A szombathelyi
beruházás mintegy 2,5 milliárd forintnyi költségéből többek között 500 tonna betonacélt és 3200 köbméter betont építettek be a kivitelezők, és megmozgattak 35 ezer köbméter földet.
Képek itt.
Ünnepélyes keretek között átadták a forgalomnak csütörtökön Szombathelyen a Csaba utcai felüljárót.
Hende Csaba honvédelmi miniszter, aki az avatón a térség országgyűlési képviselőjeként mondott köszöntőt, elmondta: a szombathelyiek régóta várták a forgalmas kereszteződés átépítését, ahol gyakran kellett hosszú perceket, néha negyedórákat várakozniuk, amíg a vonat áthaladt. A fideszes honatya jelezte: a munkahelyteremtés mellett a közlekedés fejlesztése a legfontosabb, a kettő pedig gyakran összekapcsolódik.
A Csaba úti felüljáró azért épülhetett meg, mert a folyamatban lévő Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasúti fejlesztés rendkívül fontos a térség gazdasága számára - mondta. Szombathely, Zalaegerszeg és Szentgotthárd összefogott, hogy egy olyan járműipari térséget alakítson ki a kormány támogatásával, amely Győr és Kecskemét után a harmadik hídfőállása lesz a német és magyar tőkére alapuló autógyártásnak - tette hozzá.
Hende Csaba közölte: a vasúti fejlesztések mellett újra megindult a munka a 86-os főúton, el fog készülni a Szombathelyet Győrrel összekötő négysávos autópálya. A térségnek lesz teherszállító és személyszállító gépek fogadására képes repülőtere, ennek részleteit szavai szerint október 26-án, a szombathelyi LuK gyár 700 új munkahelyet jelentő üzemavatóján jelentik majd be.
Puskás Tivadar (Fidesz-KDNP), Szombathely polgármestere hangsúlyozta: a felüljáró átadásával a városban a közlekedés könnyebbé válik, a felüljáró hídként köt össze eddig nehezen megközelíthető településrészeket.
Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgatója a vasúttársaság által a térségben végrehajtott fejlesztésekről szólt. Ezek közül szavai szerint a legjelentősebb a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítése, de a sorba tartozik a személyszállítás átvétele, az újabb 214 kilométernyi vonalszakasz üzemeltetése, valamint a motorvonatok cseréje, a vasúti szolgáltatások fejlesztése.
Németh Miklós, a Közgép Zrt. vezérigazgatója az építők nevében köszönetet mondott a beruházás és kivitelezés valamennyi közreműködőjének azért, hogy a tervezettnél 103 nappal korábban, a megadott költségeken belül és az elvárt minőségben elkészült a létesítmény.
A Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal 2009-ben megkezdett korszerűsítési munkálatainak keretében az Európai Unió által támogatott, és az Új Széchenyi Terv keretében megvalósított vasútfejlesztés részeként nemcsak a vasúti pálya épült át teljes hosszban, de számos helyen megújultak az átjárók is. A néhány napja átadott soproni, Kőszegi úti aluljáró mellett a Szombathely közlekedésében jelentős változást hozó, közel 2,5 milliárd forintért épített felüljáró a legjelentősebb.
A most átadott felüljáró – amelyhez aluljáró is kapcsolódik – egy forgalmas csomópont közlekedését „forradalmasítja”. A Csaba utca korábban – fénysorompóval biztosítva – szintben keresztezte a Szombathely–Szentgotthárd és a Szombathely–Nagykanizsa vasútvonalat, valamint a Szombathely–Rum vasútvonal megmaradt csonka vágányát és a konténerterminálra vezető vágányt. A Csaba utca nyugati irányban a Szent Gellért utcához, kelet-északkeleti irányban több bekötőút becsatlakozásával a város elkerülő útvonalához közvetlenül csatlakozott.
A 2+1 ún. kiváló sávval megépült felüljáróval most megszűnt a szintbeni átjáró, és a közúti forgalom felüljárón bonyolódhat. A Mikes Kelemen utca és a Sólyom utca a felüljáró alatt keresztezi a Csaba utcát, minden irányban csatlakozási lehetőséggel. A két forgalmi sáv melletti kiváló sáv a Sólyom utca megközelítését biztosítja. A gyalogos és kerékpáros forgalmat pedig aluljáró szolgálja a közel két és félmilliárd forintért megépített kereszteződésben. A kivitelező konzorcium vezetője a Közgép Zrt., tagja a Swietelsky Vasúttechnika Kft. volt.
Bár az építkezés alatt a kivitelezők igyekeztek a lehető legkevésbé akadályozni a környék forgalmát, a felül- és aluljáró teljes útzár alatt épült, úgy, hogy az áthaladást ideiglenes utakon biztosították. A szombathelyiek mindvégig nagy türelmet tanúsítottak a múlt nyáron elkezdődött építkezés során, aminek mára érett be az eredménye. A most forgalomnak átadott beruházás jelentősen javítja a szombathelyiek közlekedési komfortját, növeli a közlekedésbiztonságot, miközben csökkenti a környezetterhelést és a menetidőt.
A beruházás nagyságrendjét jól érzékelteti, hogy a hét pilléren nyugvó felüljáró acélszerkezete 310 tonna súlyú. Teljes hossza155 méter, amelyen a 3,5 illetve 4 méter széles forgalmi sávok szolgálják az autósokat. Az aluljáró alagútjának hossza 52 méter , szélessége és magassága egyaránt három méter. Érdekesség az aluljáró kialakításánál, hogy az nemcsak megfelel a kétirányú gyalogos és a kétirányú kerékpáros forgalomnak, hanem veszélyhelyzet esetén lehetőséget nyújt kisebb autó, esetleg mentőautó átjutására is.
Mint ismeretes, az Európai Unió által támogatott, mintegy 49,8 milliárd forint összköltségű fejlesztés keretében 110 kilométer hosszúságú vasúti pálya újult meg a GYSEV vonalán. Az összeg túlnyomó részét, 41,3 milliárd forintot az Európai Unió Kohéziós Alapja finanszírozza.