Népszerű az újságolvasás. A 18-49 évesek korcsoportja az autós és az életmód magazinokat preferálja.
Népszerű az újságolvasás. A 18-49 évesek korcsoportja az autós és az életmód magazinokat preferálja.
A magyar lakosság továbbra is szívesen olvas nyomtatott sajtóterméket – derül ki a GfK Hungária és a Szonda Ipsos Nemzeti Médiaanalízis tanulmányának 2007 második félévére vonatkozó adataiból.
A 15 évnél idősebb népesség 86 százaléka olvasott ez időszak alatt valamilyen lapot. A 18-49 éves korosztály az életmód magazinokat és az autós lapokat, az ABC1 társadalmi státuszú csoport pedig főként a közéleti és gazdasági napi-, valamint hetilapokat olvassa a teljes népességhez képest nagyobb arányban.
A magyar felnőtt lakosság 86 százaléka olvasott legalább egy lapot a Nemzeti Médiaanalízisben mért 170 sajtókiadvány közül a tavalyi év második felében – derül ki a GfK Hungária és a Szonda Ipsos tanulmányából. A 2007 júliusától decemberéig tartó időszakban a megkérdezettek átlagosan 5 lap olvasójának mondhatták magukat.
Az egyes fizetős laptípusok közül továbbra is az önállóan terjesztett tévémagazinok a legkedveltebbek, a felnőtt lakosság 32 százaléka olvassa ezeket. A válaszadók jelentős arányban (31 százalék) olvassák a lakóhelyük szűkebb környezetéről híreket közlő megyei, helyi lapokat (ez a szám a vidéki lakosságra vetítve 36 százalék). A harmadik legolvasottabb lapcsoportot az általános női lapok (28 százalék) jelentik.
A megelőző időszakhoz képest leginkább a napilapok mellékleteként terjesztett tévémagazinok olvasottsága nőtt. Szintén többen olvasnak országos bulvár napilapokat (15 százalék), az egészség megőrzésével kapcsolatos lapokat (11 százalék) illetve férfi életmód magazinokat (5 százalék).
A magasabb vásárlóerővel rendelkezők 91 százaléka olvas legalább egy nyomtatott sajtóterméket rendszeresen – a vizsgált időszakban átlagosan 5,5 lapot forgattak. E csoport az átlagosnál nagyobb érdeklődést a gazdasági és közéleti napi-, illetve hetilapok iránt tanúsít.
A 18-49 éves korosztálynak 86 százaléka olvas valamilyen sajtóterméket, az olvasók pedig átlagosan 5 lapot vettek a kezükbe az elmúlt mérési időszakban. E korosztály olvasási szokásait megfigyelve megállapítható, hogy a teljes népességhez képest nagyobb arányban életmód magazinokat és autós lapokat olvasnak. Ez a célcsoport a teljes népességhez képest a leghatékonyabban az alábbi lapokkal érhető el.
A 18-49 éves korosztály által legnagyobb arányban olvasott sajtótermékek és azok olvasottsága a teljes népességhez mérten:
Lap címe | 18-49 éves korcsoportban mért olvasottság (a teljes népesség körében mért értékek százalékában) |
FHM | 168 |
CKM | 164 |
Motor Revü | 161 |
PC Guru | 159 |
Expressz Képes Autó 1,5M alatt | 157 |
Cosmopolitan | 154 |
Pesti Est | 154 |
Exit | 153 |
Expressz Képes Haszonjármű | 153 |
Playboy | 153 |
Forrás: GfK Hungária-Szonda Ipsos, Nemzeti MédiaAnalízis 2007. II. félév
A vizsgált korosztály azonban az olvasott lapok tekintetében nem egységes: a különböző életkori szakaszokban különböző sajtótermékeket olvasnak az átlagosnál nagyobb arányban. Míg a fiatalabbak főként az életmód magazinokat kedvelik, addig a 30-39 évesek figyelmének középpontjába a mama-baba lapok kerülnek, a 40-49-es korcsoport pedig a pénzügyi, gazdasági lapokat részesíti előnyben. Autós lapok közül legalább egy valamennyi korcsoport toplistájában megtalálható.
A tíz átlagosnál nagyobb arányban olvasott sajtótermék a 18-29, 30-39 és 40-49 éves korcsoportban:
| 18-29 éves korcsoport | 30-39 éves korcsoport | 40-49 éves korcsoport |
1. | Game Star | Kismama | Adó |
2. | Cosmopolitan | Baba Patika | Expressz |
3. | FHM | Polgári Otthon | Autó2 |
4. | Exit | Expressz Képes Ingatlan | Magyar Hírlap |
5. | CKM | Expressz Képes Autó | Extra Finomságok |
6. | Joy | Baba Magazin | GEO |
7. | PC Guru | Szép Lak | Szép Lak |
8. | Pesti Est | Képmás | Reakció |
9. | Cinema | Expressz Képes Haszongépjármű | Családi Lap |
10. | Sport Autó | Otthon | Tina |
Forrás: GfK Hungária-Szonda Ipsos, Nemzeti MédiaAnalízis 2007. II. félév
(Forrás: Médiainfo)