Hirdetés

Mégsem esélytelen, hogy Jaguar-autógyárat épít a Tata Magyarországon?

2015.07.04

És vajon Szombathely még mindig a jelöltek között van?

Hirdetés

Csütörtökön számolt be arról a hazai sajtó – köztük mi is –, hogy az indiai Tata tulajdonában lévő angiliai Jaguar Land Rover (JLR) Magyarország helyett a grazi Magna Steyr üzembe telepíti át néhány új modelljének a gyártását. Így elszállt Szombathely esélye, hogy újabb jelentős autóipari beruházásnak adjon helyet.

Azóta történt egy s más.

Pénteken például Michael Reinig, az LuK ügyvezetője azt nyilatkozta lapunknak, ő nem tud arról, hogy a Tata új gyárat építene Grazban, csupán arról van szó, hogy a jelenleg is meglévő gyárban készítenek olyan termékeket, amelyekre a Jaguarnak szüksége van.

A Napi.hu aztán részletesen is foglalkozott a témával. Megírták: a Magna Steyr grazi – relatív kis kapacitású - üzemében csupán bérgyártást végeznek. Itt az újabb termékek gyártása viszonylag gyorsan elindítható. Mindez viszont nem jelenti azt, hogy a cégnek ne lenne szüksége egy újabb gyárra.

Innen kezd érdekessé válni a történet, hiszen akkor arról is lehet szó, hogy nem szálltak el Szombathely esélyei?

A Napi.hu a brit Autocarra hivatkozva azt írja, hogy a bérgyártással a cég időt nyert az újabb üzem beindításáig. JLR vezetői két európai helyszínben gondolkodnak, amelyből az egyik Győr közelében lehet. Hogy ez a helyszín lehet-e Szombathely, azt jelenleg nem tudni, de az szerepel a cikkben, hogy Győr közelsége az Audi beszállítói bázisa nyújtotta előnyök miatt vonzó, más szempontból pedig a megfelelően képzett munkaerő megtalálásával már gondban lehet a cég. (Utóbbi miatt valószínűleg akkor is fájna a JLR vezetőinek a feje, ha Szombathely mellett döntenek, hiszen az itt lévő cégek is munkaerőhiánnyal küzdenek.) Az angol lap szerint versenyben van még Lengyelország.

Más – lengyel - források viszont úgy tudják, hogy Magyarországnak nincs esélye, potenciális jelölt viszont még Szlovákia.

„Ha a csatát Lengyelország nyeri meg, az a Reuters szerint több mint 50 százalékkal emeli meg a helyben készült személyautók számát. A Volkswagen, a General Motorshoz tartozó Opel és a Fiat tavaly több mint 578 ezer autót gyártott tavaly lengyel földön. Szlovákiában 973 ezer, Magyarországon 432 ezer autó (Mercedes: közel 150 ezer, Audi: 135 ezer, Suzuki: 147 ezer) készült az elmúlt évben” - írja a Napi.hu.