K. Gy. kollegánk rákapott a bizottsági ülésekre. Nem azért, mintha nem lenne jobb dolga az életben, de ezeken a szeánszokon többet meg lehet tudni a Szombathelyt érintő kérdésekről, mint a színházi előadásokra emlékeztető közgyűléseken. Nem csodálkoznánk, ha más média is koppintaná a példánkat. Addig is a Magellán, a Thököly utca és a Csótó ügye.
Röviden a lényeg
Fontos és régóta húzódó ügyek kerültek a bvárosfejlesztési bizottság novemberi ülésére. Az egyik a 2006-ban, Gyimesi József (ESZE) által kezdeményezett lámpás átkelők kialakítása, a Thököly utcában a Külsikátor vonalában és az Aréna utcai kereszteződésben. Elkészült a forgalomtechnikai terv kétmillióért (ez volt a legolcsóbb ajánlat, és két költségbecslés is: a Külsikátornál létesítendő fényjelző 11 millióba, az Arénai utcai nettó 28 millió forintba kerülne a tervező becslése szerint. Így a szombathelyi Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság nem javasolja a Thököly útra tervezett lámpás átkelő megépítését.
Rábólintott viszont a fásítási programra és a Csónakázó-tó szigetének megújítására. Magellán ügyben a grémium pedig nem fellebbez – nagyjából ennyi a lényege a hétfőn délután zajlott többórás bizottsági ülésnek, melynek a lapunkat különösen érdeklő napirendi kérdéseit türelmesen végigülte az ALON tudósítója. Csodálkoztak is kicsit a politikusok.
Piros a lámpának
A bizottság már 2006-ban sem javasolta a lámpás átkelőket, és e véleménye mellett kitart. A bizottságban különösen a mérnökök fogalmazták meg aggályaikat, melyet a szakértői vélemény is alátámasztott:
„A csomópont átépítése során a jelzőlámpás rendszert be kell illeszteni a Hunyadi utca – Szent Márton utca hangolt rendszerébe. Az Aréna utca és a Külsikátor tengelyében kialakítandó jelzőlámpás rendszer nagyon közel esik egymáshoz, így elkerülhetetlen mindkét csomópont összehangolása.
Elsődlegesen a parkolások miatt nagyon „zavarérzékeny” lesz a rendszer, a busz és a parkoló forgalom egyértelműen rontja a hangolás hatékonyságát. Továbbá az Aréna utcát keresztező gyalogátkelőhelyet át kell helyezni, valamint a Külsikátornál lévő gyalogátkelőhelynél kedvezőtlen a kialakítható periódusidő, mert a gyalogosok hosszú várakozásra kényszerülnek (82 másodperc.)” – áll a csütörtökön közgyűlés elé kerülő előterjesztésben.
Tóth Kálmán (MSZP) szerint igaz, hogy már kétmilliót elköltöttünk a forgalomtechnikai tervre, de jó lenne, ha több pénz nem menne el erre projektre, ami ha megvalósul, elérjük, hogy a vízügyi igazgatóságig fog állni a sor.
Annál is inkább nélkülözhetőnek tartotta a bizottság a beruházást, mert elfogadta a közgyűlés az Iseum beruházási projektet, amely szerint jövőre megkezdődik a körforgalom építése a Thököly-Rákóczi utcák kereszteződésben. A bizottság úgy döntött, azt javasolja a közgyűlésnek, hogy várják meg, milyen hatással lesz a közlekedés biztonságára a körforgalom, majd ennek fényében vizsgálják meg, milyen további eszközök szükségesek a gyalogosok biztonságos közlekedéséhez. Mint azt Vargha Károly (SZDSZ) megjegyezte, egész Európában tudják, ehhez nem a lámpa a legjobb eszköz: mindenhol készülnek a körforgalmak.
Fellebbezni vagy nem fellebbezni?
Készülne a Magellán City Centerhez is a körforgalom (a Kiskar utcai lámpás csomóponthoz), ha készülne a Magellán. Egyelőre azonban nem készül, mert a város másodszor is megfellebbezte az építési engedélyt. A Magellán létesítésére korábban kiadott építési engedélyt a vasvári építéshatóság egyszer már visszavonta, majd miután a beruházó a hiánypótlásoknak és egyéb hatósági előírásoknak eleget tett, októberben megadta az építési engedélyt.
