Thököly úti rendőrlámpa: Szakmai vagy politikai kérdés?

2007.11.19. 21:39

Két bizottság tárgyalta, egyik sem támogatta, de a közgyűlés mégis rábólintott arra, hogy legyen jelzőlámpa a Külsikátor végében a Thököly úton. A Pro Savaria hétfőn tartott sajtótájékoztatót a kérdésben: A lámpákat – igaz, más-más okokból, sem Prugberger Emil, sem Molnár Miklós nem támogatja. Mi megszámoltuk az autókat.

Előzmények

Októberben tárgyalta a közgyűlés a Thököly utca forgalmi rendjét. Úgy döntöttek, hogy a Rákóczi-Bejczy-Thököly utcák kereszteződésében körforgalmat alakítanak ki az Iseum beruházáshoz kapcsolódóan, a város rendezési tervének megfelelően. 15 szavazattal elfogadták azt is, hogy a Külsikátornál jelzőlámpa segítse a gyalogosok átkelését. A közgyűlésen különösen Gyimesi József (ESZE) érvelt lámpa mellett, balesetveszélyre hivatkozva, és arra, hogy ez az egyetlen négysávos út a városban, ahol a gyalogátkelőhely nincs lámpával ellátva.

Molnár csodálkozott

A két Pro Savariá-s képviselőt az indította hétfői sajtótájékoztatóra, hogy megjelent a Savaria Fórum 39. számában egy írás, melyben a lap megkeresésére azt nyilatkozta Polgár Zoltán, a Vas Megyei Balesetmegelőzési Bizottság tikára, hogy „szakmai szempontból nem támogatható a város elképzelése.” A körforgalom mellett a lámpa dugókat okoz, inkább a zebra megemelését, illetve járdasziget létesítését javasolta a szakember.

Thököly út


Ugyanezt javasolta Molnár Miklós is közgyűlésben, aki némiképp meglepve látta a sajátjával egyező véleményt a város lapjában. Prugberger Emil a cikk után megkeresett más szakembereket is, akik ugyancsak hasonlóképp vélekedtek. A képviselő elmondta: ezek után reméli, hogy nem kapja meg a 2008-ra tervezett, és több mint harminc millió forintba kerülő beruházás a hatóságoktól az engedélyeket. A nyilvánossághoz azért fordultak, hogy nagyobb nyomatékot adjanak véleményüknek, mely szerint mindenképpen védeni kell a gyalogosok testi épségét, ám erre nem a lámpa a legmegfelelőbb eszköz. Ezt egyébként a közgyűlésen is elmondták.

Politikai döntés - zsarolási potenciál?

Molnár Miklós úgy véli, politikai döntés született az ügyben. Szerinte vannak olyan tagjai a közgyűlésnek, akiknek szavazatára szüksége van a városvezetésnek, és ezért tudják érvényesíteni saját egyéni érdekeiket a közgyűlésben, a szakmai bizottságok véleménye ellenére is. (Megjegyezzük, ez nem új, inkább ciklusokon átívelő jelenség.) Az ALON kérdésére, hogy kire gondol Molnár Miklós, nem kaptunk választ. Azt viszont elmondta a képviselő, hogy minden egyes kérdésben, ahol a szakmai bizottságok véleményét figyelmen kívül hagyó, azzal ellentétes döntés születik, sajtótájékoztatót fognak tartani a jövőben.

A bizottságok véleménye

Az ominózus előterjesztés kapcsán a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságban egy igenlő, és öt tartózkodó szavazat született, a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság pedig a következő határozatot hozta: az „Iseum rekonstrukciós projekt keretében a körforgalom megépítésével összefüggésében kerüljön kialakításra a Külsikátornál lévő gyalogátkelőhely forgalombiztonságát javító jelzésrendszer.” (Ez nem zárja ki a jelzőlámpát, de nem is javasolja kifejezetten azt.)

Thököly út


Javasolják viszont, a „végső megvalósítás előtt a területen végezzenek minimum három napig tartó forgalomszámlálást, mely alapján a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság, mint szakmai bizottság meghozza a döntést a jelzőlámpa helyéről.”

Megszámoltuk

Ha nem is három napig tartó, de rövid forgalomszámlálást mi is végeztünk a területen. Dél körül a Külsikátor-zebránál alig volt gyalogosforgalom, délután négy óra tájt azonban percenként kelt át valaki (többnyire egyedül) az úttesten. Ami azért azt is jelzi, hogy nem kell órák hosszat várni a zebránál. Az autósok nemegyszer megálltak, amikor észlelték, hogy a parkolósávba lemerészkedtek a gyalogosok. (Itt tehát nem is négy, inkább kettő sávról beszélhetünk.) Délután nem hajtottak túl gyorsan az autók, mindegyik meg tudott állni fékcsikorgás nélkül.

Az kétségtelen, hogy a gyalogosok nagyobb biztonsággal tudnának átkelni, hogyha lenne egy járdasziget, arról nem is beszélve, hogy így a járdáról lelépve csak egy irányba kellene figyelniük. Az is igaz, hogy a Zrínyi utcában több oktatási intézmény is van, ám iskolás gyereket a délutáni csúcsforgalomban nem láttunk egyet sem. (A reggeli csúcsban persze bizonyára más helyzet.)

Már volt egy hatásvizsgálat

Készült egy hatásvizsgálat a Thököly Imre utca jelzőlámpás forgalomirányításáról az Aréna utca és a Rákóczi Ferenc utca csomópontok között (készítette a Signelit Zrt. Budapest), erre hivatkozik a közgyűlési előterjesztés. Ebben az áll, hogy „Thököly I. utca A – Rákóczi F. utca csomópontjában a forgalomnagyságok jelenleg nem teszik szükségessé a jelzőlámpás forgalomirányítás bevezetését (járműveknél egy forgalmi sávra vetítve 600 E/h alatt van, gyalogosoknál 140 – 150, de az átkelésre várakozás jóval 60 s alatt). A Külsikátornál szükségesnek tartják a lámpát, viszont nem közölnek forgalmi adatokat.

A tanulmányt – úgy tudjuk – bizottsági ülésen kiosztották, sajnos a város honlapján nem találtuk meg, legalább is sem a közgyűlési, sem a bizottsági interneten elérhető anyaghoz nincs csatolva. Pedig, ha már elkészült közpénzen, szívesen beleolvasgatnánk.
.