Felvételi nagyüzem az LuK Savaria Kuplunggyártó Kft.-ben

2015.08.09. 20:41

A közelmúltban saját távolsági buszjáratokat indítottak.

Még a korábban tervezettekhez képest is gyorsabb arányban növekszik a szombathelyi LuK Savaria Kft. A közelmúltban saját távolsági buszjáratokat indítottak, itt az albérlet-támogatás és még magasabb fokozatba kapcsolták az új kollégák toborzását. Vas megye legnagyobb vállalkozásának munkaügyi helyzetéről Kenyeresné Vörös Rita személyügyi vezetőt kérdeztük.

Másfél évvel ezelőtt hasonló témában beszélgettünk. Akkor 2100 ember dolgozott az LuK Savaria Kft.-ben, és az volt a terv, hogy 2014-ben és 2015-ben 200-200 fővel gyarapszik a munkavállalók száma, azaz év végére elvileg 2500 munkavállaló dolgozik majd itt. Sikerült tartaniuk a kitűzött tempót?

Júliust 2764 fővel zártuk, és most azzal számolunk, hogy decemberben már több mint 2800 munkavállalónk lesz. A tervezett létszámot mindig az aktuális projektekhez igazítjuk, és itt még számolni kell a betanulási folyamattal, ami több esetben nem is nálunk, hanem a cég bühli központjában történik, ahol alkalmanként több hetet vagy hónapot töltenek tanulással a kollégák.

A fizikai kollégák is?

Igen, például közöttük vannak a gépbeállítók, szerszámkészítők is.


Kenyeresné Vörös Rita

Kenyeresné Vörös Rita (Fotó: Czika László)


Hogy bírja a terhelést személyügyi osztály?

Az osztályon külön foglalkozunk a toborzással, és újabban ebbe egy szombathelyi külsős céget is bevontunk. Ennek nagyon egyszerű az oka: a  munkavállalói létszámot úgy kell növelnünk, hogy közben a belső erőforrásainkat ne vonjuk el más fontos HR-tevékenységektől (fejlesztések, értékelések, tréningek stb.). Sikeresnek tűnik az átalakítás, az elmúlt időszakban voltak olyan hetek, amikor három kiválasztási nap is zajlott, melyek közül az utóbbiakat már a külső cég önállóan bonyolította.

Mi történik ezeken a kiválasztási napokon?

Számos önéletrajzot kapunk, és azokat a pályázókat, akik hasonló munkakört pályáztak meg, egy napra behívjuk. Jellemzően 30-40 pályázó kap meghívót. Ők először egy tájékoztatót kapnak a vállalatról, a nyitott munkakörökről, a feladatokról, az elvárt tudásról és tapasztalatról. Ezután következik a gyárlátogatás, majd maga a kiválasztás folyamata. Ez utóbbi több fázisból áll. Egy teszttel kezdődik, amely a logikus gondolkodást, a problémamegoldást, az általános intelligenciát járja körül. Majd egy gyakorlati, szerelési feladat következik, megadott utasításokkal és megadott idővel. A kiválasztás utolsó szakasza a szóbeli interjú. A kiválasztás gyakorlatilag lezajlik egyetlen nap alatt, a jelentkezők a nap végére tudják, hogy amennyiben megfelelnek az orvosi alkalmassági vizsgálaton is, kapnak-e nálunk állást. Ez a gyorsaság azért is lényeges, mert egy fiatal ma már „nem ér rá” várni hetekig vagy hónapokig, hogy visszajelzést kapjon pályázatának sikerességéről. Egyébként azokkal a jelöltekkel is foglalkozunk, akinek nem sikerült a felvételije. Tanácsokkal látjuk el őket, miben kellene fejlődniük, hogy legközelebb sikerrel járjanak.

A Nyugat-Dunántúlon gyakorlatilag mindenki arra panaszkodik a gépjárműiparban, hogy nagyon nehéz megfelelő munkaerőt találni. Ezek szerint az LuK Savaria Kft. megbírózik a feladattal.

Júniusban 117, júliusban 93 új munkatársat vettük fel, amivel nagyon elégedettek vagyunk. Ugyanakkor azzal is egyetértek, hogy nem könnyű új munkaerőt találni. A fent említett gyorsaságon kívül fontos, hogy célirányos és hatékony HR-marketing tevékenységet végezzünk; megfelelő tájékoztatást adjunk a vállalatunkról, a munkakör tartalmáról, a fejlődési lehetőségekről és  nem utolsó sorban a kompenzációról.


Ami megkönnyíti a toborzást

„Az interjú során minden jelentkezőtől megkérdezzük, hogy mit tudnak, mit halottak az LuK-ról, és túlzás nélkül mondhatom, hogy mindenki csak pozitívan nyilatkozik a közösségről, szellemiségről és a juttatásokról – hangsúlyozza Horváth-Németh Krisztina, a kiválasztási napokat szervező Workpositive Tanácsadó Kft. ügyvezetője. Ezeknek a véleményeknek a forrása jellemzően a már itt dolgozó családtagok, barátok és ismerősök. „A vállalat stabil munkahelynek számít a régióban és ez megkönnyíti a toborzást” – mondja a szakember.


A cégnek a kedvező reputációjához mennyiben járulnak hozzá azok a kedvezmények és lehetőségek, amelyekkel az LuK Savaria a munkaidőn kívül is támogatja munkavállalóit?

