Több millió forintos bírságot kaptak a fesztiválterminál-cégek

MTI/alon.hu

2021.11.08. 18:02

Volt, ahol teljesen automatikusan vonták le a 10 százalék borravalót.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közel hétmillió forint bírságot rótt ki a hazai fesztiválok legnagyobb fizetőterminál-szolgáltatóira, a Festipay és a HelloPay üzemeltetőire, a fesztiválok és szórakozóhelyek készpénzmentes fizetési rendszereinek meghatározó szereplőit az "alapbeállításként" kezelt 10 százalékos borravaló miatt vizsgálta a hatóság - közölte a Gazdasági Versenyhivatal hétfőn az MTI-vel.

A közlemény szerint a bírságot a Festipay azért kapta, mert hiányosságokkal teljesítette önként vállalt korrekciós kötelezettségeit, míg a hivatal megállapítása szerint a HelloPay hatósági tiltás ellenére folytatta tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatát.

A fesztiválokra és szórakozóhelyekre jellemző fizetési körülmények (így például a zaj, az időnyomás, a sorban állók nagy száma) nehezítik a megfontolt döntést, így tisztességtelennek minősül pszichés nyomás alá helyezni a fogyasztókat a borravaló mértékének megválasztásában. Míg a HelloPay teljesen automatikus borravaló-beállítása miatt a hatóság két évvel ezelőtt 20 millió forintos bírságot szabott ki. A Festipay üzemeltetője - ahol a (szintén 10 százalékos kiindulású) borravalót a vásárlónak meg kellett erősítenie - az eljárás során önként vállalta, hogy a jövőben nem sugall semmiféle elvárást vagy mértéket - írták.

A versenyhatóság utóvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a két szolgáltató eleget tett-e az eljárás során vállalt kötelezettségeknek, illetve a határozatban kiszabott tilalmaknak. A vizsgálat megállapította, hogy a Festipay vállalásai nagyrészt teljesültek, ugyanakkor a végrehajtás során kisebb hiányosságokra derült fény.

A GVH Versenytanácsa ezért 700 ezer forintos bírságot szabott ki a cégre, tekintettel többek között arra, hogy elismerte a mulasztásokat és lemondott jogorvoslati jogáról - tették hozzá.

A HelloPay esetében a vizsgálat feltárta: a módosított fizetési rendszer ugyan immár rákérdez arra, hogy a vevő kíván-e borravalót adni, azonban az igennel válaszolóknak változatlanul 10 százalékos alapbeállítást kínálnak fel. Ez egyértelműen ellentétes a hatóság határozatában foglaltakkal, mivel a rendszer a fogyasztók jelentős része felé továbbra is a döntési folyamatukat megzavarva, jogsértően sugall egy "elvárt" mértéket. A GVH Versenytanácsa 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra a hatósági tilalom ellenére is folytatott tisztességtelen gyakorlatért.

A versenyhatóság a bírságok kiszabása során figyelembe vette a Covid-19 járvány ágazatra gyakorolt kedvezőtlen hatását is - tették hozzá.

"A készpénzmentes fizetési rendszerek a gazdaság kifehérítésében fontos szerepet töltenek be. Ugyanakkor használatuk során lényeges, hogy a magyar emberek érdekei ne sérüljenek, döntéseiket ne torzítsa semmi. A vállalkozásoknak érdemes szem előtt tartaniuk, hogy a jogsértő magatartástól való eltiltás a hatósági intézkedések leglényegesebb eleme, a mulasztások ezen a téren jelentős fogyasztói érdeksérelmet okozhatnak" - idézték a közleményben Rigó Csaba Balázst, a Gazdasági Versenyhivatal elnökét.

.