Hova lesz a 130 millió közpénz? - Gondok a kőszegi bioetanol beruházás körül

2008.08.16. 09:05

Újabb adalékkal szolgál egy a szerkesztőségünkbe érkezett olvasói levél a kőszegi bioetanol-beruházás körüli anomáliákról. Az önkormányzat perelni készül.

Mint ismeretes, Kőszeg város önkormányzata jelképes, 1 Ft/négyzetméter áron juttatta belterületi ingatlanhoz Racker Béla helyi képviselő cégét abban a tudatban, hogy ott a cég a város számára hasznos beruházást hajt végre.

A cég azonban rövid időn belül eladta az ingatlant már 650 Ft/négyzetméter áron egy budapesti székhelyű társaságnak úgy, hogy erről nem tájékoztatta Kőszeg város önkormányzatát.

Az ALON úgy tudja, a több mint furcsa ingatlanügylet miatt Kőszeg város önkormányzata perelni készül.

Az olvasói levél:

A következő hozzászólást a Kőszegi Önkormányzat 2008 augusztus 14.-i rendkívüli képviselő testületi ülésen szerettem volna az Alpokalja Zöldek Közhasznú Egyesület nevében felolvasni.
Bár előre írásban kértünk szót, de sajnos ezt a"kegyet" a Polgármester nem adta meg nekünk.
A testületi ülés 3. pontjának tárgyalásán (3. A bioetanol üzem létesítésével kapcsolatos adásvételi szerződés módosítása.
Előterjesztő: Huber László polgármester)
részt vettünk , és sajnos csak azt tudtuk megállapítani , hogy az előző nyílt levelünkben leírtak teljesen beigazolódni látszanak.
Ezért szeretném a felszólalás szövegét közkincsé tenni.
Íme:

A 2008.08.14-i képviselő-testületi ülésre:

Tisztelt képviselő-testület, tisztelt jelenlévők!

Egy rövid emlékeztetővel kezdeném. A Kőszegi Hírmondó 2007 november 16-i számában Racker Béla képviselő úr, mint a székesfehérvári székhelyű GG-One Kalocsa és Kőszeg Kft. ügyvezetője adott sajtótájékoztatót. 150-300 jól képzett személynek munkát, az Önkormányzatnak évi 200 millió Ft. adóbevételt, a távhős lakásoknak pedig a fűtési költség felére csökkenését ígérve - ismertette, hogy cége a GG-One Kalocsa és Kőszeg Kft. évi 200 ezer tonna kukoricát feldolgozó bioetanol üzemet létesít a 87-es úttól a fatelep megszüntetésével az erdőig 14 hektáron. Ígérte a lakossági fórumot is, amit a GG-One Kalocsa és Kőszeg Kft. képviseletében a vár lovagtermében 2007 december 19-én meg is tartott - gyér érdeklődés mellett. Szerintem azok a kőszegiek jártak jól, akik nem mentek el a lakossági fórumra, mert legalább nem lettek egy nagystílű "átverés" áldozatai. Mint ahogy véleményem szerint az utóbbi hónapokban nemcsak a tisztelt Képviselő-testület, hanem az egész város bioetanol címen "átverés" áldozata lett.

2008 május 8-án a Képviselő-testület 111/2008. számon arról határozott, hogy nagyobb részben az Önkormányzat, kisebb részben még magán- illetve állami tulajdonban lévő, összesen 226.344 m2 belterületivé minősítendő földterületet ad el 1 Ft/m2+ ÁFA egységáron a GG-One Kalocsa és Kőszeg Kft.-nek bioetanol üzem létesítésének céljaira. A határozatot megalapozó előterjesztés szerződéstervezeteket is tartalmazott, ami - legalábbis látszatra - némi biztosítékot adhatott volna az Önkormányzatnak arra, hogy a bioetanol üzem a Racker Béla képviselő úr által tett ígéreteknek megfelelően meg is valósul. A nyilvánosságra hozott szerződés tervezetekben szó volt az ingatlanok terhelési- és elidegenítési tilalmáról, kötbérről stb. Persze környezettanulmányról, és a környezetvédelmi kötelezettségek teljesítéséről, 500 méteres védőtávolságról egy szó sem esett. Az Alpokalja Zöldek Közhasznú Egyesület elnökeként nem is sírom vissza a bioetanol projektet. Másról van itt szó.

Ezekben a május eleji napokban már más is történt. 2008 május 7-én kizárólag "saját tulajdonú ingatlan adásvétele" (fő)tevékenységre megalakult Racker Béla képviselő úr mindösszesen 1 Millió Ft. vagyoni hozzájárulásából(?) a Zöld Erőmű Kft. két tag részvételével .Egy szombathelyi építőipari Kft., és egy Delaware állambeli adóparadicsomban bejegyzett "postaládacég" természetesen Racker Béla képviselő úr ügyvezetése mellett.

