Ipkovich György a város gazdaságáról és a boldog új évről

2009.01.06. 17:40

Szombathely polgármestere 2009 első sajtótájékoztatóján boldog új évet kívánt mindenkinek, de az újságírókat elsősorban nem ezért hívta össze, hanem hogy ismertesse a város bevételeivel kapcsolatos 2008-as adatokat, melyek nem rosszak. 2009 viszont érdekesnek ígérkezik. Újabb nagy pénz jött a színházra.

A 2008-as bevételek

„Az elmúlt év végén sok találgatás, kósza hír kelt lábra a gazdaság helyzetéről és a recesszió hatásairól. Én azt mondom, a számadatok pontosabban szoktak beszélni, mint a kósza hírek” – kezdte keddi sajtótájékoztatóját Ipkovich György.

Szombathely polgármestere ezután ismertette a friss számszaki adatokat, melyek a város 2008-as saját bevételeit összegzik.

A lényeg: Szombathely adóbevételei teljesültek. Sőt. Az adóbevételek több mint 23 millió, az illetékek 18 millió forinttal haladták meg a tervezetet.



A részleteket az alábbi táblázat mutatja. Ahogy látható, iparűzési adóból 111 millió forinttal kevesebb jött be a vártnál, ezt viszont kompenzálják a gépjárműadóból és az építményadóból érkező plusz bevételek. A polgármester felhívta a figyelmet az idegenforgalmi adóból származó bevétel jelentős emelkedésére, igaz, ez a tétel az összbevételnek csak elenyésző százalékát teszi ki.

2007.évi

teljesítés

millió Ft-ban
2008 évi előirányzat

millió Ft-ban
2008.évi

teljesítés

millió Ft-ban
különbözet

millió Ft-ban
Gépjárműadó 616 600 633 33
Iparűzési adó 4 520 4 989 4 878 -111
Építményadó 566 761 856 95
Pótlékok, bírság 40 34 33 -1
Talajterhelési díj 2 2 3 1
Idegenforgalmi adó 12 12 18 6
Adóbevételek összesen 5 756 6 398 6 421 23
Illetékek 727 650 668 18


2009: Csak semmi pánik

Figyelemmel a világgazdasági folyamatokra óvatosnak kell lenni a 2009-es tervezéseknél – mondta Ipkovich György, aki szerint takarékoskodni kell, de pánikra nincs ok. Az önkormányzat mindenesetre úgy számol, jövőre mostohább feltételek között kell gazdálkodnia.

Mindettől függetlenül indul a városban egy 300 milliós útfelújítási program, csakúgy mint az Iseum-projekt és a belváros újabb jelentős ráncfelvarrását szolgáló, úgynevezett integrált városfejlesztési stratégia (IVS).

Folytatódik a kőszínház építésének előkészítése. Ezzel kapcsolatos az a hír, hogy a város a tavalyi 1 milliárd forint mellé újabb 850 milliót kapott erre a célra. Mivel a városnak erre nincs pénze, csak addig fog nyújtózkodni, ameddig ez a takaró ér.

Az ALON kérdésre, hogy pontosan ezt hogyan kell értelmezni, és hogy ez a pénz elkölthető-e a Hemo-féle ideiglenes színházra, Ipkovich György azt a választ adta, hogy csak olyan dolgokat, eszközöket, berendezéseket ebből a pénzből vásárolni, melyek átvihetők majd a végleges új kőszínházba.

Indul a 800 milliós iskola-felújítási program és az Agora-projekt első lépcsője is.

A fejlesztések szerepe

A polgármester hangsúlyozta: konszenzus van a tekintetben, hogy a mintegy 10 milliárd forintnyi küszöbön álló városi fejlesztések összekapcsolódjanak a munkahelyek megtartásával. Különösen az építőiparról van szó, ezért igyekeznek minél előbb kiadni az építési engedélyeket, és Ipkovich György továbbra is kitart ama szocialista elképzelés mellett, hogy a városnak célszerű lenne egy építőipari céget gründolnia" target="_self.

A polgármester úgy gondolja, a sportot és a kultúrát is a munkahelyteremtés szolgálatába kell állítani, ezért óvatosan kell ezekkel a területekkel bánni, amikor a jövő évi költségvetést készítik. Ez összhangban állna azzal is, hogy a város készenlétben álljon a recesszió utáni időszak gazdasági kihívásaira.

Sajtókérdések

Az ALON az iránt érdeklődött, hogy hogyan alakultak 2008-as kiadások. Ipkovich György elmondta, hogy a város folyószámla pozitívummal zárta az évet. Egy másik sajtókérdésre válaszolva a város első embere azt közölte: konkrét takarékossági intézkedést nem írnak elő a városi intézményeknek és cégeknek, de a költségvetés számai rászorítják majd őket.

Boldog új esztendőt

„Ki ne felejtsék, hogy boldog új esztendőt kívánok mindenkinek!” – zárta a sajtótájékoztatót Ipkovich György. Mi meg nem felejtettük ki.

.