Mit olvas a magyar?

2008.03.20. 20:47

Népszerű az újságolvasás. A 18-49 évesek korcsoportja az autós és az életmód magazinokat preferálja.

Népszerű az újságolvasás. A 18-49 évesek korcsoportja az autós és az életmód magazinokat preferálja.

Népszerű az újságolvasás. A 18-49 évesek korcsoportja az autós és az életmód magazinokat preferálja.

A magyar lakosság továbbra is szívesen olvas nyomtatott sajtóterméket – derül ki a GfK Hungária és a Szonda Ipsos Nemzeti Médiaanalízis tanulmányának 2007 második félévére vonatkozó adataiból.

A 15 évnél idősebb népesség 86 százaléka olvasott ez időszak alatt valamilyen lapot. A 18-49 éves korosztály az életmód magazinokat és az autós lapokat, az ABC1 társadalmi státuszú csoport pedig főként a közéleti és gazdasági napi-, valamint hetilapokat olvassa a teljes népességhez képest nagyobb arányban.

A magyar felnőtt lakosság 86 százaléka olvasott legalább egy lapot a Nemzeti Médiaanalízisben mért 170 sajtókiadvány közül a tavalyi év második felében – derül ki a GfK Hungária és a Szonda Ipsos tanulmányából. A 2007 júliusától decemberéig tartó időszakban a megkérdezettek átlagosan 5 lap olvasójának mondhatták magukat.

Az egyes fizetős laptípusok közül továbbra is az önállóan terjesztett tévémagazinok a legkedveltebbek, a felnőtt lakosság 32 százaléka olvassa ezeket. A válaszadók jelentős arányban (31 százalék) olvassák a lakóhelyük szűkebb környezetéről híreket közlő megyei, helyi lapokat (ez a szám a vidéki lakosságra vetítve 36 százalék). A harmadik legolvasottabb lapcsoportot az általános női lapok (28 százalék) jelentik.

A megelőző időszakhoz képest leginkább a napilapok mellékleteként terjesztett tévémagazinok olvasottsága nőtt. Szintén többen olvasnak országos bulvár napilapokat (15 százalék), az egészség megőrzésével kapcsolatos lapokat (11 százalék) illetve férfi életmód magazinokat (5 százalék).

A magasabb vásárlóerővel rendelkezők 91 százaléka olvas legalább egy nyomtatott sajtóterméket rendszeresen – a vizsgált időszakban átlagosan 5,5 lapot forgattak. E csoport az átlagosnál nagyobb érdeklődést a gazdasági és közéleti napi-, illetve hetilapok iránt tanúsít.

A 18-49 éves korosztálynak 86 százaléka olvas valamilyen sajtóterméket, az olvasók pedig átlagosan 5 lapot vettek a kezükbe az elmúlt mérési időszakban. E korosztály olvasási szokásait megfigyelve megállapítható, hogy a teljes népességhez képest nagyobb arányban életmód magazinokat és autós lapokat olvasnak. Ez a célcsoport a teljes népességhez képest a leghatékonyabban az alábbi lapokkal érhető el.

A 18-49 éves korosztály által legnagyobb arányban olvasott sajtótermékek és azok olvasottsága a teljes népességhez mérten:























Lap címe18-49 éves korcsoportban mért olvasottság (a teljes népesség körében mért értékek százalékában)
FHM168
CKM164
Motor Revü161
PC Guru159
Expressz Képes Autó 1,5M alatt157
Cosmopolitan154
Pesti Est154
Exit153
Expressz Képes Haszonjármű153
Playboy153

Forrás: GfK Hungária-Szonda Ipsos, Nemzeti MédiaAnalízis 2007. II. félév

A vizsgált korosztály azonban az olvasott lapok tekintetében nem egységes: a különböző életkori szakaszokban különböző sajtótermékeket olvasnak az átlagosnál nagyobb arányban. Míg a fiatalabbak főként az életmód magazinokat kedvelik, addig a 30-39 évesek figyelmének középpontjába a mama-baba lapok kerülnek, a 40-49-es korcsoport pedig a pénzügyi, gazdasági lapokat részesíti előnyben. Autós lapok közül legalább egy valamennyi korcsoport toplistájában megtalálható.

A tíz átlagosnál nagyobb arányban olvasott sajtótermék a 18-29, 30-39 és 40-49 éves korcsoportban:























18-29 éves korcsoport30-39 éves korcsoport40-49 éves korcsoport
1.Game StarKismamaAdó
2.CosmopolitanBaba PatikaExpressz
3.FHMPolgári OtthonAutó2
4.ExitExpressz Képes IngatlanMagyar Hírlap
5.CKMExpressz Képes AutóExtra Finomságok
6.JoyBaba MagazinGEO
7.PC GuruSzép LakSzép Lak
8.Pesti EstKépmásReakció
9.CinemaExpressz Képes HaszongépjárműCsaládi Lap
10.Sport AutóOtthonTina

Forrás: GfK Hungária-Szonda Ipsos, Nemzeti MédiaAnalízis 2007. II. félév

(Forrás: Médiainfo)

.