Hirdetés

Svédországba megy a szombathelyi Hamlet

2015.08.17. 15:37

A Weöres Sándor Színház különleges előadását Ystadban mutatják be.

Hirdetés

A Weöres Sándor Színház különleges előadását Ystadban mutatják be.

A Weöres Sándor Színház különleges Hamlet-előadása meghívást kapott a svédországi Ystad városába – közölte lapunkkal Gombás Mónika, a színház sajtókapcsolatokért felelős munkatársa.

Győrffy László Gábor, a Vas Megyei Önkormányzat Területfejlesztési Irodájának stratégiai-tervezési csoportvezetője vette fel a kapcsolatot a külföldi színházzal, ő ajánlotta figyelmükbe Czukor Balázs Shakespeare-rendezését.

Svédországba megy a szombathelyi Hamlet

A társulat augusztus 23-án 19 órakor lép fel a svéd járási székhely színházában. Gertrúdot Ystadban Kiss Mari játssza.

A darabot áprilisban mutatta be a szombathelyi színház, és rendezés élénk vitát váltott ki a város színházlátogatói körében.

A darabról mi is írtunk, illetve akkor interjút adott lapunknak Czukor Balázs is, aki azóta egyébként távozott a Weöres Sándor Színháztól, mert „új utakat keres”.

"Próbáljuk őszintén megközelíteni a helyzeteket"

Alon: Miért nyúl valaki 2015-ben a klasszikusok klasszikusához?

C. B.: A Hamlet nagyon sok tipikus mai problémát hordoz. Engem személy szerint például izgat az őrültség kérdése, ha körülnézek a világban, azt gondolom, néha tényleg egyszerűbb lenne megőrülni. Van abban a kérdésben valami izgalmas, ha az ember úgy dolgoz fel egy problémát, hogy őrültnek mutatja magát. Hogy aztán később ebben elveszik-e vagy sem, az egy másik kérdés.

Ez azt jelenti, leginkább Hamlet őrültsége foglalkoztatott?

Egyrészt igen, másrészt szerettem volna valamennyire lebontani a határokat a nézőtér és a színpadi játék között. Általában azt hazudjuk, hogy nincsenek ott a nézők. Én pedig azt éreztem, ha Hamlet le akarja buktatni a saját világát, ahhoz a két világot kicsit átjárhatóvá kell tenni.

A darab egyszerre követi az eredeti előadás történetét, és egyszerre nagyon rendhagyó. Hogyan dőlt el, hogy mi maradt meg és mi az, ami nem?

Nagyon nehéz döntés volt, hogy mit húzzunk, illetve az is, hogyan tudja hét ember eljátszani a darabot. Próbáltunk a főkonfliktusokra koncentrálni, és háttérben tartani például azt, hogy ez egy királyi család. A darab nem reflektál semmilyen jelenkori eseményekre, ugyanakkor szerettük volna, ha a világa minél fagyosabb, így emlékeztetve Dániára. Arra is törekedtünk, hogy a nagyon szép versek helyett a szövegek inkább a szituációkra koncentráljanak. Szándékosan nem akartunk megfelelni semmilyen elvárásnak, még a nagy mondatok javát is kiszedtük, hogy az alapokra tudjunk figyelmi: az őrültségre, a gyilkosságra, a szellem megjelenésre vagy a szülő-gyermek viszonyra.

Az eredeti darabban van egy hangsúlyos rész, amely a tiédben is megjelenik: Hamlet egy színházi előadás segítségével igyekszik kiugrasztani a nyulat a bozótból, és így helyretenni a kizökkent világot. Szerinted a színháznak feladata helyretenni a világot?

Különleges kérdés, amire – bevallom – nem is nagyon tudok válaszolni. Nem tudom, mennyire tud az emberekre hatással lenni a színház. Próbáljuk őszintén megközelíteni a helyzeteket. Nagyon sok mindenen múlik, néha összejön.

Fotó: Weöres Sándor Színház