Szombathelyi elsők (13): Életbe lépett a város első bérkocsi- és omnibusz-szabályrendelete

2013.01.29. 19:12

Szombathelyen a városi tömegközlekedés megindulása egyidős a települést érintő első vasútvonalnak, a Sopron - Kanizsa vaspályának 1865-ben történt átadásával.



Az állomás mintegy 1,5 km-re esett a városközponttól, a tömegközlekedést meg kellett szervezni.

Ezt ismerte fel több vállalkozó, s adott be kérelmet a városhoz.

A mai Fő tér
A mai Fő tér

A testülettől végül Schübel Albertnak kapott engedélyt arra, hogy a vasútállomás és a főpiac között omnibuszt közlekedtessen. A közhasznú személyszállítás lebonyolításában a bérkocsik is közreműködtek. 

Szombathely omnibusz vonalhálózata a dualizmus korában - Rajzolta: Széles Gyula
Szombathely omnibusz vonalhálózata a dualizmus korában
Rajzolta: Széles Gyula


A városi tanács 1872. december 21-én tartott ülésén elfogadott rendeletében szabályozta először a  helyi társaskocsi – közlekedést. Eszerint az tulajdonosoknak minden vonat indulásához és érkezéséhez kellett omnibuszt üzemeltetniük.

Ekkor naponta 11 vonat indult és érkezett a pályaudvarra.

Omnibusz, vasútállomás

A kocsik állomáshelyéül a vasúti indóház kimenetele előtti részt jelölték ki.

Külön nyári és téli, illetve napszaktól függő menetdíjszabást állapítottak meg. A város e rendelete 1873. január 1-jén lépett életbe.

Forrás: Kalocsai Péter: Városi tömegközlekedés a Nyugat-Dunántúlon. Szombathely, 2011.


Szombathelyi elsők
Az olvasók figyelmébe ajánlja a Berzsenyi Könyvtár Helyismereti gyűjteménye
www.bdmk.hu

.