Nem vezet sehonnan sehova.
Mi is csak véletlenül bukkantunk erre a gyöngyszemre.
Amikor negyed évszázada Szombathelyre költöztem, csodálkozással vegyes mosollyal néztem, hogy ebben a városban a felnőttek is bicikliznek. Ahonnan én jöttem, ez gyerektevékenység volt, afféle sport, melyet tinédzser korban kinő az ember.
Aztán amikor diákmunkát vállaltam a postán, rájöttem, hogy Szombathelyt az isten is biciklizésre teremtette: a városrészek között nincsenek távolságok és lapos, mint a palacsinta.
Azóta biciklizem egyfolytában, télen és nyáron, esőben és napsütésben, és nem értem, hogy miért nem teszik ezt még többen, hiszen gyorsabb, egészségesebb és olcsóbb minden más közlekedési eszköznél. .
Talán az kellene, hogy a döntéshozók – akik leginkább fekete nagyautókban közlekednek - is komolyan vegyék a dolgot.
Hogy mennyire veszik komolyan, arra szép példát találtunk a napokban.
A LuK támogatási aláírására mentem nemrég, és úgy gondoltam, az ipartelepen tudok egy rövidebb utat is.
Így keveredtem a Kötő utcába, majd egy zsákutcába, ahol a munkások közölték: egyetlen lehetőség a folytatásra, ha visszakerekezek a Zanati útra. Visszamentem, de közben megakadt a szemem egy táblával jelzett, meglehetősen szürreálisnak ható bicikliúton.
Tegnap visszamentem megnézni, igaz-e. Jelentem, igaz, és egyben talán megtaláltuk a világ legfeleslegesebb bicikliútját.
Eme közlekedési gyöngyszem egyik a Puskás Tivadar úttól tart egy névtelen utcáig, hogy aztán egy zsákutcában végződjön. A Zanati úttal párhuzamosan halad, attól körülbelül 200 méterre.
A Kötő utca ezen szakaszának a forgalma gyakorlatilag nulla, amíg ott jártam, egyetlen autó haladt el, kerékpárnak égen-földön nyoma nem volt. A dolog érthető, hiszen ez a keresztutca nem igazán vezet sehonnan sehova.
Hogy miért gondolták az illetékesek, hogy ide feltétlen kerékpárutat kell tervezni, az alapos rejtély.
A kivitelezés is figyelemre méltó.
A kb. 200 méteres kerékpárút kezdetét egy kb. négy méter magasra kitett tábla jelzi, az utat magát a gyalogjárda közepére sárga festékkel felgányolt zavaros pontok és vonalak jelölik.
Innen indul a kerékpáros sztráda
A kivitelezők egyik kezükkel elvettek teret a gyalogosoktól, másikkal viszont adtak: egy sávra ugyanis úgy 30 centimétert hagytak, így a kormány nemcsak a sávnál, de gyakorlatilag az egész nagyszabású bicikliútnál szélesebb.
Kicsit szűken mérték a teret, de a forgalom elbírja a kitérést
Lehet döngetni
A muris közlekedési megoldás egyetlen előnye, hogy nem került sokba, a valóságos költségeket csak a sárga festék és a jelzőtáblák jelentik.
Ide vezet
Pont, pont, vesszőcske, háromszögek, függesztett tábla, látszik, hogy komoly az ügy
Igaz, azt nem tudjuk, mennyi pénzt ment a tervezésre, engedélyeztetésre, alkalmaztak-e a szakértőket.