Osztrákok építik meg a négysávost Szombathely és Győr között

2013.04.01. 01:37

Idén is nagyon viccesek voltunk április 1-én.      

Autópálya Szombathely Győr

Idén is nagyon viccesek voltunk április 1-én.
 
 
 

A bécsi kivitelező azt ígéri, jövő tavaszra kész lesz vele. A döntés pikáns politikai kérdéseket vet fel.
 
A bécsi székelyű Wahrheitswidrig  AG és a magyar kormány a húsvét előtti pénteken aláírta azt a szerződést, mely szerint a Szombathely és Győr közötti M86-os négysávos gyorsforgalmi út kivitelezési munkálatait április 1-től átveszi az ismert osztrák mélyépítőipari cég – olvasható az osztrák Fakenews.at hírportálon.
 
A megállapodásról a magyar kormányzati oldalakon egyelőre nem találtunk semmit, és az osztrák forrás is meglehetősen szűkszavú.
 
Annyit lehet tudni, hogy a Wahrheitswidrig AG mint kivitelező a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel (NIF) konzorciumban valósítja meg a beruházást.
 
A NIF a „szakmai kontrollt” és a beruházás anyagi fedezetét biztosítja, míg a bécsi székhelyű cég magáért az építkezésért felelős.
 
A megállapodás kapcsán Peter Handke, a cég ügyvezetője elismerően nyilatkozott a magyar fél előkészítési munkálatairól, ugyanakkor a konkrét építkezésről azt mondta, hogy „talán lehetne a korábbi tempónál gyorsabban munkálkodni”, egyben azt az ígéretet tette, hogy a munkákat már nyár közepén elkezdik, és hat hónapon belül be is fejezik azokat a teljes útszakaszon.
 
Minden azt jelenti, hogy – ismerve az osztrákok munkaszervezettségét - jó eséllyel tényleg lesz a közeljövőben Szombathely - Győr négysávos út.
 
A döntés számos politikai kérdést is felvet.
 
Egy osztrák kivitelező helyzetbe hozása nehezen összeegyeztethető az Orbán-kormány nemzeti érdekek védelmét hangsúlyozó kommunikációjával, ugyanakkor Vas megyében jó eséllyel választást lehetne nyerni, ha valóban elkészülne a választásokig az út.  Az is a politikai előnyök közé tartozna, hogy a kormány ezzel a kardcsapással átvágná a magyar építőipari lobbikcsoportok gordiuszi csomóját.
 
Azt sem tartjuk elképzelhetetlennek, hogy az EU a korábbinál több pénzt biztosít a projektre, díjazva a magyar-osztrák határon átnyúló együttműködést. (Ezzel meg is lehetnek magyarázni, hogy miért nem a magyarok építik az utat.)
 
A 86-os út kérdése a Vas megyei gazdaság és politika egyik akkut kérdése, ugyanis a megyeszékhely egyelőre csak nagyon körülményes módón közelíthető meg a fővárosból.
 
A 2 x 2 kétsávos Szombathely – Győr út (M86) építését még 2006-ban jelentették be Ipkovich György (MSZP) és Hankó Faragó Miklós (SZDSZ) országgyűlési képviselők, 2010-re ígérve a megvalósulást.
 
A nagy nekibuzdulásból nagyon kevés valósult meg. 2009 júniusában Vátnál átadtak egy 3,5 kilométeres szakaszt, melyet egy másfél év múlva egy újabb 3,7 szakasz követett Szelesténél.
 
A Fidesz – amely korábban full gázzal támadta a beruházás csigalassúságát -  nem sokkal a választások után közölte, hogy meggyorsítja és befejezi az építkezést.
 
Ez egyelőre csak a bejelentések terén és a papíron sikerült, ugyanis az eltelt három év alatt egyetlen méter gyorsforgalmi út sem épült Szombathely és Győr között.
 
Az osztrákok megjelenése várhatóan radikális fordulatot hoz ebbe a nyögvenyelős történetbe.

Vallomás

Gyanítjuk, olvasóink egy része már a kezdetben tudta, mégiscsak úgy illik, hogy a nap végén hivatalosan is beismerjük: az „Osztrákok építik meg a négysávost Szombathely és Győr között” című írásunk április 1-i tréfa.
 
Erre céloztunk erősen a cég nevével (Wahrheitswidrig), az osztrák hírportállal (Fakenews), a szerződés április 1-i életbe lépésével és az osztrák ügyvezető nevével (Peter Handke).
 
Hogy ha önök közül nem mindenki tudott jóízűt derülni a tréfán, valószínűleg nem csak mi vagyunk a hunyók.
 
Mindettől függetlenül még mindig hiszünk benne, hogy a humor általános oldószer.
 
www.alon.hu

.