T. Olvasóval egyetemben már annyi tervet, stratégiát, kibontakozási programot láttunk, hogy csak legyinthetnénk a legújabbra, Matolcsy Györgynek azonban mégis sikerült meglepnie minket.
“A gazdasági településhierarchia élén Budapest, Győr, Székesfehérvár és Szombathely áll. A főváros és a három sikeres újra-iparosodáson keresztülment vidéki centrum között lényeges különbség, hogy Budapest helyi gazdaságának export-orientációja jóval gyengébb, mint a másik három városé. Győr fejlődése a leginkább kiegyenlített, Székesfehérvár esetében a kereskedelmi hálózat strukturáltsága mérsékeltebb, mint Győrben és a vidék vezető nagyvárosaiban, és kifejezetten alacsony a helyi gazdaság értéktermelő képessége. Szombathely azzal, hogy erős a globális beágyazódása, megérdemelten került a hierarchia elejére.”
“Az Alpok délkeleti előterében formálódó új, határon átnyúló metropolisz-térség eltérő arculatú városokat foglal magába. A térség két csomópontja Graz, Ausztria kiemelkedő jelentőségű gazdasági és kulturális központja, valamint Szombathely, hazánk egyik legerősebb globális beágyazottsággal jellemezhető nagyvárosa. A két várost összekötő tengely mentén kis lélekszámú, ám iparosodott kisvárosok sorakoznak (Körmend, Szentgotthárd, Fürstenfeld, Gleisdorf). E tengelyhez egyre szorosabban kötődik Zalaegerszeg, amelynek agglomerációja észak-nyugati 129 irányban megközelíti Körmendet. E metropolisz térség hazai része a meglévő és tervezett járműipari és mechatronikai fejlesztések alapján az ország jelentős járműipari és mechatronikai központjaként definiálható, amelyben meghatározó szerepet játszik az Opel és a Flextronics. A Szombathely-Graz tengely formálódását erősíti a 2011-ben elkészült Szombathely-Szentgotthárd vasúti fővonal felújítás is. A jövőben a Zalaegerszeg-Szentgotthárd-Szombathely-Graz határon átnyúló metropolisz-térség tovább bővülhet a szlovén-horvát-magyar határvidéken kialakult gazdasági térséggel.”
“Térségi mintaprogramok, területi versenyképességi együttműködési programok kidolgozására van szükség, mint ami elkészült eddig például Győrben, Kecskeméten, Komáromban, Ózdon, valamint a Zalaegerszeg-Szombathely-Szentgotthárd tengely mentén. Emellett szükség van további olyan tervek, stratégiák kidolgozására, melyek a beruházók, a város és a kormányzati együttműködést segítik hosszú távon.”
“A térség fejlődésében az 1990-es évektől kezdve fontos szerepe van a működőtőke beáramlásnak, és ezen belül a gép- és járműipari beruházásoknak, hasonlóan Győr és térségéhez. A rendszerváltozás óta eltelt időszak folyamataira azonban a térségnek reagálnia kell, meg kell újítania gazdasági és üzleti környezetét a hagyományos iparágakra és a már kialakult tudás- és kompetencia-rendszerekre alapozva, hogy környezetet tudjon biztosítani a vállalkozásoknak. Többek között az Opel magyarországi motorgyárának 500 millió euró értékű fejlesztésével is lendületet kaphat a térség iparfejlesztése, melynek következtében Győr és Kecskemét térsége mellett, a Szombathely, Szentgotthárd és Zalaegerszeg tengely hatósugarában létrejöhet a harmadik járműipari központ Magyarországon. A Szentgotthárd, Zalaegerszeg és Szombathely térségében megvalósítani tervezett iparfejlesztési program nagymértékben a három város térségében már működő vállalkozások növekedési igényeinek kiszolgálására épít, mely program potenciálisan 25 000 munkahelyet teremthet a térségben.