánk át a járműt, de ezen tologassa az, aki ezt a hidat megtervezte, majd eredeti állapotában felújította nem is olyan rég. A pláza után a szennyvízrekonsrukció során megsérült burkolatot a kivitelező egy itt lakó jelzése után kijavította, kivéve a Csatár utcával szembeni beszakadást, ahol még mindig van egy jó nagy gödör – száraz időben nem ciki, nyári esőben meg kifejezetten jólesik egy pedállal kombinált Kneipp-kúra.

Visszafelé 30 percig jöttünk, ellenszélben, kis sétával megszakítva, viszonylag kényelmesen és biztonságosan. Azonban ugyanezt reggel hat és nyolc között, valamint műszak után, már nem biztos, hogy bevállalnánk. Tojást és herendi kávéskészletet ne szállítsunk a csomagtartóban.
.