Megnyílt a szombathelyi Family Center

2005.11.27. 16:31

Szombathely új bevásárlóközpontja egyelőre háromnegyed-árbócon üzemel, de kétségtelenül életképesebbnek tűnik az elfuserált körmendi úti plázánál, ahonnan - a pletykák szerint – mások is fontolgatják az ideköltözést. A hétvégén hivatalos megnyitón és nem hivatalos tapasztalatszerzésen jártunk a Family Centerben. Képes beszámoló.

Family Center


Keresztbe tett a tél

A kellemes honi tradíciók egyike, hogy október vége, november eleje tájékán az országos és a helyi média kötelességtudóan megkérdezi az illetékeseket, hogy felkészültek-e azok a télre, mire az illetékesek - playback-gyanúsan - azt válaszolják, hogy iszonyúan, jöhet akár Szibéria, sarkvidéki tél, jégkorszak, az úttakarító-sereg bevetésre vár, a gépek lezsírozva és gyújtást-ráadva várják a red alertet: reszkessenek a farkasok és a jegesmedvék.

Hogy aztán az első ötcentis hó megbénítsa az egész országot, a vonatok órákra elakadjanak Pusztafütykösnél, a falvak közúton napokig megközelíthetetlenek legyenek, a kormány pedig riadtan ellenőrizze a vérkészleteket.

 

Family Center


Így annyira meg sem lepődöm szombat délelőtt, hogy Szombathely belvárosában a mellékutcák csak annyira járhatók, amennyire az ott lakók és az arra járók letapossák, a várost átszelő legfontosabb kelet-nyugati közlekedési útvonal, a Zanati út is csak enyhe sózás nyomait mutatja, a belső sáv a beletaposott havával maga az életveszély, az úgy ahogy feljárt külső sávban araszolunk hát a Praktiker melletti célobjektum, a Family Center felé.

Hogy az intenzív hóesés és az életveszélyes utak mennyire fogták vissza a kíváncsiskodókat, azt nem tudjuk, a – szintén takarítatlan - parkolóban mindenesetre még lehet helyet találni, ha valaki vállalja a kockázatot, hogy úgy áll be a szűz hóba, hogy a kiállást isten és egyéb bizonytalan tényezők kezébe helyezi. Mi belehelyezzük.

Gusztusos boltok, Hervis a király

Az épületbe lépve azonnal egyértelmű lesz: a nyitónapon a Hervis sportáruház a király. A pultok között fejhegyek nyüzsögnek, miközben a bejáratnál 50-60 ember várja a megváltó bebocsátást a zord biztonságiaktól. Mások – talán a bevásárlókocsik elégtelen számából kifolyólag – két kézben szorongatják a szerzeményt, majd megkönnyebbülten blokkoltatnak a pénztáraknál. Láthatólag leginkább a téli ruhaneműknek van keletje. Azt a prospektus érvényességéből gyanítani lehet, hogy jelentős részben nyitási mézesmadzagról van szó, mindenesetre a Nike, Adidas, Levi’s és hasonló jó nevű márkák egyes termékeit most féláron szórja a Hervis.

Family Center


A sportáruház-óriás és a két hete nyitott Media Markt már valószínűleg önmagukban is generálnak akkora érdeklődést, hogy mozgásban tartják a létesítményt, így a többiek csak habkarikák a tortán. A 12 650 négyzetméteres szombathelyi Family Center hangulata és a bérlők összetétele némileg emlékeztet az Árkád üzletközpontokra, már csak azért is, mert „habnak” sikerült jó nevű üzleteket is becserkészni. Így a nyitáskora Photo Hall (műszaki és fotócikkek), a Budmil (sportszer), a Humanic (cipő), és az Orsay (divatruházat) mellett helyi kereskedőket is látunk, és állítólag még jönnek nevek.

Family Center


Azt az igazság kedvéért hozzá kell tenni, a már említett Hervisen és a Humanicon kívül a kisebb üzletek láthatóan csak mérsékelten hozzák lázba a szombati kíváncsiskodókat. Hogy ebben mennyi szerepe van a közlekedési nehézségeknek vagy a nagyok kezdeti elszívó hatásának, az karácsonyig vígan kiderül, azt viszont el kell ismernünk, hogy a kisboltok – tulajdonostól függetlenül – kialakítása vígan megüti az európai mércéket, ami egyrészt kellemes a szemnek, másrészt némileg megnyugtató a jövőre nézve.

