
Január 29., kedd
A Filmszemle dokukkal kezdődik, javarészt olyanokkal, amiket se előtte, se utána, a büdös életen többet sehol nem fogsz látni, legföljebb a Duna TV-ben, éjjel 3-kor, persze Clevelandben az főműsoridő, ki tudja, talán nem mi vagyunk a célközönség. A dokukról is van listája az embernek, már jó előre aláhúz meg karikáz, még azelőtt, hogy átvenné az akkreditációs kártyáját, aztán rájön, hogy úgyse ér rá, mert ilyen-olyan lapzárták vannak. A belépőt így mára lepasszolom Ferkónak, aki megnézi a
Faludy szerelmeit, de nincs tőle elájulva.
Január 30., szerda
Még mindig dokumentumfilmek, mára csak egyet néztem ki, hogy ezt már tényleg, de aztán a másnaposság tünetei arra kényszerítenek, hogy maradjak csak nyugton fekve az ágyamba, pedig a
Három nő megy délután, megvert lányok-asszonyok története, de nem is a téma izgatna, hanem a rendező,
Szuchy Zsuzsa, akit az Orlayban még Csucsunak hívtunk. Ismer a csaj jól, nem hiszem, hogy nagyon csodálkozik, hogy a koradélutánt gond nélkül átaludtam, de a megemlítés már csak azért is fontos, mert nem mondhatnám, hogy túl sok szombathelyi arc tűnik fel a Filmszemlén, pláne versenyben.

Január 31., csütörtök
Ma végre egész nap játékfilmek mennek a sajtóprogramban, csak a kutyáknak ítélt tegnap után megint nem érek rá, napközben legalábbis, így megint F. kapja a kártyát, én csak az esti Lányokra esek be a Mammutba, ott mennek vetítések ugyanis. Ahogy minden évben, idén is összefutunk a teremben a vasnépés
Kozma Gáborral, aki rögtön szabadkozik, amiért nem szólt, hogy a Bem moziban versenyen kívül vetítették a Remeteidőt, azt a dokumentumfilmet, ami ő készített két társával, Boros Ferenccel és Horváth Zoltánnal együtt. Válaszképpen gyorsan felhívom a figyelmét a Szuchy-filmre, ha már helyi vonatkozás, hadd szóljon, meg aztán gyötör a bűntudat is, hogy nem dugtam oda az orromat. A
Lányok tetszik, Faur Anna egész jól eltalálta a külvárosi idegesítő kis picsák karakterét (ez a taxisgyilkosságos film), a színészcsajok is jók, főleg a csúnyácska hozza jól a karakterét, pedig mindketten franciák, igaz, Párizsnak is vannak külvárosai, nem is akármilyenek.

Ferbuár 1., péntek
Kezdek rákapni az órákig egy helyben ülésre, így már kora délután beveszem magam a moziba. Az
Alföldi-féle Nyugalommal kezdek, és nem bánom meg, hamar belátom, hogy P.-nek van igaza, aki a múltkor azt mondta, „a rohadt életbe, hogy ez a pasi mindent ennyire tud”. És tényleg tud. A következő az
Overnight, aminek nem használ, hogy egy ilyen erős film után adják, mert a néző óhatatlanul is összehasonlítgat, főleg, hogy akad azonos szereplő is, konkrétan
Gryllus Dorka, aki a Nyugalomban játszik is, ebben meg ép csak feltűnik, dísznek. A rendező Török
Ferenccel amúgy semmi bajom, a Moszkva teret imádtam, csak az utána következő Szezon volt nekem kissé fárasztó, az Overnight meg olyan, mintha a szezonos fiúk mentek volna át brókerbe, legalábbis pont annyira nem találják a helyüket ezek sem.

