Új sport a plázagyaloglás: a bevásárlóközpontok egészséges oldala

2010.01.25. 14:13

Az Egyesült Államokban már több mint ötvenéves hagyománya van, terjedni azonban csak az ezredforduló utáni években kezdett a plázagyaloglás, vagyis a bevásárlóközpontok fitneszcélokra való használata.

Manapság már nemcsak az idősebb korosztály képviselői, hanem babakocsit tologató anyukák és olyan szülők is hódolnak a plázasportnak, akiknek gyerekei magántanulók, és így gondoskodnak a csemeték tornaórájáról - derült ki egy könyvből, amely az Egyesült Államokban csak Mall walkingként emlegetett sportról íródott.

Bármilyen hihetetlennek tűnik is, a plázagyaloglás hagyománya 1956-ra nyúlik vissza, amikor a Minnesota állambeli Stockdale városában megnyílt az első teljesen fedett bevásárlóközpont. A helyi orvosok szívrohamból felépülő betegeiknek javasolták, hogy a harapós minnesotai tél elől húzódjanak be az épületbe, és gyalogoljanak ott felépülésük érdekében.

A nyolcvanas évek plázaépítési hulláma nyomán a bevásárlóközpontokban gombaszerűen szaporodtak a gyaloglók, az üzletközpontok pedig a boltok nyitási idejénél jóval korábban kinyitottak, hogy a gyalogosok kényelmesen teljesíthessék távjukat. Adatok szerint 2001-ben az Egyesült Államokban 1800 központban 2,5 millió ember gyalogolt edzésként. Azóta a különös fitneszőrület Ázsiára, legújabban pedig Európára is átterjedt.

Az edzésidő általában 45-60 percig tart, a sportolók pedig olyan előnyöket élvezhetnek, mint a biztonság, a könnyen elérhető mellékhelyiségek, és persze a társaság. Az amerikai bevásárlóközpontok éves díjat - mintegy 15 dollárt - kérnek a gyaloglóktól, ennek fejében azonban a lelkes sportolók számos kedvezményben részesülhetnek.
 

.