Hirdetés

Mit tanulhatunk a francia e-kereskedőktől?

Mit tanulhatunk a francia e-kereskedőktől?

2019.06.14. 10:58

Franciaország Európa harmadik, illetve a világ hatodik legnagyobb e-kereskedelmével rendelkezik, idén 100 milliárd eurót meghaladó forgalomra számíthat.

Hirdetés

Hasonlóságok és különbségek is megállapíthatók a magyar piaccal összehasonlítva.

Európa vezető e-kereskedelmi piacai számára a 100 milliárd eurós bevétel mindenképpen fontos lélektani határ. Az Egyesült Királyság és Németország után a franciák is beléphetnek a százasok klubjába. Az Ecommerce Foundation által készített prognózis szerint a 2018-as évi 92.6 milliárdos bevételhez viszonyítva ez 12,5 százalékos bővülést jelent, ami kismértékű lassulásként könyvelhető el.

A tendencia idehaza is hasonló, habár a magyar e-kereskedelem a tavalyi évben 17% növekedést ért el. A korábbi évekhez viszonyítva viszont lassulás figyelhető meg a magyar piacon is. E-kereskedelmi szakértők szerint a lassulást elsősorban az online vásárlói bázis lassuló növekedése okozza.

A vásárlói bázis limitált, a növekedési plafon erősen érezteti a hatását. A korábbi nagyfokú bővülést már aligha lehet elérni, a vásárlási gyakoriság, illetve a kosárérték növekedése viszont segítheti az online piac eredményességét. Tulajdonképpen csak a kereskedőkön múlik, hogy a marketingeszközöket képesek-e a vevőszerzés szolgálatába állítani, illetve milyen vásárlási gyakoriságot képesek elérni a saját webáruházaikkal.

Habár logikusnak tűnhet, hogy az átlagos kosárérték folyamatosan nőni fog, ez egyáltalán nem garantálható. A gyors felhasználású termékek e-kereskedelmi sikere nagyobb tranzakciószámot eredményez, de természetes módon csökkenti az átlagos megrendelési értéket. 

A franciák hagyományosan ragaszkodnak a saját kereskedőikhez. Habár Franciaországban az Amazon bonyolítja a legnagyobb forgalmat, a francia e-kereskedelem alig több mint 2 százalékáért felel. A francia e-piac tehát sokkal kevésbé fejnehéz, mint a magyar; Franciaországban a tíz legnagyobb kereskedő a piac 12-15 százalékát uralja, Magyarország esetében ez 40 százalék körüli.

Felerősödő külföldi terjeszkedés

A franciák nem szívesen vásárolnak külföldi webáruházakban, de örülnek, ha a külföldiek náluk költik el a pénzüket. A britek, a németek és a spanyolok látogatják szívesen a francia webáruházakat.

A hazai e-kereskedők számára a szomszédos piacok jelentenek kecsegtető lehetőséget, azonban tudatában vannak is, hogy a román, szlovák vagy horvát vásárlók nem fognak özönleni a magyar webáruházakba. Jól tudják, ha piaci részesedésre szeretnének szert tenni, akkor a célpiacnak megfelelő nyelven kell kommunikálniuk a webáruházban, ügyfélszolgálatot kell biztosítaniuk és igazodniuk kell a piacspecifikus viszonyokhoz. Természetesen nem nélkülözhető a megfelelő exportterv, a hatékony logisztika és a vevőszerzést segítő marketing sem.

A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy ezeket csupán a jelentős erőforrásokkal rendelkező webáruházak képesek teljesíteni. Az Extreme Digital immár kilenc országban van jelen, ilyen szintű terjeszkedési hajlandóság viszont egyáltalán nem jellemző a hazai e-kereskedelem szereplőire.