Február 2., szombat
A délelőtti
Deltát átengedem Ferkónak, aki velem ellentétben képes érte felkelni reggel, nem is bánja meg, a végét nem szerette csak, azt mondja. Dél körül átveszem a stafétát,
A nyomozóval indítok, ami egész szemle legnagyobb alkotása, ez már 10 perc alatt kiderül, sőt, szigorúan véve, már a nyitójelenetnél esélyesnek tűnt. Beüt, leszögez, mondhatni, odabasz, szóval nézzétek meg, és ne feledjétek, A Rák Hátrafelé Megy. A sajtóvetítés utána szokásos rövid kérdezősködés a vászon előtt az alkotókkal.
Gigor Attila rendező: „Volt egy olyan időszak az életemben, amikor egyszerűen nem láttam más lehetőséget, minthogy írjak egy olyan forgatókönyvet, amiben sokan meghalnak.”

Utána
Bahrtalo!(Jószerencsét!),
Lakatos Róbert dokumentum-játékfilmje a lomizós erdélyi párosról, Laliról és Lóriról, akik előbb Bécset, majd Egyiptomot rohanják le. Üdítő színfolt az egész, a főhősök saját magukat alakítják, a film azonban, műfajából adódóan, szinte eleve esélytelen mind a filmszemlés díjakra, mind a közönségsikerre. Kifele jövet Kozma G. a kezembe nyomja a Remeteidőt dévédén.
A Castingot kihagyom, már láttuk. (Az nyilván elég sokat elárul, hogy ennél többet nem is akarok most írni róla.)

Február 4., vasárnap
Ebéd utáni nyitás
Ragályi Elemér filmjével, a
Nincs kegyelemmel, amire két napja külön meghívót is kezünkbe nyomott a rendező. A papíron az invitáló szavak mellett azt is leírta, hogy ugyan már a filmet korábban bemutatták, de „a kutya se látta, maguk se”. Cinikus a fazon, erősen, ami kíváncsivá tesz, a film meg nézhető, megéri azt a hetven-egykét percet.
Csuja Imre ebben is mellékszerepel, de azt nagyon jól. A
Pánik jön a sorban, a
Tilla-mozi, aki saját magát is becsempészi egy jelentéktelen jelenetbe, mint a nagyok, csak neki nem áll annyira jól. A film nem is volna rossz, csak ezzel is a baj, hogy A nyomozó meg a Nyugalom (és akik látták, azok szerint a
Delta is, egyértelműen) elég magasra tette a mércét. Azért szórakoztat. Ami kevésbé, az a túlzásba vitt légkondicionálás, az előző napokon nem volt ennyire durva, de most már többen is magunkra terített vagy egyenesen felvett kabátban ücsörgünk, be is náthásodom hamar.
Február 5., hétfő
Ha még rá is érnék, más volna a helyzet, de így csak a
Kalandorokra ülök be, a
Haumann Péter – Rudolf Pétyer – Schruff Milán hármas, mint nagyapa-apa-fiú, lúzer az összes, de szerethetőek. Kár, hogy a dáthától erősen haldoklom, így kénytelen vagyok lemondani az esti kísérleti-és kisjátékfilmekről is, helyette mindenféle gyorskúrákkal kísérletezem, viszonylagos sikerrel. F. megnézi a
Megy a gőzőst, amit jól lefikáz, és
Dettre Gábor Tablóját, amit pozitívan értékel.