Fontosnak tartjuk, hogy a napi munkavégzés mellett fel tudjanak töltődni, ki tudjanak kapcsolódni a kollégáink. Ezért vannak a színház- és komolyzenei bérleteink, az ingyenes fitneszterem- és uszodahasználat és számos más sportlehetőség. Közeleg a Savaria Történelmi Karnevál, itt 230 munkavállaló és párja részére biztosítunk ingyenes részvételt valamelyik programon.

Jól tudom, hogy már távolsági buszt is üzemeltet a cég?

Július 1-jén indítottuk az első, Celldömölkből induló saját buszjáratunkat. Ezzel egyrészt célunk segíteni a távolabbi településeken élő potenciális munkavállalóknak, hogy könnyebben elérjenek minket, másrészt, mivel céljáratok, használatuk jelentős időmegtakarítást is jelent az ingázóknak, hiszen a buszok idejönnek közvetlenül a gyárhoz, ráadásul a műszakokhoz is igazodnak. Most augusztusban indult a második járat, amely a Vasvár környéki településeken élőknek segít megközelíteni minket, szeptembertől pedig Jánosháza és környéke bekapcsolása következik.

És aki más vonzáskörzetből érkezik?

A távolabb lakó kollégák terheit az albérlet támogatásával igyekezünk segíteni, melyet augusztustól indítunk el.

Jelenleg milyen munkakörökbe keresnek kollégákat?

Keresünk folyamatmérnököket, termékfejlesztő mérnököket, minőségbiztosítási mérnököket, középvezetőket, a termelés területére szerelőket, gépi forgácsolókat, gépbeállítókat és elektromos karbantartókat.

Ezek szerint elsősorban a speciális végzettségű munkavállalók jelentkezését várják.

Igen, de nem feltétlenül. Ami a mérnököket illeti, elsősorban a gépészeket keressük, de akár más mérnöki diplomával is lehet esélye, ha kellően motivált és kész új ismeretek elsajátítására. Az angol vagy német nyelv ismerete viszont elengedhetetlen. Tanulásra lehetőség van például a forgácsolás területén is, ahol a vállalat belső képzését követően bár nem lesz gépi forgácsoló a pályázó, de kész lesz egy esztergagép működtetésére. Ha valaki érez magában elég műszaki érzéket, megvan benne a motiváció a tanuláshoz, akkor – életkortól függetlenül – érdemes élni a lehetőséggel és elküldenie az önéletrajzát.

A közelmúltban jött a hír, hogy igen ígéretesen indul a szombathelyi mérnökképzés. Mind a 80 helyet sikerült megtölteni, ráadásul az országban itt a második legmagasabb a pontszám. Ez a tény hogyan érinti a LuK Savaria Kft.-t?

Néhány évvel ezelőtt hat Vas megyei nagyvállalat, köztük az LuK Savaria indította el ezt a projektet, hogy a cégek székhelyén legyen egy olyan felsőoktatási intézmény, amely biztosítani tudja az utánpótlást, lehetőséget ad az együttműködésre a kutatás fejlesztésben. Szeptembertől 16 elsőéves szombathelyi gépész érkezik hozzánk a duális képzés keretein belül, és egy kicsit már most megváltoztatja az életünket. Az elején bizonyára extra energiákat kell fektetünk a képzésükbe, de később egyre intenzívebben, egyre önállóbban részt tudnak venni a vállalat életében, és bízunk abban, hogy három és fél év múlva mindannyian kollégáink lesznek.

Úgy legyen! Átlépi valamikor az LuK Savaria Kft. a háromezres létszámot?

A jövő évi költségvetési terv most készül. Ha ez a létszám jóváhagyásra kerül, értesítem.

Van valamiféle növekedési határ?

Magyarországon vannak nálunk sokkal nagyobb létszámmal működő vállalatok. Azt gondolom, ha termékeinket megfelelő minőségben állítjuk elő és a vevők elégedettek velünk, akkor minden lehetőségünk megvan a további fejlődésre, növekedésre.

„Első osztályú érzés”

Poór Péter László

Poór Péter László 2012 augusztusa óta dolgozik az LuK Savaria Kft.-nél. A 34 éves mesterszerelő naponta jár be Celldömölkről. Ez korábban nem volt túl egyszerű. Vonattal jött Szombathelyre, ahol még az állomáson buszra kellett szállnia. A munkahelyre jutás körülbelül két órát vett igénybe, majd ugyanennyi volt a visszaút. Fokozottan kellemetlen volt mindez az éjszakai műszak után, amikor hajnalban, fáradtan, akár egy órát is várnia kellett a csatlakozásra. Később némileg javult a helyzet, amikor egy kerékpárt használt a gyár és az állomás között, de azért még ez is messze volt az ideálistól. „Július 1-től természetesen én is az ingyenes céges busszal járok. Körülbelül 20 perccel a műszak előtt érünk a gyárhoz, kényelmesen átöltözünk, beblokkolunk és átvesszük a műszakot” – mondja a mesterszerelő, aki a 40-50 perces úton rendszerint hátradönti az ülést és szundít egyet. „Éjszakai műszak után első osztályú érzés” – teszi hozzá Poór Péter László, aki úgy gondolja, hosszú távra rendezkedett be az LuK Savaria Kft.-ben.

.