Defektet kapott az autóbusz-pályaudvar - Egy plázával kevesebb?

2008.10.02. 19:21

Egyetlen érvényes pályázat sem érkezett be a szombathelyi vasútállomás mellé álmodott autóbuszpályaudvar -beruházásra, így egyelőre két szándéknyilatkozattal kell beérnie a projektet szorgalmazó szombathelyi közgyűlésnek. Jelen pillanatban úgy tűnik, borul a Szova Zrt. idei üzleti terve. Nem is kicsit.

Közgyűlési döntés alapján szeptember 30-án délben járt le a Szova Zrt. által júniusban kiírt pályázat, melynek célja a vasút környékén lévő, a zrt. által megvásárolt ingatlan-együttes eladása, és a területen egy intermodális autóbusz-pályaudvar és egy bevásárlóközpont kialakítása. Határidőre egyetlen érvényes pályázat sem érkezett be a társasághoz.

Szombathelyi autóbusz-pályaudvar projekt


Mint azt az Alon a Szova Zrt, gazdasági igazgatójától, Csatár Miklóstól megtudta, tizenegy érdeklődő vitte el személyesen, illetve kérte el postán a pályázati anyagot, ezen kívül pedig még 14 céget értesítettek a lehetőségről. A szándéknyilatkozatok szerint lennének befektetők, akik érdeklődnek a pályázat iránt, de további tárgyalásokat szeretnének az önkormányzattal. Olyan is akadt, aki esetleg társbefektetőként szállna be az üzletbe, ha esetleg a város úgy döntene, hogy maga áll a beruházás mögé, pontosabban a Szovát bízza meg ezzel.

Szombathelyi autóbusz-pályaudvar projekt


Csatár Miklós megjegyezte: elemzik azokat a befektetői véleményeket, ajánlatokat, amelyek a tárgyalások során, illetve a szándéknyilatkozatokban szóba kerültek, és az októberi közgyűlésen ismertetik a tulajdonossal, azaz a várossal. A tapasztalatokat a tulajdonos tájékoztatása előtt nem kívánta Csatár Miklós a nyilvánosság elé tárni, de annyit megjegyzett: a befektetők kockázati tényezőként értékelték, hogy nem történt meg szeptemberben a város rendezési tervének módosítása. (Erre szükség lenne beruházáshoz.)

Hogy most pontosan mi lesz, azt nem lehet tudni, ugyanis az a tulajdonos közgyűlés döntése lesz, hogy kiír-e új pályázatot, vagy más megoldást keres a terület hasznosítására. Az viszont erősen kétséges, hogy a zrt. idei üzleti tervében a terület eladásából várt 1,4 milliárd forint, illetve az ebből remélt 200-250 millió forint eredmény realizálódik-e az idén.

Szombathelyi autóbusz-pályaudvar projekt


A város már 2001 óta dédelgeti azt az elképzelést, hogy az Ady téri autóbusz-pályaudvart kitelepíti a vasútállomás mellé. Az alkalom az ötlet megvalósításra a Szova Zrt. megalakításával jött el, a vadonatúj cég – tulajdonosi döntés alapján – rögtön egy ilyen nagyszabású és nem is kockázatmentes projektbe vágott bele. Tavaly ősszel indult a Vasút utcától északra fekvő (Nádasdy, Welther Károly és Semmelweis utcák által határolt) telkek felvásárlása – kiküszöbölendő a későbbi, és esetleg a potenciális magánberuházót visszariasztó ingatlanspekulációkat. A száz százalékban önkormányzati tulajdonú Szova cirka egymilliárd forintot költött az ingatlanok megvásárlására, kötvénykibocsátásból származó forrásból, melynek kamata évi 3,5 százalék.

Szombathelyi autóbusz-pályaudvar projekt


A pályázatról a májusi közgyűlésen döntöttek, ahol volt némi vita, és nem csak az ellenzéki képviselők fogalmazták meg a projekttel kapcsolatos kételyeiket. Ipkovich György polgármester akkor a „Szova legnagyobb projektjé”-nek nevezte a beruházást, „amely sikeresnek is ígérkezik, mert többen érdeklődnek a terület után”, Marton Zsolt fideszes frakcióvezető szerint viszont „majd a piac dönti el, hogy menyire lesz sikeres projekt.”

Szombathelyi autóbusz-pályaudvar projekt


Első nekifutásra a piac valamiért mégse nagyon kapkodott az üzlet után. Hogy miért, arról az októberi közgyűlésen hallhatunk várhatóan mélyenszántó okfejtéseket a képviselőktől, és ezek egy részét már most borítékolni lehet.

Persze azon is el lehet gondolkodni, hogy nincs-e összefüggés a nyilvánosan folytatott politikai eszmecserék és a között, hogy a befektetők egy jó ideje kevéssé találják vonzónak a szombathelyi lehetőségeket.
.