"A segítő csoki sokat segített" - e szavakkal, és fülig érő szájjal jött ki a matematika írásbeli érettségiről kedden a Debreceni Egyetem (DE) Kossuth Lajos gyakorló gimnáziumában az a diáklány, aki előző nap "segítő csokit" kapott a tanárától.
Társai is azt mondták, hogy nem volt nehéz, valami ilyesmire számítottak, és az idő is elegendő volt "a jól összeállított, érdekes feladatok" megoldására.
Bíró Erzsébet, a Kossuth gimnázium matematika vezetőtanára szerint az előző évekhez hasonló nehézségi szintű feladatokat kaptak a diákok, amelyeket a rendelkezésre álló időben jó szinten meg lehetett oldani.
A szaktanár ugyanakkor túlzónak nevezte az egyik feladat szövegterjedelmét: "amikor egy faladat szövege egy teljes oldal, akkor az millió buktatót rejt magában".
Szerinte ez nem feltétlenül képességet mér, hogy a gyerek fel tudja-e fogni az ott szereplő információkat, hanem hogy a pillanatnyi állapotától függően minden apró körülményt észrevett-e, jól vett-e figyelembe. "Az értékeléskor meglátjuk hogyan tudták ezt kezelni a gyerekek" - mondta el az MTI-nek Bíró Erzsébet hozzátéve, hogy a DE Kossuth Lajos gyakorló gimnáziumában 178-an érettségizek matematikából, 159-en középszintű, 19-en pedig emeltszintű vizsgát tettek.
Gránásiné Bácsi Tünde, a pápai Református Gimnázium tanára az MTI-nek nyilatkozva azt mondta, a matematikai érettségi feladatsorának első részét akár általános iskolai tudással is meg lehetett oldani. A diákjaik többnyire szintén könnyűnek értékelték az érettségi ezen részét, úgy érezték, hogy összességében véve jól sikerült a feladatok megoldása.
Elmondása szerint egyre több a kombinatorika és a százalékszámítás a feladatsorok között, a legnagyobb gondot pedig az jelenti, hogy egyre jobban építenek a szövegértésre, ez pedig nagy gondot okoz a diákoknak.
A székesfehérvári Ciszterci Szent István Gimnázium matematika-fizika-biológia-kémia szakos tanára, Moharos Sándor arról számolt be az MTI-nek, hogy a középszintű matematika feladatsor olyan volt, amire számítani lehetett. Az első részben, illetve a második rész első fele egyetlen diáknak sem okozhatott meglepetést, azokat "rutinból meg kellett oldani".
Mint elmondta, a diákok felszabadultan jöttek ki a termekből, sőt akadt olyan tanuló is, aki szerint élvezetes volt a feladatok megoldása. Hozzátette: a rendelkezésre álló idő elegendő volt, főleg az első részben, a második esetében kevesen adták be idő előtt a feladatsort.
Úgy vélte, a tavalyinál "kissé nehezebbek voltak a feladatok, de egyáltalán nem megoldhatatlanok".
Szerdán a történelem írásbelikkel folytatódnak az érettségik.