A gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat.
A világ egyik vezető könyvvizsgáló, adó-, jogi, stratégiai, tranzakciós és üzleti tanácsadást nyújtó vállalata, az EY felmérése alapján lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében, ugyanakkor a cég autóipari iparági csoportjának vezető partnere szerint a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat.
Az EY azt közölte kedden az MTI-vel, hogy az elmúlt évek látványos emelkedéséhez képest idén szerényebb mértékű volt az elektromos meghajtású járművek iránti kereslet világszíntű bővülése: míg 2020 és 2023 között 30 százalékról 55 százalékra ugrott az ilyen típusú autók vásárlását tervező fogyasztók aránya, addig idén mindössze 3 százalékpontos növekedést mutatnak a számok.
A 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felmérésükből kiderült, a válaszadók 27 százaléka leginkább a hiányos töltőinfrastruktúra miatt hezitál, míg negyedük a hatótávolság miatt aggódik.
A felmérés adataiban most először az akkumulátorok cseréjének magas költségei miatti félelmek is megmutatkoznak: ezt a kockázatot a potenciális vevők 26 százaléka említette meg.
Úgy folytatták, hogy e-autó vásárlására leginkább a magas üzemanyagárak ösztönzik a fogyasztókat 2024-ben is, a kutatás résztvevőinek több mint harmada ezt jelölte meg a legmeghatározóbb indokként.
Eközben a környezetvédelmi szempontok arányaiban háttérbe szorultak: 2021-ben a megkérdezettek közel fele jelölte meg ezeket motiváló tényezőként, idén már csak harmaduk - tették hozzá.
Mint írták, az elektromos autók elterjedésének nagy nyertesei a kínai gyártók, akik az elmúlt években komoly előrelépést könyvelhettek el a szektorban világszerte, csak az európai EV-eladásokban a kínai modellek aránya 0,4 százalékpontról 8-ra emelkedett 2019 és 2023 között.
A közlemény szerint Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere azt mondta, hogy a kereslettel egyidejűleg érdemes megvizsgálni a kínálatot is: az előrejelzések alapján az elektromos autók európai gyártásának jelenlegi bizonytalansága csak átmeneti jellegű, az évtized végére növekedés várható.
"A magyar gazdaság gerince az autóipar, ezért kiemelten fontos, hogy a hazai leányvállalatok részesüljenek az EV forradalomból. Az állami ösztönzők, például a kutatás-fejlesztésre igényelhető készpénztámogatás és adókedvezmény felhasználása kulcsfontosságú abban, hogy a gyártók és a beszállítók biztosítsák hosszú távú növekedésüket és kiemelt szerepüket a csoporton belül" - hangsúlyozta Szűcs Tamás.