108 millió forintra bírságolta az Uniqa biztosítót az MNB

2019.09.24. 13:27

Többek között, a nem megfelelő ügyfélkommunikáció, kapcsolattartást is kifogásolták.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 108 millió forintra bírságolta az Uniqa Biztosító Zrt.-t a nem megfelelő állománykezelés, a gyenge belső kontrollrendszer és egyéb hiányosságok miatt - közölte a jegybank az MTI-vel kedden, hozzátéve, hogy a hiányosságok alapvetően nem érintik a biztosító jövőbeni megbízható működését.

Vizsgálata során az MNB megállapította, hogy az Uniqa Biztosító belső kontrollrendszere nem volt megfelelő, hiányoztak az életbiztosításokkal kapcsolatos esetleges visszaélések, visszaélésgyanús esetek megelőzésére, kiszűrésére hivatott belső szabályozások, valamint a megfelelő gyakorlatok is.

Hiányosságok merültek fel a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítások, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) állománykezelésének egyes elemeinél, és az ezzel kapcsolatos ügyfélkommunikáció, kapcsolattartás terén. A jegybanki vizsgálat több, egyenként ugyanakkor kisebb súlyú hiányosságot, jogsértést is feltárt a biztosító egyes termékeinek szerződéses feltételei kapcsán.

Problémákat talált a jegybank az informatikai biztonság területén, valamint a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzése kapcsán a belső képzési rendszer területén.

A biztosító kiszervezési tevékenységének szabályozása és gyakorlata sem felelt meg teljesen a jogszabályi előírásoknak. Mindezeken túl hiányosságokat, hibákat tárt fel az MNB a biztosító számlarendjében, illetve adatszolgáltatásában is.

A közlemény szerint a jogsértések miatt a jegybank 75,5 millió forint felügyeleti, ezen felül 500 ezer forint pénzmosási, illetve további 32 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra, és kötelezte a jogszabályszerű működésre. A biztosítónak 2019. december 31-ig kell adatot szolgáltatnia az MNB-nek a jogsértések megszüntetésére tett intézkedéseiről.

A bírság kiszabása kapcsán súlyosító körülménynek számított egyebek mellett, hogy a nyilvántartási és ellenőrzési rendszerek hiányosságai több esetben jogsértő gyakorlathoz, az ügyfelekkel való nem elégséges kapcsolattartáshoz vezettek a biztosítónál, illetve, hogy a kgfb-állománykezelés problémái a magyarországi kgfb-piac egészére kihathattak. A fogyasztói kommunikációs problémák a panaszkezelést is érintették.

Enyhítő körülménynek számított, hogy az Uniqa Biztosító már a jegybanki vizsgálat során számos intézkedést hozott, illetve adott számot annak tervéről - közölte az MNB.

.