Február 6., kedd
A nap első felében tovább szenvedek, jellemzően nem kapok levegőt, de ez nem a magyar filmgyártás hibája. A nagyjátékfilmek a sajtó számára már véget értek, egész nap rövidfilmes blokkok mennek, F. lecsap az
Öszödik pecsétre, amit sokan dicsérnek, én csak a délután utolsó válogatásra merem kitenni a lábam a lakásból, szerencsére jól választottam bele, a
Malter naggggggyon súlyos, arról szól, hogy a keletiek nem tudnak átmenni 2008-ben sem a láthatatlan berlini falon, simán visszapattannak róla, a
Gyengébb napok mélyebb józsefvárosi bugyrokba kalauzol, és elgondolkodtat, nem kellene-e ennek a
Császi Ádámnak egy tisztességes, költséges, egészestés filmet is rendeznie már.
Este kihirdetik a díjazottakat, és hosszú idő után először alig-alig hallani fanyalgást, nagyjából azok kapnak, akik megérdemlik. Íme a lista:
39. Magyar Filmszemle
DÍJAZOTTAK
| KATEGÓRIA | FILMCÍM | DÍJAZOTTAK |
1. | Zöld Holló-díj | A nyomozó | Gigor Attila |
2. | Magyar Filmplakát szakmai díj | A 13-as | Kenczler Márton |
Magyar Filmplakát közönség díj | Friss levegő | Muka Péter |
3. | Mozisok Országos Szövetségének díja | S.O.S Szerelem | Sas Tamás |
4. | ORTT díj | Szabadság, Szerelem | Goda Krisztina (Flashback Kft.) |
5 | Film.hu-díj | Pánik | Till Attila |
6. | Gene Moskowitz-díj | Delta | Mundruczó Kornél |
Tudományos-ismeretterjesztő film kategória |
7. | Elismerő oklevél | Daruvonulás a Hortobágyon | Cséke Zsolt |
8. | Operatőri kategória díj
| Zöld múzsák csókja (Hímnős) | Rák József |
9. | Megosztott rendezői díj | A vízjárta puszták vidékén - A Körös-Maros Nemzeti Park | Tóth Zsolt Marcell |
Vidrasors | Török Zoltán |
10. | Legjobb tudományos-ismeretterjesztő film | Szelid szálakon- A nemezelésről | Pócs Judit-
Rittgasser István |
Kísérleti kisjátékfilm kategória |
11. | Legjobb kísérleti film díja | Saját halál | Forgács Péter |
12. (2) | Elismerő oklevelek | Szakadás | Perrin György |
SzűkenSzépen | Cserhalmi Sára |
13. | Kategória díj | Kócos | Gerő Marcell |
14. | Kategória díj | Megyünk | Szabó Simon |
15. | Legjobb kisjátékfilm díj | Gyengébb napok | Császi Ádám |
| | | |
DOKUMENTUMFILM KATEGÓRIA |
16. (5) | Elismerő oklevél | Vagyok, aki vagyok (Portré Krassó Miklósról) | Jávor István |
11. élet | Kőszegi Edit |
Hackni | Kresalek Dávid |
Faludy szerelmei | Lázs Sándor |
Út Calarasiba (Egy sikeres vállalkozó arcképe) | Zsigmond Dezső |
17. | Schiffer Pál Emlékdíj | Három hiányzó oldal | Schuster Richárd |
18. | Esélyegyenlőségi díj | A süllyedő falu | Szirmai Márton |
19. | Operatőri kategória díj megosztva | A város ritmusa | Tóth Zsolt-
Salamon András |
Imádság | Mohi Sándor |
20. | Dokumentumfilm rendezői díj | Malaccal teljes | Kovács Kristóf |
21. | Kreatív-dokumentumfilm operatőri díj | (Another Planet) A másik bolygó | Máthé Tibor |
22. | Kreatív-dokumentumfilm díj | Von Höfler vagyok (Werther variáció) | Forgács Péter |
23. | Legjobb dokumentumfilm díj | Hosszú utazás | Böszörményi Zsuzsa-
Kai Salminen |
JÁTÉKFILM KATEGÓRIA |
24. | Aranymikrofon-díj | Tejút | Beke Tamás |
25. | Arany Olló-díj | A nyomozó | Kovács Zoltán |
26. | Látványtervezői díj | Overnight | Hujber Balázs |
27. | Játékfilm produceri díj | Nincs kegyelem, A nap utcai fiúk | Szekeres Dénes |
28. | Legjobb eredeti filmzenének járó díj | Delta | Lajkó Félix |
29. | Legjobb forgatókönyvírói díj | A nyomozó | Gigor Attila |
30. | Legjobb Férfi alakítás | A nyomozó | Anger Zsolt |
31. | Legjobb Női alakítás | Pánik | Gubík Ágnes |
32. | Különdíj | Tejút | Fliegauf Benedek |
33. | Simó Sándor Emlékdíj | Kalandorok | Paczolay Béla |
34. | Moziverzum-díj | A nyomozó | Gigor Attila |
35. | Játékfilm Operatőri díj | Fövenyóra, Tejút | Pohárnok Gergely |
36. | Legjobb rendezői díj | Nincs kegyelem | Ragályi Elemér |
37. | Arany Orsó-díj | Delta | Munduczó Kornél |