
Nem is olyan régen tudósítottunk a
Szombathely Center megnyitásáról, és lám, kedden reggel ismét csak egy jelentős kereskedelmi egység nyitóceremóniáján vagyunk. Ezúttal Savaria Plazában, ahol a CBA üzletlánc éppen tárni készül legújabb egységét.

A dolog több szempontból rendhagyó. Először is ritka alkalom, hogy a hányattatott sorsú Savaria Plazában nem ki, hanem beköltözik valaki, másrészt a CBA kivételesen olyan magyar kereskedelmi vállalkozás, amely meg tudta vetni a lábát a multinacionális óriásláncok világában.

Hogy ezért-e vagy sem, mindenesetre a helyi politikusok szép számmal képviseltetik magukat a nyitórendezvényen. Ipkovich György polgármester mellett a szalagot a körzet fideszes képviselője, Marton Zsolt is vágja az ollóval, rajtuk látjuk még a szintén fideszes Ágh Péter és Puskás Tivadar országgyűlési képviselőt és Szakály Gábor városi képviselőt, illetve Szabó Gábor MDF-es alpolgármestert.

A nyitóbeszédek hangvétele is különbözik a multi cégek sztenderd PR-jától, szabálytalanabb, humorosabb, harsányabb és szókimondóbb.
Tomicsek János, a CBA ügyvezető igazgatója például először arról beszél, hogy nem ijed meg a városszéli Tescótól, mert abból előbb-utóbb ruházati áruházat csinálnak, és később sem kerülgeti a kását. Az országban 20 ezer élelmiszer-kiskereskedelmi egység működik, ez tarthatatlan, így előbb-utóbb jó pár bezár közülük – mondja. Szerinte három túlélő kategória lesz. Az első a „lökdösődős kategória”, ide tartózik a Tesco, az Auchan, a Lidl és az Aldi. Ez utóbbi kettő választékhiányos a maga 800 termékével. A CBA a második kategóriába, a 1000-3000 négyzetméteres szupermarket-kategória felső szegletébe tartozik – mondja Tomicsek, hozzátéve, hogy a harmadik megmaradó bolttípus a családi üzletek lesznek, ott, ahol a tulaj fejleszt és jól csinálja.

Ipkovich György abbéli reményének ad hangot, hogy a CBA betelepülésével életet lehet a Savaria Plazába, majd felhívja Tomicsek János figyelmét, hogy a sikeres vállalkozás profitjával lehetőség van a Haladás és a Falco támogatására, lehetőség van megmutatni az adakozó kedvet. „Reméljük, a polgármester úr nagyon sok mindenben viccelt” – kommentálja a polgármesteri beszédet Tomicsek, de hogy pontosan mire gondol, arra nem derül fény.

Ezek után a szép számmal megjelent csapat – jelentős létszámú budapesti erősítéssel – megnézi magát az áruházat, amely kétségtelen gusztusos, köszönhetően például az élelmiszer-áruházakban ritkán alkalmazott sötét, meleg színeknek és a tágasságérzetnek. Ez utóbbi egyébként annak köszönhető, hogy a CBA nemcsak a korábbi élelmiszerboltba költözött be, de bekebelezte a mellette levő volt cipőboltot is.

A szombathelyi CBA különlegessége az elektronikus árjelző címkerendszer, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy az árakat nem papírról, hanem apró digitális kijelzőkről lehet leolvasni. A rendszer előnye, hogy az árakat pillanatok alatt központilag át lehet állítani, ami kimondottan jól jöhet akciók és felpörgő infláció esetén.

Az árak részletes elemzésétől eltekintenénk, első benyomásunk az, hogy a CBA nem kíván újabb árháborút indítani az élelmiszerek terén. Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek alacsony árú, saját kereskedelmi márkái, de a hangsúlyt inkább a választékra helyezi a lánc. Hogy mennyire lesz minderre nyitott a szombathelyi közönség, az majd elválik, a nyitóbeszédekben elhangzottak szerint a kétezer négyzetméteren 16 ezer terméket találhatunk, ezek közül 800 féle magyar bor, 700 féle húskészítmény, 920 tejtermék, 550 mirelitárú és 240 pékárú van.
Az üzlet – amelyhez egy kávézó is tartozik - nyitóakcióként három hónapon keresztül öt forintért – rendszerváltási áron – adja a zsemlét. Ez utóbbi azért is teheti könnyebben, mert saját pékséggel dolgozik.

Miközben a csoport járja az üzletet, a pláza üvegbejáratnál egyre többen vannak az érdeklődők, főként idősek, akik a tízórás nyitásra – és nagy valószínűséggel az ötforintos zsemlére - várnak. Jó lenne tudni, hányan lesznek közülük itt törzsvásárlók.
Korábban:
Megnyílt a Szombathely Center