Hirdetés

Anyanyelvi olvasó-keresztszülők a bécsi iskolásoknak

2015.12.28. 08:15

Az osztrák főváros multikulturális, ezáltal részben soknyelvű.

Hirdetés

Az olvasás élményének átadása és a generációk közötti jó kapcsolat erősítése a fő célja annak a programnak, ami „olvasó keresztszülőket” keres és képez bécsi általános iskolások számára. Az eredeti ötletet továbbfejlesztve, immár a nem német anyanyelvű diákok is kaphatnak olvasótársakat.

Csak az válik rendszeres olvasóvá, aki már gyerekként is örömmel vesz könyvet a kezébe. E filozófia mentén, ennek az olvasásélménynek a megteremtéséért dolgoznak azok az „olvasó keresztanyák és keresztapák”, akik a Bécsi Városháza Integrációért és sokszínűségért felelős ügyosztálya (MA17) és a közhasznú segélyszervezet, a Wiener Hilfswerk, közös projektje keretében meséket, verseket, képeskönyveket és különféle történetek olvasnak a különböző anyanyelvű bécsi diákokkal.

Az eredeti program 2009 októbere óta tart. Az alapötlet szerint azoknak a tanulóknak kínálnak az iskolai órák keretében, de annál kötetlenebb formában segítséget, akiknek valamilyen módon problémájuk van az olvasással. A heti egyszer, tantervbe illesztett foglalkozáson egy olvasószülő két gyermekkel foglalkozik egy 25 perces intenzív, mégis fakultatív szakkörön.

Anyanyelvi olvasó-keresztszülők a bécsi iskolásoknak

Ebből a projektből nőtte ki magát az a mostani verzió, amely a nem német anyanyelvű iskolásokat célozza. A szabadidős olvasás népszerűsítése és a generációk közötti kapcsolat itt kiegészül egy kulturális és nyelvi aspektussal. Mivel Bécs multikulturális, ezáltal részben soknyelvű város, igény van a különböző idegen nyelvű olvasótársakra is. A program aktuális és fontos, elég ha a több mint 10 ezer bécsi magyarra gondolunk. Ez az extra szolgáltatás még izgalmasabbá teszi a programot, de körültekintőbb szervezést is igényel.

Az olvasó keresztszülővé válás feltételei a rendszeres részvétel, ami általában heti egy alkalom. Idegen anyanyelvű mentorok esetén a német mellett egy adott másik nyelv biztos ismerete kulcsfontosságú, a beszéd- és olvasási kompetenciákra helyezve a hangsúlyt. Szempont még a hajlandóság, képesség és lehetőség szerint tapasztalat a különböző életkorú gyerekekkel való foglalkozás terén, valamint elengedhetetlen a lelkesedés a gyerekek, a könyvek és az olvasás iránt.

Ezért cserébe az MA17 bevezető képzést szervez pedagógusokkal, ami kötelező minden résztvevő számára. Az olvasásra szánt anyag kiválasztását és a beszerzést is a szervezők vállalták, akárcsak az olvasóhelyek biztosítását, ami iskolák, napközik és könyvtárak gyermekrészlege lehet. A program résztvevői rendszeresen találkoznak egyrészt tapasztalatcsere céljából, másrészt pedig a különféle továbbképzéseken, így biztosítva a visszacsatolást és a folytonosságot.

.