Három hír Bécsből

2014.07.20. 09:22

Ingyenes nyelvtanfolyamok a parkokban, energiatakarékos villamos, bukott közlekedési lámpák.

Németül tanulnak a bécsiek

Négy bécsi parkban ingyenes németórákat kínálnak azoknak a bécsieknek, akiknek migrációs hátterük miatt gondjuk van a nyelvvel, viszont a sikeres boldoguláshoz jobb nyelvismeretre lenne szükségük. A tanfolyamokat a bécsi népfőiskola, a VHS Wien szervezi, az órákat mindig egy nyelvtanár tartja, aki a németet mint idegen nyelvet oktatja. A csapat tagja egy olyan pedagógus is, akinek az alapfokú oktatás, illetve az olvasástanítás a szakterülete.

Németóra Bécsben

A diákokat a tanárok maguk verbuválják a park látogatói közül, de többnyelvű brosúrákat is osztogatnak, amelyeket haza lehet vinni rokonoknak, ismerősöknek. A kezdeményezés azokat az embereket célozza meg, akik valamilyen oknál fogva még nem vettek részt német nyelvtanfolyamon. Az órákra azért van szükség, mert a bécsi lakosság csaknem fele migrációs háttérrel rendelkezik, vagyis vagy ő maga vagy legalább egyik szülője külföldi bevándorló. A 20-40 éves korosztályban 45-55 százalék az arányuk, a 15 év alattiak körében pedig még magasabb, mintegy 50-70 százalék közöttire tehető.

A „Németóra a parkban” című program a hónap végéig tart, az első kurzust 2008-ban, a Steinbauer parkban tartották. A kezdeményezés azóta egyre nagyobb népszerűségnek örvend, így már négy helyszínen kínálnak szabadtéri nyelvórákat.

Sikerrel zárult az energiatakarékos villamos tesztje

Sikerrel zárult a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien kutatási projektje, az EcoTram, amely során azt vizsgálták, milyen megoldásokkal lehet energiát megtakarítani alacsonypadlós villamosok hűtése, fűtése és szellőztetésekor. Az EcoTram tíz hónapig közlekedett a 62-es vonalon, ennek során 4.200 kilowattórányi vagyis több mint 13 százaléknyi energiát spórolt meg. Ez egy átlagos osztrák háztartás éves energiafelhasználásának felel meg.

Villamos, Bécs

A projekt első lépéseként egy teljesen hagyományos alacsonypadlós villamos energiafogyasztásáról gyűjtöttek adatokat szélcsatornában illetve utasforgalomban, majd intézkedéscsomagot dolgoztak ki a hűtés, fűtés és szellőztetés hatékonyságának növelésére. Következő lépésben ennek megfelelően alakítottak át egy hagyományos szerelvényt, majd szélcsatornában és utasforgalomban is tesztelték azt. Az energiatakarékos villamosban például széndioxid-érzékelők segítségével optimalizálták a frisslevegő befúvást, többlépcsős hűtési rendszert vezettek be és speciális fóliázással látták el az ablaküvegeket. Ez az első villamos, amelybe hőszivattyút is telepítettek, hogy a környezet meleg illetve hideg levegőjét felhasználva tudják energiatakarékosan hűteni illetve fűteni a szerelvényt.

A Wiener Linien és több cég – például a Rail Tec Arsenal, a Siemens, a Vossloh Kiepe, a SCHIG mbh és a TU Wien – közös projektje 2009-ben kezdődött, és a Klima- und Energiefonds is támogatta.

Megbuktak a teszten, nem lesznek új közlekedési lámpák

Két éven át tesztelt három újfajta közlekedési lámpát az osztrák főváros, hogy növeljék a gyalogosok biztonságérzetét az úttesten való átkeléskor, illetve lerövidítsék a szubjektív várakozási időt. Két lámpatípus, a visszaszámolós és a homokórás azonban megbukott a teszten.

A homokóra-szimbólummal kiegészített közlekedési lámpa a következő zöld jelzésig hátra lévő időt mutatta, de a legtöbb gyalogos vagy túl bonyolultnak találta, vagy nem tudott vele mit kezdeni. A visszaszámolós lámpával az volt a baj, hogy elvonta a gyalogosok figyelmét, így azok már csak a zöldből hátra lévő másodperceket figyelték, a forgalmat viszont nem.

Közlekedési lámpa

Jól vizsgázott ugyanakkor az a lámpafajta, amely villogó sárgával jelzi azt az időt, ami a zöld jelzés vége és a forgalom megindulása között még a gyalogosok rendelkezésére áll, hogy elhagyják a zebrát. Ennek ellenére mégsem fogják Bécs-szerte ilyenekre cserélni a közlekedési lámpákat, csak ott, ahol hosszú zebrán kell átkelniük a gyalogosoknak, sok a lekanyarodó teherautó vagy nagy a gyalogosforgalom. A város készített egy listát ezekről a helyekről, és amikor amúgy is lámpacserére kerülne sor, már ilyen új típusú jelzőlámpákat szerelnek fel. Legközelebb például a 2. kerületben, a Taborstraße és az Obere Augarten-Straße kereszteződésében.

.