Ezt viszont a polgármester fellebbezte meg: „A kiadott építési engedéllyel szemben - a fellebbezési határidő múlására figyelemmel - a fellebbezésre rendelkezésre álló 15 napon belül jogorvoslati kérelemmel éltem. (A fellebbezéssel kapcsolatos Közgyűlési döntésre csak a fellebbezési határidő lejárta után lett volna lehetőség.)” – áll az Ipkovich György által jegyzett előterjesztésben.
A polgármester azonban meggondolhatta magát és azzal fordult a közgyűléshez (és a bizottsághoz), hogy: „Tekintettel a Szombathely város érdekeire, továbbá a kialakult világgazdasági válságra, az Önkormányzat valamennyi a város fejlődését szolgáló beruházást, köztük a Magellán City Center bevásárló központ létesítését is támogatja. Az engedélyező hatóságok feladata a törvényes, jogszabályoknak megfelelő döntések meghozatala. Fentiekre hivatkozva javaslom Közgyűlésnek a fellebbezés visszavonását és a beruházás megvalósításának – köztük a szükséges közlekedési létesítmények megépítésének - támogatását.”
Kicsit unalmas a Magellán-szappanopera
A bizottság tudomásul vette az engedélyező hatóságok (Környezetvédelmi Felügyelőség, Nemzeti Közlekedési Hatóság jóváhagyó nyilatkozatát, valamint Jeney Lajos DLA, okleves Ybl-díjas építész megállapításait (mely szerint megfelel az országos és a helyi építési előírásoknak a Magellán terve), és úgy döntött, hogy nem dönt a fellebbezés ügyében. Részben mert nem tartja magát illetékesnek, részben pedig mert nem ismeri a fellebbezés tartalmát, így sem amellett, sem az ellen nem tud állást foglalni. (Azt ezen sorok írója nem igazán érti, hogy miért kell a szakhatóságok mellett még egy szakértőnek is megmutatni a tervet, az se tud mást megállapítani, mint a szakhatóságok, ellenben sokkal többe kerül.)
Viszont a határozati javaslat 3. pontját („A Közgyűlés támogatja a Magellán City Center létesítéséhez kapcsoló valamennyi környezetkímélő közlekedési beruházás megvalósítását”.) elfogadni javasolja a közgyűlésnek. A bizottsági ülésen elhangzottak szerint a környezetkímélő beruházás a körforgalom lenne a Kiskar utcában, illetve a Thököly utcában egy lehajtó. Ez egy újabb engedélyezési eljárást jelent a közlekedési hatóságnál, melyhez szükség lesz a város és a Devirs International - a Magellán beruházójának - megállapodására. (Akkor került kátyúba a Magellán ügye, amikor ez a megállapodás tavasszal a közgyűlés elé került. Ha újrakezdődik a vacillálás, akkor készülhetünk a Magellán-saga harmadik évadjára.)
Szigetelés
A Bokor-park Kft. saját költségén, 10 millió forint értékben megtervezteti és elkezdi a Csónakázó-tó szigetének felújítását. A bizottság örvendezett, hogy ez legalább nem kerül a városnak pénzbe. Viszont Litkei Tamás felvette, hogy akkor célszerű lenne a Csótó megújításának komplex tervét elkészíteni, amely - mint kiderült - szerepelt is a Szova Zrt. költségvetésében, de aztán kikerült, így nem reagáltak érdemben a hivatal ez irányú felkérésére. Soós József (független) közbenjárást ígért az ügyben a Szovánál. A javaslatot a bizottság elfogadta.
A szigeten az elképzelések szerint megújulna az úthálózat, kibővített dísztér, fitness- és napozókert, valamint a gyerekeknek egy játszótér is létesülne. Épülne akadálymentes megközelítést lehetővé tevő gyalogoshíd is. A tízmillióból a sziget tervére, fakivágásra, cserjeirtásra jut majd pénz, a teljes beruházást közel 100 millió forintra saccolják. A tervet viszont bármikor elő lehet húzni az asztalfiából, ha pályázati forrásra van kilátás.
Az idei költségvetésben szerepel egy 23 millió forintos tétel a város fásítására, virágosítására, amelynek felhasználásáról ugyancsak döntött a bizottság, különös tekintettel arra, hogy jövőre a nemzetközi szinten mérettetünk meg a virágos települések versenyén.