Ennek az új cégnek, sem a két tagnak a tevékenységi körében már egy szó sincs olyan tevékenységekről, aminek bármi köze is lehetne a bioetanol gyártáshoz és az általa úton-útfélen reklámozott városi előnyök (munkahelyteremtés, adóbevételek, olcsó távfűtés) megvalósításáról.

A 2008 május 29-i képviselő-testületi ülés 10. napirendi pontja előterjesztésének mellékletében közölt szerződéstervezet még beszél ugyan a bioetanol üzem létesítéséről, meg arról, hogy a Képviselő-testület a köztudottan pénzhiánnyal küszködő Önkormányzat pénzalapjának terhére az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanok átadásakor a Képviselő-testület 130.228.120 Ft. árengedményt ad a vevőnek, de már sem a határozati javaslat, sem pedig a 119/2008. számú képviselő-testületi határozat konkréten nem jelöli meg az önkormányzati-, a még magán- és állami tulajdonban lévő összesen 226.344 m2 ingatlan vevőjét.
2008 június 4-én megkötésre került az ingatlanok adásvételi szerződése, amely egy rendkívül lényeges feltételben eltért a képviselő-testületi előterjesztések mellékleteiben közzétett szerződés tervezettől. Az ügyvédi ellenjegyzéssel ellátott és a Földhivatalhoz benyújtott ingatlan adásvételi szerződésben már nincs szó az ingatlanok elidegenítési és terhelési tilalmáról. 38. pontja valótlanul hivatkozik a 111/2008. (V.8.) számú képviselő-testületi határozatra, mert ott vevőként nem az akkor még be sem jegyzett Zöld Erőmű Kft., hanem a GG-One Kalocsa és Kőszeg Kft. szerepelt. Ez az ingatlan adásvételi szerződés a Zöld Erőmű Kft. terhére - a terhelési- és elidegenítési tilalom kivételével - olyan "mellékkötelezettségek"-et tartalmaz, - melyeket azonban a gyakorlatban az Önkormányzat reálisan ki nem kényszeríthetett volna.

A tisztelt Polgármester úr és Racker Béla képviselő úr a Kőszeg és Vidéke havilap 2008 június 13-i számának címlapján már megelégedetten koccintanak a 25 milliárdról 33 milliárdra emelt értékűnek mondott projekt megvalósítására, természetesen ígérve munkahelyeket, adóbevételt, 50 %-kal olcsóbb távfűtést. A Polgármester úr által történelminek nevezett pillanatban természetesen egy szó sem esett arról, hogy az állítólagos projekt indulása történelmi pillanatában míg az Önkormányzatot 130 Millió Ft. veszteség érte - addig Racker Béla képviselő úr Zöld Erőmű Kft.-je több száz millió Ft.-os bevételhez jut.

Racker Béla képviselő úr Zöld Erőmű Kft.-jének több száz milliós bevételét biztosította az a 2008 június 25-én kelt ingatlan adásvételi szerződés, amellyel az Önkormányzat által részére 2008 június 4-én 1 Ft/m2 + ÁFA egységáron eladott ingatlanokat - "tokkal-vonóval" - 650 Ft/m2 + ÁFA egységáron továbbadta egy Kőszegi Ipari Park Kft. nevet felvett 2008 június 2-án megalakult, 2008 június 20-án a cégjegyzékbe Budapesten be is jegyzett mindösszesen 500 ezer Ft. jegyzett tőkével létesített, egy debreceni lakos - Kurucz Béla - által ügyvezetett cégnek, amelynek főtevékenysége - Racker Béla képviselő úr Zöld Erőmű Kft.-jéhez hasonlóan - "saját tulajdonú ingatlan adásvétele". Racker Béla képviselő úr ezt megtehette, mert a Zöld Erőmű Kft.-t ingatlan tulajdonba juttató 2008 június 4-én megkötött ingatlan adásvételi szerződés már nem tartalmazta a terhelési és elidegenítési tilalmat. Ki ezért a felelős? Az biztos, hogy a tisztelt Képviselő-testületet alaposan "átverték", mert a képviselő testületi ülésre előterjesztett szerződéstervezetből végül is "kihagyták" a terhelési és elidegenítési tilalmat. Racker Béla képviselő úr Zöld Erőmű Kft.-je viszont négyzetméterenként keresett 649 Ft.-ot. Itt most nem beszélek az illeték- és ÁFA ügyekről.

