Hivatalos: Nemsokára kezdődik Szombathelyen a Csaba utcai felüljáró építése (térképpel)

2011.05.12. 16:06

Az átadás 2012 végén lesz, az építkezés alatt érintett területeken jelentős forgalmi változások lesznek.

Csaba utca, második ütem

A GYSEV egy csütörtöki sajtótájékoztatón hivatalosan is bejelentette, melyet lapunk a közelmúltban már megírt: indul a Csaba utcai felüljáró építése. Az átadás 2012 végén lesz, az építkezés alatt az érintett területeken jelentős forgalmi változások lesznek. Mellékeljük a térképeket.

A „szombathelyi közlekedési viszonyok jelentős javulását” várja Puskás Tivadar polgármester a közeljövőben megépülő Csaba utcai felüljárótól – hangzott el azon a csütörtök délutáni szombathelyi sajtótájékoztatón, melyen a városvezetés mellett megjelentek a GYSEV és a kivitelezők képviselői is, hogy közösen jelentsék be az építési munkák „belátható időn belüli” indulását.

Pál László, a GySEV fejlesztési igazgatója elmondta: a közelmúltban lezárultak azok a peres eljárások, melyek eddig akadályozták a munkák elkezdését, így a kivitelező nemsokára birtokába veszi a területet, és 585 napja lesz arra, hogy elvégezze a munkát.

Mindez azt jelenti, hogy az új felüljárót a tervek szerint 2012, december 31-én adják majd át.

A mintegy 2,5 milliárd forintos összköltségű Csaba utcai felüljáró csak egyik eleme a 48,6 milliárdos GYSEV Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútfejlesztési óriásprojektnek, melynek döntő részét az EU állja.

Csaba utca felüljáró, bejeletés

A beruházástól azt várják, hogy jelentősen javul majd Szombathely déli részének közlekedése, és a dugók is megszűnnek több, most túlterhelt utcában.

Az autók egy hét pilléren álló, 155 méter hosszú felüljárón haladnak majd át, amelynek a legmagasabb pontja 6,5 méter. Az úttest kétszer egysávos lesz. A gyalogosok és a biciklisek egy 45 méter hosszú és 4,5 méter széles aluljárón jutnak majd át a sínek alatt.

A forgalmi csomópontot úgy tervezték, hogy nemcsak a Csaba utcából, hanem a mellékutcákból is minden irányba lehet majd kanyarodni. (Részletes tervek)

Forgalmi változások az építkezések ideje alatt:

Mint minden működő csomópont átalakításánál, a munkálatok idején forgalmi változásokra kell számítani. A Kivitelezők azt kérik a környéken élőktől és az arra közlekedőktől: legyenek türelemmel a munkavégzés ideje alatt, hiszen a beruházás a helyiek közös érdeke. A munkálatok ütemezéséről folyamatosan tájékoztatják a lakosságot.

· Vasúti közlekedés: a Konzorcium a két műtárgy, az alul- és a felüljáró építésének összehangolásával igyekszik minimalizálni a vágányzárak idejét, és a vonatmentes időszakokat kihasználva építkezik. A kivitelező arra is törekszik, hogy a vonatpótlással való közlekedést lehető legkevesebbszer alkalmazza, hogy a munkálatok a lehető legkevesebb kellemetlenséggel járjanak.

· Helyi tömegközlekedés, buszok: a Pálya–Sólyom–Csaba utca útvonalon közlekedő járat útvonala az építkezés ideje alatt Pálya–Mérleg–Szatmár–Csaba utca útvonalra módosul. Ehhez a Szatmár utcában, a Csaba utca irányában 2 db ideiglenes buszmegálló létesítésére van szükség, a Csaba utcában lévő buszmegállót pedig véglegesen a Tátika–Szatmár utca közé helyezik át.

· Gyalogosok, kerékpárosok: a kivitelező Konzorcium a várossal együttműködve dolgozik azon, hogy a beruházás elején elbontásra ill. megszüntetésre ítélt Csaba utcai vasúti átjáró elemeit felhasználva egy gyalogos-kerékpáros átjárót alakítson ki, amely a projekt végéig működne. Ehhez természetesen a vasúti biztosítóberendezés átalakítására és burkolatépítésre van szükség.

· Gépjárműforgalom: a létesítmény megvalósításához a jelenlegi közlekedési teret két ütemben kell korlátozni.

1. A forgalomterelés I. üteme a szerkezetépítési munkák megkezdéséig tart. Első lépésként a Liliom utca – Sárd–ér utca – Tátika utca útvonalon kell megerősíteni az útburkolatot. Ezután a munkálatok helyszínéről kizárják a közúti forgalmat, a járműveket pedig a már említett Liliom utca – Sárd-ér utca –Tátika utca útvonalra terelik.

Alternatív útvonalként (a Szent Gellért utca – Szőlős utca körforgalomtól ill. a 86-os út – Csaba út kereszteződésétől) már ekkor jelölik a Szőlős u. – Rumi külső út – 86. sz. főút – Csaba utca útvonalat is, amely elsősorban a II. ütemben válik fontossá.

Csaba utcai felüljáró
Az I. ütem: Katt a képre a nagyításhoz!

2. A híd felmenőszerkezetének megépítése után következik a forgalomterelés II. üteme: ekkor lehet megkezdeni a Szent Gellért utcai útépítést. Az I. ütemben még terelőútként kijelölt Liliom–Sárd-ér–Tátika útvonalat ezután már csak az ott lakók használják. Helyette a nagyobb térséget érintő, hosszabb terelő útvonalat kell használni, amely az I. ütemben még alternatív útvonalként szerepelt: ez Szőlős u. – Rumi külső út – 86. sz. főút – Csaba utca útvonal.

A II. terelési ütem az új híd és aluljáró üzembe helyezéséig tart.

Lásd: Forgalomterelés II. ütem:

Csaba utca, második ütem
Az II. ütem: Katt a képre a nagyításhoz!

 Korábban:

Korábban:

.