Véget ért az országúti kerékpáros körverseny.
Az ecuadori Harold Martín López nyerte a 46. Tour de Hongrie-t, a százéves magyar országúti kerékpáros körverseny vasárnapi záróetapján pedig a kolumbiai Juan Sebastián Molano diadalmaskodott.
A 875 kilométer össztávú viadal az etyeki Körpince utca és az Esztergomi bazilika közötti 170 kilométeres szakasszal ért véget.
Az 1960 méter szintemelkedést tartalmazó etapon a nehezen kialakult szökésbe Szijártó Zétény került be, az elsőségért pedig ötfős csoport hajrázott, ebben Molano volt a leggyorsabb, míg az összetettbeli előnyét megőrző López a viadal történetének első ecuadori győztese lett.
A rajt előtt két órával eleredt az eső - a nyitószakaszon hegyi hajrának otthont adó - Etyeken, de így is sokan kilátogattak a Körpince utcába, ahonnan borús időben indult el a karaván. A sárga trikó sorsa nem volt még biztos, mivel az éllovas López mindössze nyolc másodperccel vezetett az olasz Alessandro Covi előtt, ez az etapon begyűjthető időjóváírásokkal eltüntethető volt, de még a harmadik dán Albert Philipsen lemaradása is csupán 13 másodperc volt.
Biatorbágyon tűzoltóautók tetején spinning kerékpáron tekert két egyenruhás, Herceghalmon pedig a százas számot formázták meg nemzeti színekben a verseny centenáriumának tiszteletére, de volt olyan szurkoló, aki egy buszmegállóban létra tetejéről figyelte az elsuhanó kerékpárosokat.
A rajttól kezdve sorra indultak a szökési próbálkozások, a piros trikós belga Siebe Deweirdt majd mindegyikben benne volt azzal a céllal, hogy bebiztosítsa elsőségét a hegyi pontversenyben, amelyben tavaly az élen zárt. Az összetettért harcolók azonban érdekeltek voltak a zsámbéki részhajránál megszerezhető időjóváírások begyűjtésében, ezért senkit nem engedtek el, Philipsen pedig három másodperccel csökkentette lemaradását. A mezőny elhaladt az Üvegtigris büfé előtt is, majd ráfordult a körpályára Pilisvörösváron, ahol a helyi kerékpárost, a névnapos Fetter Eriket több molinó és tábla fogadta. Gönczy Gergő bukott, kiugrott a válla és feladta a versenyt, míg heten nagy nehezen el tudtak szakadni, köztük Szijártó Zétény (United Shipping), illetve Deweirdt is. A belga versenyző aztán mindhárom hegyi hajrát megnyerte, így nagy fölénnyel lett övé a piros trikó, a magyar bringás is gyűjtögette a pontokat.
Az élboly öt perc körüli előnyre tett szert, az eddigi legnagyobbra az idei Tour de Hongrie-n, ám az emelkedőn rendre nagy tempót diktáló mezőny egyre közelebb zárkózott. Fetter a vörösváriak nagy örömére eltempózott a mezőnytől, ám Piliscsabán utolérték a kétszeres magyar időfutambajnokot. Esztergomban két és fél kör várt a mezőnyre macskaköves részekkel és egy rövid, meredek emelkedővel a derűs, napos időben. Covi az utolsó részhajránál egy másodperc időjóváírást szerzett, a záró körben még elöl lévő két szökevény előnye az utolsó kilométerhez közelítve fogyott el. A győzelemért egy ötfős csoport hajrázott a bazilika előtt, ebben Molano volt a leggyorsabb, míg az összetettbeli előnyét megőrző López a viadal történetének első ecuadori győztese lett. A verseny legjobb magyarjaként Feldhoffer Bálint megtartotta a fehér trikót.
1. Juan Sebastián Molano (kolumbiai, UAE-XRG) 3:54:02 óra
2. Danny van Poppel (holland, Red Bull-BORA-hansgrohe) azonos idővel
3. Tim Torn Teutenberg (német, Lidl-Trek) a. i.
Az összetett végeredménye:
1. Harold Martín López (ecuadori, XDS-Astana) 19:56:53 óra
2. Alessandro Covi (olasz, UAE-XRG) 7 másodperc hátrány
3. Albert Philipsen (dán, Lidl-Trek) 10 mp h.
...7. Feldhoffer Bálint (United Shipping) 27 mp h.
Megkülönböztetett trikósok:
sárga (összetett): Harold Martín López
zöld (pontverseny): Danny van Poppel
piros (hegyi pontverseny): Siebe Deweirdt (belga, Flanders-Baloise)
fehér (legjobb magyar): Feldhoffer Bálint
2015: Tom Thill (luxemburgi)
2016: Mihkel Räim (észt)
2017: Daniel Jaramillo (kolumbiai)
2018: Manuel Belletti (olasz)
2019: Krists Neilands (lett)
2020: VALTER ATTILA
2021: Damien Howson (ausztrál)
2022: Edward Dunbar (ír)
2023: Marc Hirschi (svájci)
2024: Thibau Nys (belga)
2025: Harold Martín López (ecuadori)