Hirdetés

Négy szabály, hogy ne bánja meg a karácsonyi étkezéseket

2019.12.22. 20:04

Hogy ne gyomorrontással és plusz kilókkal zárjuk az ünnepet.

Hirdetés

Négy egyszerű szabályt kell betartani, és akkor karácsonykor sem kell sanyargatnunk magunkat. A dietetikus tanácsa szerint szinte mindent ehetünk, de nem árt, ha inkább zsírt használunk az olaj helyett.

Nem kell feladni a diétát és a karácsonyi asztalt sem kell otthagyni, mondta Szalayné Kónya Zsuzsanna, a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Dietetika Szolgálat vezetője a Kossuth Rádióban. Csupán néhány egyszerű szabályt kell betartani, hogy ne legyen bűntudatunk, és felesleges kilók se szaladjanak fel.

A táplálkozástudományban négy kérdés körül forog minden: mit, mennyit, mikor és hogyan - fogalmazott.

Először is semmit sem szabad megvonni magunktól, ami az ünnepi hangulatot emeli.

Maradhatnak a klasszikus magyar alapanyagok és a fogások, csak ésszerűsíteni kell – mindenekelőtt a mennyiségen.

Karácsonykor otthon, a családban, valamint a rokonoknál, vendégségben is mindenki nagyon sokfélét főz, s ha mindent meg akarunk kóstolni, akkor ezekből kis adagokat szabad csak fogyasztani.

Az édességek, desszertek sincsenek tiltólistán, csak éppen torta helyett érdemes aprósüteményeket sütni, hiszen a tortából képtelenség falatnyi szeletet vágni.

A zsiradék az élelmiszerekben a legnehezebben emészthető összetevő, magyarázta a szakember. Tipikus probléma például, hogy év közben nagyon kevés halat fogyasztunk. Karácsonykor pedig, amikor végre hal kerül az asztalra, halászlé, rántott hal formájában készítik el a legtöbb helyen, bő zsiradékban, sőt majonézzel, tartármártással tálalva. Az értékes alapanyag, a hal önmagában energiaszegény élelmiszer, de olyan konyhatechnológiával készítjük el, hogy „horrormagasságba” emelkedik az energiatartalma és nehezen emészthetővé válik.

Nem a rántott halat kell lehúzni az ünnepi menüről, hanem másképpen kell elkészíteni: sütőben, tepsiben kirántva.

Ráadásul a gasztronómiai élmény sem csökken ezáltal.

A szakember olaj helyett az állati eredetű zsírokat ajánlja, mert ezeket tudjuk könnyebben megemészteni.

Azok közül is a libazsírt, mert annak a legjobb a zsírsav összetétele. Szalayné Kónya Zsuzsanna hangsúlyozta: az olajban sütés során káros vegyületek képződnek, de a margarint sem ajánlja az ételkészítés során. A salátákhoz, főtt tésztákhoz extra szűz olíva- vagy lenmagolajat adjunk, ezeket azonban semmiképpen ne tegyük ki hőhatásnak, tanácsolta a szakember.

.