Jövő tavasszal adnák be az uniós pályázatot.
Az elmúlt években rendszeresen adtunk hírt arról, ha felmerült az egykori Szombathely-Felsőőr (Oberwart) közötti vasútvonal újjáépítése.
Két és fél éve úgy tűnt, nem csak az elgondolás született meg, hanem a magyar és az osztrák oldalon élő döntéshozók egyre inkább hallatják is a hangjukat az ügyben.
A korábbi vasútvonal. Fotó: Burgenland Bunch
Akkor az egymással egyébként 1983 óta testvérvárosi kapcsolatokat is ápoló város vezetői azokról a határon is átnyúló fejlesztési elképzelésekről tárgyaltak, amelyek az Európai Unió 2014-2020 közötti költségvetési ciklusában akár közös projektekben is megfogalmazódhatnak: például a hajdani Szombathely-Bucsu-Rohonc (Rehnitz)-Felsőőr (Oberwart) vasútvonal újbóli megnyitásáról, amelyet magyar oldalon felszámoltak, de amelynek egy szakasza Felsőőr és Nagyszentmihály (Grosspetersdorf) között még létezik, teljes vasútvonalból pedig mindössze húsz kilométernyi hiányzik. Ennek érdekében közös munkacsoportot is létrehoztak.
A múzeumvasút felsőőri peronja. Fotó: iho.hu
Idén tavasszal aztán arról adtunk hírt, hogy egy soproni konferencián Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) gazdasági diplomáciáért felelős államtitkára bejelentette, vizsgálják annak lehetőségét, hogy megvalósíthatók legyenek a Magyarország és Ausztria közötti vasúti fejlesztések.
Nos, pénteken ugyancsak Sopronban, és ugyancsak Magyar Levente konkrét terveket is bemutatott. Kiderült az is, hogy a következő európai uniós költségvetési ciklusban mintegy 100 millió eurót (30 milliárd forintot) fordít Magyarország és Ausztria a határ menti közlekedési infrastruktúra fejlesztésére.
Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkára, Hans Niessl, Burgenland tartományfőnöke és Fodor Tamás, Sopron polgármestere (balról jobbra) a Magyarország és Ausztria közötti vasúti közlekedés fejlesztéséről szóló tanulmány bemutatóján Sopronban 2015. március 17-én . Fotó: Krizsán Csaba (MTI)
Az MTI erről szóló tudósítása szerint "Magyar Levente hangsúlyozta: a két évvel ezelőtt kezdődött közös magyar-osztrák munka révén 1,5 millió eurós keretből elkészültek az előzetes tanulmányok, amelyek alapján 2016 tavaszán benyújthatják a pályázatokat."
A konkrétumokról szólva elhangzott:
- a két ország között kilenc közúti és két vasúti kapcsolatot újítanának fel
- a kilenc közúti fejlesztésből hat határ menti falvakat köt össze
- a 87-es utat Kőszegnél, az M85-ös autóutat pedig Sopronnál rákötnék az osztrák autópálya-hálózatra
A vasúti összeköttetések fejlesztéséről Magyar levente azt mondta, hogy
- Szombathely és az ausztriai Felsőőr (Oberwart) között, valamint
- Fertőd és Pomogy (Pamhagen) között
modernizálnák a vonalakat.
Hans Niessl, Burgenland tartományfőnöke hangsúlyozta: a cél, hogy olyan értelmes projekteket hozzanak a két ország között létre, amelyek a turisztikai, a kulturális és a gazdasági fejlődés lehetőségeit hordozzák magukban.
Az osztrákok karbantartják a saját szakaszukat akkor is, ha azon nincs vonatközlekedés. Fotó: iho.hu
Jelezte: a fejlesztéseket magyar oldalon 85 százalékban támogatja az EU, osztrák oldalon a támogatás mértéke elérheti az 50 százalékot.
Ezek után nem maradt más hátra, mint Brüsszelben bemutatni a terveket. Hans Niessl úgy fogalmazott, ekkor el fogják mondani, hogy az együttműködés a két ország között példaértékű.
Miért lenne fontos a vasútvonal újjáépítése az osztrák határ közelében élő magyaroknak? Erről a Magyar Narancs egy cikkében így ír:
Vas megyében, és az egész Nyugat-Dunántúlon igen jelentős azok száma, akik napi szinten járnak át egyik országból a másikba (például dolgozni, vagy iskolába). Becslések szerint „körülbelül hatvanezer magyar, azaz egy nagyobb méretű hazai város lakossága dolgozik nyugati szomszédunknál. A legtöbben a vendéglátás, a turizmus, illetve az építőipar területén találtak munkát. Vas megyéből nemcsak tavaly májustól, de a rendszerváltás óta rengetegen járnak át a szomszédos Burgenlandba dolgozni, de egyre többen messzebbre is elmennek, akár napi több óra utazást is vállalva.”