Egyelőre nincs telt ház

Hogy a szombaton kilátogató közönség első benyomása mégiscsak vegyes, annak elsődleges oka, hogy a Family Center előbb nyitott, mint ahogy a bérlők egy része készen állt volna, másrészt még nem is minden üzletnek van bérlője. Az első okra a karácsonyi vásárlási őrület ad magyarázatot: egy Hervis – vagy akárki – nyilván nem fogja megvárni, és ezzel sok milliós bevételtől elesni, amíg a többiek méltóztatnak elkészülni. Hogy miért nincs minden üzlet kiadva, annak okai nyilván összetettebbek, szerepet játszhat benne a város gazdasági megülése éppúgy, mint az óvatosság, hiszen sokan megégették magukat a körmendi úti plázával.

Family Center


A kisebb boltok mellett a Family Centerbe érkezik még egy dm (drogeria markt) is, és a kósza pletykák szerint állítólag ideköltözik majd a körmendi útról az Alexandra Könyváruház is. Valószínűleg hangulatosabb lesz a hely azzal is, ha elindulnak a vendéglátók is, jelenleg ugyanis még egyetlen étterem vagy kávézó sem üzemel, a hátsó traktus pedig ürességével egyelőre inkább egy raktári folyosót idéz, mint egy bevásárlóközpontot (lásd a fenti kép).

Mi lesz veled, belváros?

Hogy ezek után – és a Savaria Mozi felújítása után - a körmendi úti Savaria Plaza mihez kezd magával, az még érdekes kérdés lesz, de hát ez legyen az ő gondjuk. A város számára izgalmasabb, mi lesz a belvárossal illetve Fő téri kereskedőkkel, akiknek az utóbbi időben kijutott a megpróbáltatásokból.

Family Center


Mielőtt krokodilkönnyeket ejtenénk értük, szögezzük le, hogy mind a kínai kereskedők, mind a városszéli bevásárlóközpontok valós igényeket elégítenek ki, amikkel adminisztratív eszközökkel szembemenni botorság lenne, ez a piacgazdaság, kérnénk tisztelettel. Amikor a bezárták az ipari üzemeket, nem emlékszem, hogy a belvárosi kereskedők tiltakoztak volna a munkáselbocsátások miatt, és valószínűleg akkor sem fognak, ha a pedagógusoknak vagy a művelődésszervezőknek fognak útilaput kötni a talpukra. Ilyen világban élünk, mi akartuk ezt, és valljuk be, inkább élvezzük, mint nem.

Ha viszont azt akarjuk, hogy a belvárosunk is élhető maradjon, legalább az életképes vállalkozásoknak adjuk meg a lehetőséget – mert ilyen is lenne -, mondjuk azzal, hogy a karácsonyi szezonban nem telepítünk eléjük poszt-nukleáris környezetet, vagy ha már igen, akkor legalább az idén nem erőltetjük a karácsonyi vásárnak nevezett giccsparádét a Fő téren. Mert ez így együtt padlóra küldené a Wal-Martot is.
3,35 millió Weöres Sándor-szoborra

Family Center


Bár a nagyközönségnek a Family Center csak szombaton nyílt meg, a hivatalos megnyitóra már péntek délben sor került. Az ünnepségen Gyaraki Imre elmondta, hogy a „Family Center szálai a Meinl családhoz vezetnek”, amely név különösen ismerősen cseng a szombathelyiek körében. A család mára váltott, ma kereskedelmi jellegű ingatlanbefektetésekkel foglalkozik.

Ipkovich György polgármester üdvözölte a beruházást, hiszen a kereskedők sikere a város sikere is. Külön felhívta a figyelmet a szolgáltatások jelenlétére, amelyeknek a csillaga, különösen a határok megnyitása óta, Szombathelyen felfelé ível.

Az ünnepség végén a polgármester átadta a létesítmény jelképes kulcsát Gyaraki Imrének, aki bejelentette, a cége 3,35 millió forintot adományoz a városnak egy felállítandó köztéri Weöres Sándor-szoborhoz. Szombathely híres szülöttének való ilyentén emlékállításáról nemrég döntött a közgyűlés kulturális bizottsága. (Sue)


Korábban:

Szombathelyen megnyílott a Media Markt

.