Magazinmustra: Fashion & Travel és CHIP

2008.01.15. 17:22

Az újságosstandok kínálatát feltérképező sorozatunk második részében sikerült úgy választanunk, hogy a címben még véletlenül se forduljon elő magyar szó. De majd mi pótoljuk. Megtudhatjuk, hova utazzanak a szinglik, és miért ne vegyünk Windows Vistát.

Fashion & Travel

Mielőtt betérnék a Thököly utcai újságoshoz, meghatározom a szabályokat. Maximum egy percet tölthetek a sajtótermék kiválasztásával, ha tovább matat az ember, már maga felé hajlik a keze. Még ennél is jobban.

A Fashion & Travel mellett egyértelműen szólt az, hogy még életemben nem hallottam a nevét, no meg hogy elképesztően olcsó: a több mint 100 oldalas, szép, színes magazin ára mindössze 189 forint, nem sokkal drágább, mint egy napilap. Kérdés persze, hogy ér-e többet. Hát …

Szóval hogy a túróból lehet kihozni egy ilyen magazint ennyi pénzért? Nos úgy, hogy a Fashion & Travel gyakorlatilag reklámújság. A borítón csak az áll, hogy „international VIP news”, belül azonban már kiadónak a Neckermann utazási iroda és a – szintén utazási kiadványokban érdekelt – MédiaCom. Kft. van feltüntetve.

A második kérdés az, hogy hogy a fenébe jön össze ez a két téma: divat és utazás. Erre majdnem válaszol a kiadó és a főszerkesztő előszava: a „Mitől lesz trendi egy utazás?” teszik fel a közös kérdést, de aztán az egyformán kacskaringós és iránytalan két írás egyike sem válaszol rá.

A magazin nagyobb részét a Neckermann ajánlatai és az utazási élménybeszámolók adják. Egzotikus helyekkel, szép fényképekkel és jellemzően kedvcsináló – közhelyektől sem mentes - úti élményekkel. Megtudjuk, hogy Bora Bora a világ legerotikusabb szigete, Madeira a bor, a mártás és a csipke névadója, Tunézia a romlatlan szívek országa, a Kanári-szigetek pedig a boldogság szigetei.

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy vannak egy fokkal életszagúbb élménybeszámolók is, ilyen például a Kambodzsáról szóló írás.

Hova utazzanak a szinglik? – teszi fel a kérdést az egyik cikk, majd mindjárt konkrét választ is kapunk. A nők például Kubába vagy Jamaikába, ahol seregestől jönnek a lovagjelöltek, akik számára nő dolga kifizetni az éttermi és bárszámlát. A szingli férfiak Kubába és Thaiföldre menjenek ismerkedni - és pénzt vigyenek ők is.

Az újság másik témája a divat, mely valamely rejtélyes ok miatt előszeretettel forog az Európai Unió körül. Magyar fiatalok uniós országok viseleteinek a sajátosságaira terveztek modern fazonú ruhákat – ezek tényleg jók -, Kecskeméten egy EU-s rendezvény szépségversenyén a lányok EU-s zászlókba öltöztek, egy magyar modell pedig a Miss Europe színpadán járt.

A Sophie Marceau-interjú mellett – férfiszemeknek legalábbis – figyelemre méltó az a képsorozat, melyben modellek fehérneműket mutatnak be.

Fashion & Travel és CHIP


CHIP

A Chip magazin a Spar standján akadt a kezembe, és ellentétben a Fashion & Travel kiadvánnyal, régi jó ismerős. Csak nem olvastam 5-6 vagy öt éve, mondván, ami számítástechnikával kapcsolatos, arra bőven elég az internet.

Nos, igen is és nem is. Ami információként a CHIP-ben van, azt valószínűleg mind elő lehet bányászni a netes keresővel, viszont így egyben, papíron mégiscsak más. Mert hiába temetjük a nyomtatott sajtót, a monitoron való görgetés – egyelőre? – nem azonos azzal az érzéssel, amikor egy gazdag tartalmú, professzionálisan összerakott szakmagazint lapozgatunk az ágyban vagy egy kényelmes székben.

A CHIP nem tartozik az olcsó kiadványok közé. Jelenleg darabja 1495 forint, annyi mint egy egy egyfogásos étel egy átlagos étteremben, vagy mint egy fél könyv. Ismét a kérdés: ér-e ennyit?

Ér. Mármint azoknak, akik annyira nem érdeklődnek a számítástechika iránt, hogy szabadidejükben Linux-drivereket írjanak, viszont valamennyire szeretnének képben lenni, mi a jófranc megy most az informatika felszínén.

A CHIP dicséretére válik, hogy ügyesen ötvözi az információközlést a szórakoztatással, így aztán olyan írásokat is elolvasunk - mint példéul a botnet-járvány -, melyekre nem biztos, hogy magunkról rákestünk volna az interneten.

Utólag is hasznosak lehetnek az újság tesztjei, melyek 25 oldalon keresztül ismertetik a különböző kütyük és szoftverek előnyeit és hátrányait, az alaplapoktól kezdve (a Gigabyte X38T-DQ6 a nyerő) az mp3-lejátszókon (Cowont vegyenek!) át a fényképezőkig (ez bonyolult) minden kategóriában. Nem árt vásárlás előtt ebbe a rovatba belekukkantani.

Hogy mennyire nem reklámújságról van szó, arra nem csak a lepontozott termékekről következtetünk, hanem mondjuk abból, hogy a CHIP simán elküldi melegebb éghajlatra a Microsoft új zászlóshajóját, a Windows Vistát, felsorolva 10 okot, amiért nem érdemes megvenni (biztonsági, stabilitási és kompatibilitási problémák, nagy helyet foglal, nagy gép kell neki, stb.).

Másfélezer forintot valószínűleg még így is kevesen csengetnének ki, ha nem lennének a cd-mellékletek. A 2008. januári számhoz kettő ilyen van, ezeken mindenféle ingyenes és egyéb programok, demók vannak. Ahogy az újsággal, ezekkel is elvagyunk egy darabig, amíg átrágjuk magunkat rajtuk. (Lelkesen feltelepítjük, aztán pár hét múlva leszedjük a 90 százalékát).

A dolog egyetlen szépséghibája a dvd-melléklet, melyről szívesen kipróbáltam volna a lap által hájpolt SUSE 10.3 Linuxot, csakhogy a programra rákattintva minduntalan azt írta ki, hogy az első dvd-n található. A laptopon és három másik számítógépen szintúgy ezt írta. Mivel összesen egyetlen dvd járt az újsághoz, ez meglehetősen furcsa hibaüzenet, hacsak nem duplaoldalú a lemez vagy mit tudom én. Mindenesetre ráírhatták volna azoknak, akik nem írnak Linux-drivereket szabadidejükben.

Korábban: Éva és HTW Magazin
.