A szombathelyi Kossuth utca sarkán építendő Magellán Center ügyében tartottak lakossági fórumot a kedden este a városházán. Pontosabban annak a környezetre gyakorolt hatásairól volt hivatva véleményt nyilvánítani a város lakossága. Nyilvánított is: sokaknak nem teszik.
Tele volt a nagyterem, még a közmeghallgatáson sem voltak annyian, mint a magellánügyi lakossági fórumon. A létszámnak ez esetben csak a csekély hányadát tették ki a közgyűlési frakciók, pedig szép számban megjelentek ők is a teljes létszámban felsorakozott vezérkar (polgármester és alpolgármesterek) mellett. A pulpituson ott ült Vigh Gábor, a beruházó Vétem Zrt. vezetője is, erősítésként hívta Csikós Mihályt, a tervezőt, valamint közlekedésmérnököket.
A Magellán-ügy tanulságai
Igyekszem elkerülni, hogy pro vagy kontra állást foglaljak Magellán-ügyben, de az eset számos tanulságul szolgálhat minden érdekelt fél számára. Számomra elsősorban azzal a szomorúval, hogy egy évvel ezelőtt két újságba is írtam a készülő beruházásról. Többet is. Az elsőt akkor, amikor engedélyeztetési eljárás során az előzetes vizsgálati dokumentációt kifüggesztették a városházán, amely és az erről szóló közleményt a helyben szokásos módon a helyi közszolgálati lap megjelentette, a dokumentáció tartalmát pedig (kivonatolva) a lap közölte. Ennél kicsit bővebb terjedelemben jelent meg az Alonon is tudósítás, de ezt megelőzően már más médium is ismertette a projektet. A környezetvédelmi hatósági eljárás során a városházán és környezetvédelmi hatóságnál is bárki áttanulmányozhatta a dokumentációt, és joga és lehetősége is lett volna aggályai megfogalmazására. (Hogy ez menyire nem hiábavaló dolog, azt jelzi, hogy ugyanilyen eljárás során fúródott meg a vépi szalmatüzelésű erőmű.) Mint most megtudtam, a közszemlére tett tanulmányt senki nem tekintette meg rajtam kívül (még akkor megírtam, egy az ügyben tartott bizottsági ülés kapcsán, hogy a képviselők sem, inkább kivonatot kértek belőle) mind a mai napig a városházán, és van egy olyan halvány gyanúm, hogy a Nyugat-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségen sem volt nagy a tolongás megtekintés tárgyában. Tehát a lakók nem tartották fontosnak eddig, (néhány olvasói levél kivételével), hogy véleményt nyilvánítsanak. Most hirtelen nagyon fontos lett ez. A másik tanulság, hogy a polgárok még mindig nem tudják, hogy működik egy város, a politikai döntéseket miképp lehet befolyásolni. Sőt, amíg nem érzékelik saját bőrükön a következményeket, fütyülnek a rendezési tervekre, amelyek ugyancsak nyilvánosak, és ezekről (meghirdetik, hogy mikor miről) lehet tájékozódni a főépítészi irodán, sőt, lehet módosításokat benyújtani, vagy ha valami nagyon nem tetszik, akár közmeghallgatást kezdeményezni, vagy akár tüntetni, sztrájkolni, népszavazást gründolni, szóval elég széles a nyomásgyakorlás lehetősége. Az sem világos sokaknak, akik sosem építettek házat, hogy ezek a rendezési tervek meghatározzák, hogy egy adott területre mi és mekkora építhető. Nem mondom, hogy a plánum midig tökéletes, fedezett fel már az Alon is hibát, korrigálva is lett. Viszont, ha már megszavazták, akkor a beruházó azt egy fix pontnak tekinti, és ehhez kalibrálja a terveit. A befektető viszont egy bizonyos pontos túl (amely a befektetés némi, azaz minél nagyobb profittal történő megtérülését veszélyeztetné) egyáltalán nem hajlik önkorlátozásra, nem ez a természete, nem így működik. (Erre nem ártana kondícionálni magunkat kapitalizmus bevezetése után csaknem húsz évvel.) De ezért találták ki a rendezési tervet, hogy gátat vessen olyan törekevéseknek, amelyek a város harmonikus működését, egységét megbontják, esetleg ellene hatnak a szerves fejlődésnek (bárki legyen a beruházó), vagy bármilyen más szempontból hátrányt okozzanak műemlékben, környezetben. Ekkor, a rendezési terv elkészítésekor kell összevetni a lakók, a város, a közösség érdekeit akár költségvetésből, akár a privát szférából érkező fejlesztési lehetőségekkel. Ez szolgálhat tanulságul a mindenkori döntéshozóknak, mert bármely politikai erő beleeshet abba, hogy nem tud megakadályozni egy olyan beruházást, amely ugyan nem a sajátja, de nem is növeli túlzottan a népszerűségét, miután rábólintott (nem túl figyelmes olvasás után) a város képét hosszú távra meghatározó tervre. Annál is érdemesebb lenne alaposan átgondolni a döntést, mert ennek következménye a döntéshozó fejére hullhat vissza. A rendezési terv belvárosra vonatkozó részét a közgyűlés 2006 őszén egyhangú szavazással jóváhagyta. K. Gy. |