Így kereshetők vissza és tilthatók le az emelt díjas telefonszámok

MTI

2021.07.01. 12:03

Két egyszerű kereséssel előzetesen ellenőrizheti ezeket a számokat. Érdemes figyelni erre, ha nem akar meglepetést a számláján.

Minden hírközlési szolgáltatónak jogszabályi kötelezettsége vezetni az emelt díjas telefon- és sms-szolgáltatásainak hiteles és naprakész listáját, a fogyasztók pedig két egyszerű kereséssel előzetesen ellenőrizhetik ezeket a számokat - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Kommunikációs Igazgatósága csütörtökön az MTI-vel.

A közleményben kiemelték: az ilyen típusú hívások, sms-ek indítását le is lehet tiltatni a szolgáltatóknál a "kellemetlen meglepetések és a számlasokk" elkerülésére.

Az emelt díjas szolgáltatások - a 90-es és a 91-es kezdetű, valamint a 16-tal kezdődő öt- és hatszámjegyű telefonszámok - elterjedése óta különösen figyelniük kell az előfizetőknek, hogy megelőzzék a magas mobilszámlákat.

Az emelt díjas számokhoz tartozó szolgáltatás áráról, a szolgáltatást nyújtó cégről és annak elérhetőségeiről a telefonszolgáltatók és az NMHH honlapján található tájékoztatás. 

Hozzátették: mivel a 90-es és a 91-es kezdetű számok hordozhatók, róluk a számhordozottsági keresőben, a szamhordozottsag.nmhh.hu honlapon is meg lehet találni, hogy melyik hívószám melyik szolgáltatóhoz tartozik.

A Telekom nyilvántartása itt, a Telenoré itt, a Vodafoné pedig ezen az oldalon tekinthető meg.

Az NMHH felhívta a figyelmet arra is, hogy a körültekintő fogyasztói magatartás nem ér semmit, ha a szolgáltatók nem frissítik a nyilvántartást.

A hatóság legutóbb az "Ask Bongo" nevű emelt díjas szolgáltatásról állapította meg, hogy a Magyar Telekom nem teljesítette a nyilvántartási kötelezettségét, mivel a számra ugyanabban az időben kétféle, egymásnak is ellentmondó találatot adott - ismertették, hozzáfűzve: a hatóság kötelezte a szolgáltatót a jogszerű állapot helyreállítására és egy intézkedési terv elkészítésére a hasonló hibák elkerüléséért. A döntés ellen a szolgáltató a másodfokú hatóságnál és a bíróságon is fellebbezett, de mindkét szerv az NMHH álláspontját erősítette meg - írták.

Hozzátették, hogy szerda óta a hírközlési szolgáltatóknak a számlán tételesen fel kell tüntetniük az emelt díjas szolgáltatásokat, amelyből már könnyebben kiderül, kinek, milyen szolgáltatását, mennyiért vette igénybe az ügyfél.

Kitértek arra is: az emelt díjas sms-szolgáltatások fogadása alapbeállításként tiltva van minden ügyfélnek, kivéve azoknak, akik arra kérték a szolgáltatót, hogy oldja fel a blokkolást.

A visszaélések miatt már két mobilszolgáltató is jelezte, hogy kivezeti a fogadott emelt díjas sms-szolgáltatásokat. Ugyanakkor az emelt díjas hívások és a küldött sms-ek kimenő forgalmának tiltását külön kérni kell a szolgáltatótól - olvasható a közleményben.

.