Balassa Péter: Egy nehéz helyzetben lévő város lakóihoz!

2011.05.12. 12:16

"Tanuljunk nagyapáinktól!" - írja gondolatébresztőnek szánt írásában Balassa Péter, a Jobbik szombathelyi elnöke.

Balassa Péter


Sajtóközlemény egy nehéz helyzetben lévő város lakóihoz!

Tanuljunk nagyapáinktól

A Jobbik Magyarországért Mozgalom Szombathelyi Szervezete megértéssel figyeli a város, de az ország valamennyi önkormányzatának valóban kétségbeesett küzdelmét a kiadások csökkentésére. A csapdahelyzet az oktatás terén a legnyilvánvalóbb: iskola-összevonásokról és megszüntetésekről kell dönteni nemsokára, mivel nemcsak elapadtak az anyagi források, még súlyos elvonásokat is ki kell gazdálkodniuk.

Balassa PéterTisztában vagyunk azzal, hogy a különféle posztkommunista kormányok nemzetfelszámolással felérő intézkedései tarthatatlan helyzetbe taszították hazánkat. De azzal is tisztában vagyunk, hogy az elmúlt esztendőben a Fidesz-kormányzat a választási programjától eltérve adós maradt az oktatásügy rendezésével is. A rendezést megbénító Hoffmann-Pokorni belháború bizonytalanságot, kapkodást okoz mind a felső-, mind pedig a közoktatásban. Az oktatásügy vezérlése pedig lassan átkerül Matolcsy György kezébe, akinek a valóságtól végképp elrugaszkodó elképzelései most már pánikot keltenek az érintett tanárok, szülők között.

A pénzügyi kényszerhelyzetben a helyi önkormányzatok mozgástere szűk, de azt sem használjuk ki. A Jobbik több megtakarítási és forrásnövelő javaslattal élt az elmúlt hónapokban.

A Jobbik ellene van minden, helyi közösséget formáló iskolai alkotóműhely felszámolásának, így például a kiváló vizsgálati eredményeket felmutató, nemzetiségi Reguly beolvasztásának. Ugyanígy ellenezzük a lélektelen gigaintézmények létrehozását - ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy három középiskola közös igazgatása megtakarítással fog-e járni a valóságban.

Szombathely Önkormányzata elmulasztotta kellő információval ellátni az érdekelt szülőket, akik például azt sem tudják, hogy a középiskolai összevonások csupán igazgatási-adminisztratív jellegűek lesznek vagy szakmai térre is kiterjednek-e. Ez roppant súlyos hiba!

A Jobbik egy, hazánkban kitűnően bevált módszert ajánl a T. Kormány figyelmébe.

Az 1920-as években Magyarország egy Gyurcsány-Bajnai minőségű csapássorozat után állt: vesztett világháború, Trianon, spanyolnátha-járvány, vörösterror és addig soha nem látott infláció. A Teleki-, majd a Bethlen-kormány nem kölcsönért szaladgált, hanem megfontolt gazdasági intézkedéseket tett. Az akkor még magyar kézben lévő mezőgazdaság és a mezőgazdasági feldolgozó üzemek évente 15-18-szoros exportnövekedést mutattak fel. Az ipar kevés nyersanyag-, de magas szellemi igényű termékeket gyártott: a Ganz-Mávag dízelvonatai még ma is működnek Argentínában! Ekkor vált híressé a Chinoin, a Tungsram és a többi. A mezőgazdaság mai helyzete közismert: magyar tulajdonú feldolgozóiparunk nincs, földjeink egyharmada idegen kézben.

Miért nem támaszkodunk a kitűnő mai találmányainkra, a Genfben rendszeresen Év Találmánya díjat elnyerőkre: biodízel, villanyautó, neurokibernetikus érzékelés, üvegbeton, napelemes cserép? Miért viszik találmányaikat a magyarok például Indiába? Itthon nem kellenek?

A 20-as években nem zártak be iskolákat. Sőt: a 7418 alap- és középfokú iskolából hipp-hopp 13.780 lett!

Az anyagi alapokat a következők biztosították:

1. A nemzeti jövedelem 10-20 % közötti részét fordították oktatásra, kultúrára. (Ma mennyit?)
2. A korabeli pénzarisztokrácia a vagyonadó után még önkéntesen támogatta az oktatást: a legbőkezűbb mecénás, báró Kornfeld Móric pengőmilliókat áldozott.
3. A Széchenyi Tudományos Társaság gyárak, ipari és mezőgazdasági létesítmények adományait kezelte - főként az ipari jellegű oktatást és kutatást támogatták.
4. Végül született egy állami segélyrendszer, kezelője az Országos Természettudományi Alap és Tanács volt. A különböző oktatáscélú adományokat kezelő szervezetek csak a miniszternek, gróf Klebelsberg Kunónak tartoztak felelősséggel.

Kérdés a mai pénzarisztokráciához: mennyivel is támogatja a leggazdagabb ötszáz magyar az oktatást?

Nos, a cselekvési programot kitalálták nagyapáink. Csupán követni kellene.

Balassa Péter
elnök
Jobbik Szombathelyi Alapszervezete
Sárközy Csaba oktatási bizottsági tag

.