Gyorsforgalmi gondolat a jogalkotáshoz

2015.12.27. 13:59

Egy vitaindítónak szánt olvasói levél.

Illusztráció. Az M86-os


Az autópálya és autóút alkotta gyorsforgalmi útkategória a jövőben az M gyorsúttal bővül, a sajtóból ismert tájékoztatás szerint 2x2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező, leállósáv nélküli lesz azonos szintű keresztezés megengedhetőségével, a gyorsforgalmi utak között a legalacsonyabb szintű besorolást kapná, ám az autóútra jelenleg megengedett 110 km/óra sebességgel.

A Kormány a kitűzött közúthálózat-fejlesztési célok érdekében a gyorsút bevezetésével egyetértő határozatában a műszaki feltételek oly módon való kialakítását írta elő, hogy a gyorsút fejleszthető legyen magasabb gyorsforgalmi (autóút, autópálya) kategóriává.

A jelenleg meglévő gyorsforgalmi út besorolások közül az autópályára előírt műszaki paraméterek szigorú követelményeket állítanak, nem ez a helyzet azonban az autóút esetében. Ez utóbbi épülhet irányonként két sávval, amelyen csak külön szintű csomópont létesíthető, és a forgalmi irányokat fizikailag is el kell választani, de létesülhet irányonként egy forgalmi sávval is, amelyen minden keresztezés szabályozott és az autóút átmenő forgalmának elsőbbsége biztosított. A közlekedés biztonságának követelménye szempontjából a kettő közötti jelentős különbség érzékelhető, ennek ellenére az autóúton a megengedett sebesség egységesen 110 km/óra. Ezért indokolt lenne az autóút meghatározásának átgondolása, és e kategória leszűkítése a biztonságosabb műszaki előírások szerint kialakított utakra.

A gyorsforgalmi utak típusainak kiszélesítése alkalmat kínál a legmagasabb szintű elvárásokkal szabályozott autópálya, az autóút és a leendő gyorsút közötti különbség olyan megjelenítésére is, amely a megengedett sebességben is megmutatkozik.

Az autóút kategóriában célszerű volna kizárólag az autópálya követelményekhez közelítően megépített változat meghagyása. Ennek egyik mintája lehetne az egyedi építésű, 2x2 sávos, fizikai elválasztású, csak külön szintű csomópontokkal rendelkező, a leállósáv funkcióját is betöltő stabilizált útpadkájú Szombathely – Csorna – M1 autópálya között épülő M86-M85 autóút azzal, hogy e minőség a 120 km/óra sebességet is lehetővé tegye. Betartásának szigorú ellenőrzése mellett kifejezné azt a különbséget, amely az autóút és a leendő M gyorsút biztonsága között fennáll.

Dr. Hoós Tibor 

.