Szombathelyen a városi tömegközlekedés megindulása egyidős a települést érintő első vasútvonalnak, a Sopron - Kanizsa vaspályának 1865-ben történt átadásával.
Az állomás mintegy 1,5 km-re esett a városközponttól, a tömegközlekedést meg kellett szervezni.
Ezt ismerte fel több vállalkozó, s adott be kérelmet a városhoz.
A mai Fő tér
A testülettől végül Schübel Albertnak kapott engedélyt arra, hogy a vasútállomás és a főpiac között omnibuszt közlekedtessen. A közhasznú személyszállítás lebonyolításában a bérkocsik is közreműködtek.
Szombathely omnibusz vonalhálózata a dualizmus korában
Rajzolta: Széles Gyula
A városi tanács 1872. december 21-én tartott ülésén elfogadott rendeletében szabályozta először a helyi társaskocsi – közlekedést. Eszerint az tulajdonosoknak minden vonat indulásához és érkezéséhez kellett omnibuszt üzemeltetniük.
Ekkor naponta 11 vonat indult és érkezett a pályaudvarra.
A kocsik állomáshelyéül a vasúti indóház kimenetele előtti részt jelölték ki.
Külön nyári és téli, illetve napszaktól függő menetdíjszabást állapítottak meg. A város e rendelete 1873. január 1-jén lépett életbe.
Forrás: Kalocsai Péter: Városi tömegközlekedés a Nyugat-Dunántúlon. Szombathely, 2011.
Szombathelyi elsők
Az olvasók figyelmébe ajánlja a Berzsenyi Könyvtár Helyismereti gyűjteménye
www.bdmk.hu