Csak kis szirénázás volt: Emlékezés Szombathely bombázására

alon

2015.03.04. 17:30

A délutáni események nem léptek túl a protokoll keretein.

Bevallom, nem tudok ebben a kérdésben következetes lenni.

Néha úgy gondolom, hogy legfőbb ideje lenne magunk mögött hagynunk ezt az egész második világháborút, a hozzátartozó holokausztot és Don-kanyart; merthogy régen volt, azzal segíthetnénk a legtöbbet, ha végre hagyjuk beforrni a sebeket.

Például ha zsidó hét van, akkor az végre ne a haláltáborokról, hanem irodalomról, zenéről és gasztronómiáról szóljon, a Don kanyar kapcsán meg ne beszéljünk hősökről, hanem legyünk tankönyvszerűen objektívak, és mondjuk ki: azok a katonák áldozatok volak, akiket az akkori hatalom kihajtott a vágóhídra.

Aztán amikor látom a doni túlélőknek az arcát a keresztnél, vagy éppen olvasom kollégám beszámolóját a szombathelyi holokauszt-túlélőkről, akkor elbizonytalanodom.

Hogy talán mégiscsak napirenden kell ezt tartani, merthogy az érzelmek talán jobban segítenek abban, hogy a jövőben távol tartsuk magunktól a hasonlókat.

Ebbe a körbe tartozik Szombathely 1945-ös tönkrebombázása is.

Intézzük-e el az egészet azzal, hogy mindez elkerülhető lett volna, ha Magyarország nem csatlakozik Németországhoz egy ostoba célokért és ostoba eszme alatt vívott háborúban, vagy ha az angolszászok a biztosan megnyert háború végén nem érzik úgy, hogy Európában és Japánban – ilyen-olyan okok miatt - feltétlenül le kell mészárolniuk még néhány százezer civilt?

Vagy itt is menjünk le privátba, idézzük fel a családi történeteket?

Esetemben például nagyszüleimet, akik egy Szombathelyhez közeli kis bakterházban élték meg azt azt a bizonyos március 4-ét. Anyukám életének egyik első emléke, hogy aznap a pincébe futnak, de a dédimama lassú volt, és őt a légnyomás „segítette le” a lépcsőn. Aztán másnap a nagypapa bement Szombathelyre, leszállt az állomáson, és nem hitt a könnyes szemének, amikor látta, hogyan néz ki szeretett városa.

Nos, a szerda déli szombathelyi megemlékezések nem lépék át a protokolláris kereteket; nem tettek fel történelmi felelősséget firtató kérdéseket, és érzélmeinket is békén hagyták.

A szerkesztőségben már háromnegyed 12-kor füleltünk lelkesen, hogy meghalljuk a beígért szirénákat, de nem hallottunk semmit.

 

Mint később kiderült, nem bennünk volt a hiba. A hordozható szirénák ugyanis csak a Berzsenyi téren szólaltak meg.

Ilyenek voltak:

Nem hivatalos helyről úgy tudjuk, hogy az eredeti tervben klasszikus, gyomormarkoló nagyszirénák voltak, de aztán megbízhatatlannak bizonyultak, így maradt a mobil megoldás. És a sok fülelő ember városszerte, akik nem hallottak semmit.

Az egyetem D-épületénél a déli megemlékezésnél a protokoll-vendégeken kívül néhány tucat érdeklődő jelent meg, hogy szem- és fültanúja tanuja legyen fiatal színészek versmondásának (Örkény és Kosztolányi), illetve Schöpflin György történész, európai parlamenti képviselő ünnepi beszédének.

 

Ez utóbbi alig volt több, mint két perc. A politikus szerint a bombázásokat tekintve Szombathely a „magyar Drezda”, de sikerült az életet újraindítani, és a város visszanyerte régi mivoltát, és most él és virul.

Emlékezni kell a pusztulásra, de a múlt mellett foglalkozzunk a jövővel is – mondta.

Az események a Thölöly utcában, a Ferences-kollégium falán elhelyezett emléktábláknál folytatódtak.

Itt a visszemlékezések és a zenei műsor mellett ökomenikus szertartás folyt. A katolikus, a református és az evangélikus egyház képviselői beszédeikben elsősorban a béke fontosságára helyezték a hangsúlyt, megemlítve, hogy a világban többfelé (Ukrajna, Szíria) ma is szólnak a fegyverek.

Az esemény ideje alatt lezárták a Thököly Imre utca érintett szakaszát.

Talán felesleges volt, hiszen itt sem voltak többen, mint korábban a Berzsenyi téren, úgyhogy a megemlékezés kissé belterjesre sikeredett.

Délután még a Jáki úti temetőben és a székesegyházban is zajlottak a 70 évvel ezelőtti bombázással kapcsolatos kegyeleti megemlékezések.

Az utóbiról később külön is beszámolunk.

.