Franchise: Mentőöv lehet kisvállalkozásoknak

2004.03.12. 09:55

A szakemberek már több mint tíz éve próbálják megértetni a vállalkozókkal, hogy az uniós csatlakozással megnyíló, multikkal megspékelt piacon a magányos kisvállalkozók túlnyomó része esélytelen. Az egyik megoldás a franchise: Szombathelyen például így működik az Írókéz, a McDonald’s, a Diego, a Photo Hall vagy a Lady Moletti. A szövetség főtitkárát kérdeztük.

McDonalds

De először is: Mi a franhcise? Ha egy sikeres vállalkozás márkanevét, vállalkozási tapasztalatait, technológiáit, üzleti modelljét bevezetett márkanevét meghatározott szabályrendszereivel együtt továbbadja használatra más vállalkozásoknak, franchise-ről beszélünk. Ha valaki egy Írókéz hálózatba lép be, nem csupán irodaszert árul, hanem egy ismert Írókéz boltot üzemeltet. Egy McDonald’s bolt tulajdonosa nem egyszerűen hamburgert árul, hanem McDonald’s hamburgert ad el, a bolthoz kapcsolódik minden érték, életérzés, amit a márkanév sugároz. Egy franchise rendszer tagja jogilag független vállalkozás, mégis kötik a rendszer szabályai, ugyanakkor számos előnyt is élvez, hiszen a közös árubeszerzés, a hatékonyabb, összehangolt marketingtevékenység révén sok területen gazdaságosabb a működése. Megfizethetetlen előny, hogy készen kapja az általában jól csengő márkanevet.

A mai helyzetről, a várható változásokról és a lehetőségekről Dr. Kiss Istvánt, a Magyar Franchise Szövetség főtitkárát kérdeztük.

Sokan ma is a vállalkozók csodafegyvereként jellemzik e vállalkozási formát, mégis méltatlanul kevés szó esik róla manapság. Mennyire váltotta be a franchise a kezdeti reményeket? Hogy áll ma a piac?

A csodafegyver nem vállalkozói eszköz. A reálszférában nem reális csodákra várni. Így volt ez a kilencvenes évek elején is, és ez így is maradt. Kétségtelen viszont, hogy sok mai problémához nyújt megoldást. Az ’önállóan, de mégsem egyedül’ egyre szélesebb körben hódít, még ha az eredmények nem is mindig hangosak - ezért nem lehet hallani róluk. Szakmai körökben bőven esik szó erről a vállalkozási formáról, s hogy a szélesebb érdeklődő közönség is értesüljön az eredményekről és lehetőségekről, a szövetség elindítja Franchise üzlet és piac című magazinját. Az első szám március végére várható.

Hogy szó esik a témáról, azt tanúsítja a Nemzeti Fejlesztési Terv, amiben nevesítve megjelenik, hasonlóan a Versenyképesség operatív programhoz, illetve a kapcsolódó pályázatokhoz. Aki olvassa ezeket a pályázatokat, az látja, hogy - ha nem is az előző időszak mértékében, de - vissza nem térítendő támogatás pályázható a hálózatosodásra, know-how, licenc-vásárlásra, s nevesítve a franchise-ra is.

Aki jól csinálja a franchise-t, annak beválik, s ezekben az esetekben mind az átadónál, mind az átvevőnél beváltja a hozzá fűzött reményeket. Mi havi 2-3 új franchise-ról hallunk, tudunk, bár a bukások híre nem mindig jut el hozzánk. Ennek ellenére évi kb. 25 új franchise marad talpon. Ez nem tükröződik a szövetség tagságában, mert nem mindenki tudja tartani az etikai kódex követelményeit, vagy nem akarja bemutatni szerződését, ami a felvétel feltétele. Mindennek ellenére a franchise-piac összességében jól áll.

A kisvállalkozásoknak egy jó franchise-hoz való csatlakozás ma a túlélést jelentheti. Van-e elegendő megfelelő színvonalú franchise rendszer ma Magyarországon?

Igen, a hálózatosodás válasz egy sor kihívásra, s a túlélést kínálhatja. Sajnos nincs elegendő megfelelő színvonalú franchise, az előzőekben vázolt növekedési ütem ellenére sem. Ezen a helyzeten uniós támogatásokból szeretnénk változtatni, de hatása csak 2-3 év múlva lesz érzékelhető. Itt is érvényes a felzárkózás igénye. Az iparilag fejlett országokban a kereskedelmi forgalom 15-25%-a, Amerikában 40%-a a franchise, a mi 5-6%-unkkal szemben. Van mihez felzárkózni.

Várható-e az EU csatlakozással, hogy jelentős számú külföldi franchise rendszer lép be a magyar piacra?

Várható, de hogy jelentős lesz-e azt még nehezen lehet megítélni. A határok megszűnése és a szabad áramok megkönnyítik az ún. közvetlen franchise-t, tehát egy bécsi vállalkozóval is lehet majd franchise-szerződést kötni. Az éppen mostanában érkező Subway (gyorsétterem-lánc, a McDonald’s legnagyobb versenytársa – A szerk.) is direkt franchise-szerződéseket tervez kötni, Amszterdamból.

Lesz-e idén franchise börze, esetleg milyen megyénket érintő rendezvényeken jelennek meg a hazai franchise vállalkozások, illetve a Szövetség?

Nem lesz, mert a szövetségnek nincs forrása ehhez, s tisztán üzleti alapon ezek még nem működnek. Egy-egy franchise inkább a saját szakkiállítására megy (foodapest, Horeca, stb), illetve az interneten jelentkezik. Ha el tudjuk indítani tervezett uniós programunkat, a helyzet megváltozhat. Tervünk az, hogy megváltozzon!


Magyar Franchise Szövetség
Pf.: 446, Budapest, 1537
Telefon: 212 4124
Fax: 212 5712

www.franchise.hu
.