Úgy látszik Racker Béla képviselő úrnak kevés volt a bioetanol projekt címén megszerzett 226.344 m2 ingatlan, mert szemet vetett még további 144.363 m2 belterületi ingatlanra - és az állítólagos Alpok Ipari Parkhoz 2008 június 26-i képviselő-testületi ülésen megszerezte a Képviselő-testület támogatását. Úgy vélem nem volt véletlen, de ekkor már készen volt az említett Kőszegi Ipari Park Kft.-re keresztelt minimális félmilliós indulóvagyonnal ugyancsak "saját tulajdonú ingatlan adásvétele" főtevékenységre alapított cég. Hogy ennek a Kőszegi Ipari Park Kft. névre keresztelt félmilliós alaptőkéjű és debreceni lakós ügyvezető alatt leledző cégnek mi köze van Kőszeg városához - senki nem tudhatja.

Tény az, hogy "megy a gyűrű vándorútra" - azaz: a kőszegi ingatlanok elvesznek az ingatlanügynökök között, akiket pillanatnyilag semmi sem akadályoz meg abban, hogy egymás között - nyerészkedési céllal - továbbadják azokat. Június 25-én még beírták az ingatlan adásvételi szerződésbe - reálisan soha ki nem kényszeríthető feltételként - az Önkormányzatot megillető "mellékkötelezettségeket", de semmi biztosíték nincs arra, hogy a kőszegi ingatlanokat megvásárló következő ingatlanügynökök ugyanígy tesznek. Racker Béla úr Zöld Erőmű Kft.-nek nevezett ingatlanügynöki tevékenységre alapított cég mindenesetre "beljebb van" néhány száz millió Ft.-tal.

Ma már nincs szó az eredetileg reklámozott GG-One Kalocsa és Kőszeg Kft.-ről, nincs szó norvég szellemi termék tulajdonról, igaz a norvégok már régen letettek magyarországi beruházásaikról. Csak mellékes adalék, hogy a 111/2008. (V.8.) képviselő-testületi határozatban a városi ingatlanok vevőjeként megjelölt GG-One Kalocsa és Kőszeg Kft. ellen az állami adóhatóság 2008 június 27-én végrehajtási eljárást indított. Nyilván a tisztelt jelenlévők előtt is ismert, hogy a végrehajtást az APEH előbb a cég bankszámlája ellen benyújtott prompt inkasszóval kezdi, majd ha az eredménytelen, akkor felszámolást kezdeményezhet.

Az Alpokalja Zöldek Közhasznú Egyesület úgy látja, hogy az elmondott tények több jogszabályt megsértettek. Egyrészt az Önkormányzat vagyonvesztésében - vélhetően szándékosan, de minimálisan súlyos gondatlansággal - okozott kár, másrészt az adóhatóságot érintő adó- és illetékügyek, de felvethető a pénzmosás egyes törvényi tényállás kritériuma is. Az Alpokalja Zöldek Közhasznú Egyesület elvárja, hogy a tisztelt Képviselő-testület vonja le a megfelelő következtetést, és amíg nem késő akadályozza meg az ingatlanügynökök további tobzódását. Az is tény, hogy Racker Béla képviselő úr - egyrészt, mint a Zöld Erőmű Kft. ügyvezetője, másrészt, mint "adóstárs" - megsértette a 2008 június 4-én megkötött ingatlan adásvételi szerződés 27. pontját, amelyben arra vállalt kötelezettséget, hogy "tulajdonszerzését követően egészen a beruházás megvalósításáig, azaz a gyár üzembe helyezéséig köteles tájékoztatni az Önkormányzatot minden, az ingatlanokat érintő bármely változásról - melynek elmulasztásából eredő károkért felelősséggel tartozik".

Kijelentjük, hogy nincs tudomásunk arról, hogy - amennyiben Racker Béla képviselő úr eleget tett volna e tájékoztatási kötelezettségének akkor, amikor az Önkormányzattól 1 Ft/m2+ÁFA egységáron megvásárolt ingatlanokat 650 Ft/m2 egységáron továbbértékesítette - kit, melyik, milyen felelős beosztásban lévő önkormányzati vezetőt tájékoztatta. Erre egyedül Racker Béla úr tudja a választ, amit várunk. Természetesen akkor ennek az önkormányzati vezetőnek - a bioetanol projekt kijátszásáért, az önkormányzatnak okozott szándékos, vagy minimálisan a súlyosan gondatlan károkozásért (vagyonvesztésért), Racker Béla képviselő úr Zöld Erőmű Kft.-je javára "átsíbolt" anyagi haszonért viselnie kell a törvényes felelősséget.

ifj Kondics Imre az Alpokalja Zöldek Közhasznú Egyesület elnöke

Minden itt leírt dologról bizonyítékkal rendelkezünk.
Aki nem hiszi járjon utána.

Kapcsolódó cikkek:
Olvasói levél a kőszegi bioetanol üzemről" target="_self
A Zöld Erőmű Kft. válaszol" target="_self

.