Az elmúlt hetekben arról számoltak be az újságok, hogy a GYSEV gyakorlatilag a teljes nyugat-dunántúli régióban átvenné a vasúti személyszállítást. Az egyik napilap arról is írt, hogy nyilvánosságra került egy levél, amelyben arra utasítják a MÁV Zrt. vezetését, hogy haladéktalanul adják ki a GYSEV terjeszkedésének tervezési munkáit segítő adatokat. Ennek alapján közel 600 kilométernyi vonalszakasz átvételének előkészítése zajlik.
A megjelent újságcikkekre hivatkozva Ágh Péter szombathelyi országgyűlési képviselő a Házszabály adta keretek között írásbeli kérdést intézett Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek. A fideszes képviselő arról érdeklődött, hogy milyen eredményei vannak az eddigi tárgyalásoknak? Milyen feltételekkel veszi át a GYSEV a MÁV-tól a nyugat-dunántúli vonalait? Született-e megállapodás az ügyben, ha nem mikor fog? Pontosan mely vonalakról van szó? Mikor történik meg az átvétel?
A miniszter válaszában a következőképpen fogalmazott: „A helyközi közösségi közlekedés átalakításának kormányzati koncepciója középtávú tervként tartalmazza a közlekedés regionális szintjének megszervezését. Ilyen régiónak tekinthető a nyugat-magyarországi is. Ezen a területen tevékenykedik jelenleg a GySEV Zrt., amely jelentős vasútüzemi tapasztalattal rendelkezik. Ezen koncepció mentén a GySEV Zrt. menedzsmentjének kezdeményezésére indult el annak vizsgálata, hogy a Társaság által megjelölt nyugat-magyarországi régióban található MÁV kezelésű vasútvonalak a MÁV Zrt-töl a GySEV Zrt. vagyonkezelésébe kerüljenek. Az elképzelés tehát illeszkedik a minisztérium szakmai irányához.”
A miniszter ugyanakkor leszögezte, hogy mindez nem eldöntött tény és azt állította, hogy a sajtóinformációkkal szemben a kormánybiztos nem utasította a MÁV vezetését adatszolgáltatásra. Hónig Péter válaszában leszögezte: „Ilyen utasítást csak a tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter adhat ki, aki a MÁV Zrt. testületei véleményének megismerése után dönt a kérdésben. A GySEV Zrt.-nek egy középtávú tervet kell készítenie a tulajdonosai részére, amelyben be kell mutatnia, hogy a tervezett vonalakat eredményesen tudná működtetni. Ennek a tervnek az áttanulmányozását követően lehet csak döntést hozni arról, hogy a GySEV vagyonkezelésébe kerüljenek az érintett vonalak. Megfelelő információ hiányában azonban az ügyben döntés még nem születhetett. Amennyiben a bemutatott terv alapján megalapozottnak mutatkozik a vonalak vagyonkezelésének átadása, úgy azt megelőzően természetesen az érintett érdekvédelmi szervezetekkel, a MÁV Zrt. vezetésével és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. illetékeseivel is előzetes egyeztetést kell folytatni.
Végezetül ismételten fel kívánom hívni Képviselő Úr figyelmét, hogy az állami vagyonról szóló törvény szerint a GySEV Zrt. tartósan többségi állami tulajdonú társaság, tehát a Magyar Állam, illetve annak képviselője többségi befolyással rendelkezik benne. Emellett a GySEV Zrt. több évtizedes tapasztalattal rendelkezik mind a vasúti szállítás, mind a pályafenntartás, üzemeltetés terén. Idén jelentős uniós támogatást nyert el, amellyel vasútvonalak felújítását, modernizálását végzi majd el. Amennyiben tehát az átadást támogató döntés születne, abban az esetben valószínűleg megfelelő kezekbe kerülnének a vasútvonalak” – húzta alá Ágh Péternek küldött válaszában a közlekedési miniszter.
Fidesz Szombathelyi Szervezete
Szombathely, 2009. december 10."