A Nyugat-dunántúli Jogpont Hálózat irodáihoz több mint 2500-an fordultak munkajogi, cégjogi és társadalombiztosítási kérdésekben. Az érdeklődés folyamatosan nő. A régió leglátogatottabb irodái közé tartozik: Győr, Szombathely, Nagykanizsa és Sopron.
Az ügyfelek döntő többsége most is munkajogi kérdéssel keresi fel az irodákat, jellemzően a munkaviszony megszüntetése miatt. Egyre több esetben mind a rendes, mind a rendkívüli felmondás szabálytalansága miatt jelennek meg az ügyfelek, ugyanis megesett, hogy a felmondás nem írásban történt, hiányzott belőle az indokolási kötelezettség, vagy egyéb törvényi előírásoknak nem tettek eleget a munkáltatók. Ugyanakkor érdeklődnek a munkajogviszony módosításának főbb jogi szabályairól is.
Pályázatokról, munkahely-megtartási lehetőségekről szintén sok kisvállalkozó érdeklődik. A gazdasági krízis miatt előtérbe kerültek a vállalkozás-finanszírozási kérdések is: munkahelyteremtő beruházásokról és mikrohitelekről is tájékoztatást kérnek.
"A munkaadóknak is szükségük lehet munkajogi segítségre. A kis cégek általában nem alkalmaznak humánpolitikai szakértőt vagy bérszámfejtőt, tehát - a vállalkozás méretéből adódóan - a tulajdonosnak mindenhez értenie kell" - indokolja a jogsegély fontosságát
Dr. Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének (KISOSZ) elnöke.
Simon Annamária a
Nyugat-dunántúli Jogpont Hálózat projektmenedzsere tapasztalatait így összegzi:
„Vállalkozásalapítási kérdésekkel főként pályakezdők, álláskeresők fordulnak hozzánk: ők általában kényszermegoldásként, munkalehetőség híján szeretnének vállalkozni. A vállalkozók jelentős része a gazdasági válságból való kilábaláshoz kér tőlünk segítséget, de azon cégvezetők száma is igen magas, akik vállalkozásuk megszüntetéséhez - felszámolási és végelszámolási kérdésekben - szeretnének jogi tanácsot kapni. Rengetegen keresnek bennünket, pályakezdőktől a nyugdíjasokig. Ez is jelzi, hogy célzott jogi segítségre mindenképpen szükség van.”
A gazdasági válság miatt a jogi és anyagi kérdések erőteljesen összefonódtak.
Horváth Csaba a nyugat-dunántúli régió projekt szakmai felügyelője hozzátette:
„A Jogpont célja a megelőzés, illetve az, hogy elkalauzolja az ügyfeleket a jogi útvesztőkben. Sajnos sok esetben mégis már kialakult probléma miatt keresik fel a szervezet jogászait.”
A jogesetek tapasztalatait feldolgozzák szakjogászok is, akik az állampolgárok jogi eseteinek visszajelzése alapján javaslatokat dolgoznak ki jogszabály-módosításokra.
Dr. Nacsa Beáta, Jogpont
koordinátor szerint:
„Egy ilyen javaslat lenne például a jogviszony közös megegyezéssel történő megszüntetésének szabályozása, méghozzá a három munkanap időtartamú gondolkodási idő beiktatásával, a munkaviszonyt megszüntető szerződés aláírása előtt. Gyakori ugyanis, hogy a munkavállaló nem a neki legkedvezőbb megoldást írja alá, és csak később döbben rá, hogy a jogismeret hiányából jelentős hátrányok érik (pl. elesik a végkielégítéstől). Más esetekben a munkaviszony megszüntetésekor kiadandó papírok körül vannak zavarok. A munkáltatók e kötelezettségüket viszonylag magas gyakorisággal megszegik, amellyel a munkavállalóknak súlyos jogsérelmet okozhatnak: akadályozzák az újabb elhelyezkedést, közigazgatási ügyek intézését stb.”
Jogpont.hu