A régi álom egyre konkrétabb formát ölt: a tervek szerint 2017 decemberéig az Ady téri autóbusz-pályaudvart áthelyezik a vasútállomással szembeni területre, valamint összekötik a Vasút utcát és a Pázmány Péter körutat, így válik majd teljessé a mostanáig csak háromnegyed részben elkészült „szombathelyi körút”.
. Az ügyben pénteken délelőtt tartottak sajtótájékoztatót a városházán.
A szombathelyi önkormányzat az Új Széchenyi Terv keretében nyerte el a 100 százalékos támogatást a projekt kivitelezéséhez szükséges megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. Azaz a városnak egy forintjába sem kerül megírni a – közérthetően fogalmazva – részletek összefoglalóját jelentő szakmai dokumentumot.

Szombathely, Éhen Gyula tér
Dr. Puskás Tivadar polgármester a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a szombathelyi városvezetők több ciklus óta gondolkodnak azon, miképp lehetne a vasút- és az autóbusz-pályaudvart egymás mellé telepíteni. Az előző ciklusban az önkormányzat – körülbelül egy milliárd forint értékben – ugyan vásárolt telkeket a vasútállomás környékén, de itt meg is akadt az éppen csak elkezdődött folyamat. Nem csoda, ilyen nagyságú fejlesztésre a város nem képes önerőből.
Most az elnyert összegből lehetőség van arra, hogy a több tízmilliárd forintba kerülő beruházás elérhető közelségbe kerüljön. Ha minden igaz, akkor a következő, 2014–2020 közötti európai uniós költségvetési időszakban – a polgármester reményei szerint 2017 végére – be is fejeződhetnek a munkálatok.
Marton Zsolt alpolgármester a fentiekhez hozzátette, a jövőben csak azok az önkormányzatok adhatnak be intermodális (magyarul: többféle közlekedési mód kombinálásával elképzelt) fejlesztési pályázatokat, melyek többek között a konkrét elképzelésekről szóló megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkeznek.
Az alpolgármester emlékeztetett: korábban több ötlet is felmerült az autóbusz-pályaudvar vasútállomás mellé költöztetésével kapcsolatban, de ezek főképp arról szóltak, hogy a csomópont mellé kereskedelmi központ is létesüljön. Az önkormányzat most egyedül a közlekedésfejlesztésben gondolkodik.
A jelenlegi tervek másik lényeges eleme, hogy a tervezett projekt révén megszűnnek majd a közlekedési anomáliák a vasútállomás környékén. Ezek annak köszönhetőek, hogy az úgynevezett „szombathelyi körút” csupán háromnegyed részben készült el, a Vasút utcát a Pázmány Péter körúttal összekötő része hiányzik. A projekt által ez a szakasz is megépülhet. A beruházás ezen része sem kis falat, elég csak arra gondolni, hogy bizonyos területeken csak felüljáróval köthetők össze az utak.
Marton Zsolt az Ady térrel kapcsolatban azt mondta, egyelőre vizsgálják, hogy mi legyen a további sorsa a csomópont kialakítása után. Ahogy korábban, ötletekből ezúttal sincs hiány, de konkrétumokról egyelőre korai beszélni. Az viszont biztos, hogy teljes körű rekonstrukciót kell majd végezni a területen, egyebek mellett az elöregedett közműhálózat miatt.
A megvalósíthatósági tanulmányt nem az önkormányzat készíti el, hanem nyílt közbeszerzési pályázaton választja majd ki azt a céget, amelyik ezt megteheti. Az eljárást várhatóan egy hónapon belül kiírják.