Kerékpáros baleset a szombathelyi Kőszegi úton: mi szóltunk

2011.04.23. 19:10

Pénteken baleset történt Szombathely belvárosában. Egy korábbi írásunkban jeleztük a veszélyt. Most megint.

Kőszegi utca

A rendőrségtől kapott tájékoztatás szerint szerencsére csak könnyebben sérült az a kerékpáros, akit Szombathely belvárosában, a Kőszegi utca és Mártírok tere kereszteződésében ütött el egy autós pénteken a déli órákban.

A kerékpáros szabályosan, a kijelölt kerékpárúton közlekedett a Fő tér irányából a Petőfi utca felé, de Mártírok felől érkező Citroen Jumpy úgy akart balra kanyarodni, hogy nem adta meg neki elsőbbséget. Az ütközés következtében a kerékpáros a földre esett.

Az ilyen és ehhez hasonló biciklibaleset sajnos nem egyedi Szombathelyen, de annyira mégiscsak említésre méltó, hogy azok közé tartozik, melyeket ki lehetne küszöbölni.

2008 nyarán az Alon.hu egy többrészes sorozatban foglalkozott a szombathelyi kerékpárutakkal.

A sorozat egyik írásában külön kitértünk a „borzongató élménynek” nevezett Kőszegi utcára, név szerint is megemlítve azt a kereszteződést, ahol a baleset történt.

Ezt írtuk:
Még a belvárosban maradva igen tömény adrenalinfröccs kapható a Kőszegi úton, ha a Fő tér irányából tekerünk a Petőfi út felé. Az Erste Banknál rákanyarodó autósok számára ugyanis csak azt jelzik, hogy egyirányú utcába hajtanak, azt viszont nem, hogy balról kerékpárosok jönnek. Így a sofőrök csak jobbra néznek, és a meglepetéstől kidülledt szemmel taposnak a fékre, amikor ellenkező irányból eléjük csalingázik egy bringás.

A Kőszegi utca Fő tér felőli oldalára pedig ezt:
A Kőszegi út a másik irányba is borzongató élmény. Mivel nincs kerékpárút, a parkoló autók mellett kell elsuhanni, ami alaposan megdolgoztatja a szívizmokat. Keskeny az úttest, hátulról folyamatosan jönnek ránk az autónk, így választhatunk kell: vagy beletekerünk és az autók között cikázva próbáljuk tartani a tempót, vagy szorosan jobbra húzódva próbálunk utat engedni nekik, és egyrészt azért szorítunk, hogy sikerüljön nekik a kicentizés, másrészt azért, hogy lehetőleg ne most szálljanak ki a parkoló autókból, mert abból nagy ducc lenne.

Kőszegi utca

A dolog nemcsak azért szomorú, mert a veszély elhárításáért semmit sem tettek az illetékesek, hanem mert azóta – a választások előtt - egy valagnyi EU-pénzből felújították a Kőszegi utca ominózus szakaszát, de arra gondosan ügyeltek, hogy kerékpárral ugyanolyan életveszély legyen végighajtani rajta.

Most megírjuk ismét, és egyben felhívjuk figyelmet a 2008-as írásainkra, amelyekben fotókkal dokumentálva kigyűjtöttük a kerékpárosok számára hasonlóan balesetveszélyes helyeket. Sajnos mind aktuális még.