Sulinet Expressz-káosz: Vissza a hiánygazdaságba?

2003.12.08. 23:09

Egyesek szerint kissé szervezetlen, mások szerint totálisan kaotikussá vált év végére a Sulinet Expressz. Az biztos, hogy egyre több a csalódott, lógó orral távozó vásárló, de az eladók tűréshatára is alaposan próbára van téve. Mi Szombathelyen néztünk körül, mi is van a médiából áradó sikerpropaganda mögött. Volt mit nézni, utoljára talán az úgynevezett szocializmusban volt ilyen.

Aki csak most kapcsolódik be a Sulinet Expresszbe, meglepve tapasztalja, hogy a számítástechnikai boltokban nagyon sokszor csak a kezüket tárják szét az eladók. Az otthon nagy gonddal kiválasztott termékről kiderül, hogy reménytelen a beszerzése, és az egész Sulinet Expresszt átlengi a bizonytalanság. A vásárló becsapottnak érzi magát, és végtelenül dühös, hogy ezt a variációt neki nem mondta előtte senki. És persze nem is sejti, hogy a számítástechnikai boltok talán még nála is kínosabb helyzetben vannak.

Egy áru elérhetősége teljesen a beszállítóktól függ – mondja Sipos Norbert, az A-Z Computerben. Az eddigi csúcsot egy hangfal tartja, amelyet még szeptember 23-án rendeltek meg, azóta nem jött meg. Általában 2-3 hét az átfutás, ami így az év vége felé elég veszélyesen hangzik. Vannak olyan termékek, amelyekből viszonylag folyamatos az ellátás, például bizonyos memóriák, videokártyák vagy Samsung 17-es monitor, de vannak reménytelen esetek, például a Samsung 19-es Flatron monitor. A HP digitális fényképezőgépek már jó ideje elérhetetlenek, és sajnos újabban már a többi ilyen gép is.

Az AZ Computer olyan termékekre fogad el megrendelést, amelyről tudják, hogy az ügyfél nagy valószínűséggel megkapja. A nagy probléma az, hogy körülbelül 20-30 slágertermék van, amelyeknek kétharmada nem beszerezhető. Sipos Norbert szerint az ellátással már a legelején gondok voltak, a beszállítók ugyanis nem voltak megfelelően tájékoztatva a rájuk váró feladatokról és nagyságrendekről. Úgy tudja, hogy a Samsung például már hónapokkal ezelőtt kifogyott a készletből, azóta Nyugat-Európából visszamaradt termékeket csoportosít át a magyar piacra.

A probléma összetett, több nagy forrásból táplálkozik. – mondja Nagy Tibor, a szombathelyi Flag Számítástechnikai Kft. ügyvezető igazgatója. Először is, vagy a gyártók nem tudnak szállítani, vagy a nagykereskedők számították el magukat, alulbecsülve a leendő forgalmat, de tény, hogy nehézkesek a szállítások. A kereskedők részéről ez annyiból érthető, hogy nem akarnak kockázatot vállalni ilyen bizonytalan euró-árfolyam mellett, ráadásul a számítástechnikai termékek ára folyamatosan zuhan, egy nyakukon maradó nagyobb készlet alapos anyagi érvágást jelentene.

Ludas a média is, amely felelőtlenül keltette rémhírét sok mindennek, például a digitális fényképezők listáról való eltávolításának, ezzel további nem várt keresetet gerjesztett, vagy hogy a Sulinet Expressz-ben árult termékek drágábbak, mint az azon kívüli termékek. Problémát jelent az év végi időpont, két ok miatt is. Egyrészt, mert a termékek közül sok a fa alá kerülne, utána már értelmét veszti az egész, másrészt az év vége egyben határidő is az adó visszaigénylés szempontjából. Miinden vásárlás most torlódik össze.

Nagy Tibor azt mondja, a kialakult helyzetet mi sem jellemzi jobban, mint az, hogy kereskedőként másfél évtizede nem volt ilyen kellemetlen helyzetben, amikor is azt kell mondania a vásárlónak, hogy „nincs”, vagy hogy „nem tudom, mikor lesz”. Mintha visszaforgatnánk az idő kerekét a hetvenes évekbe, a hiánygazdaság és a pult alóli kereskedelem időszakba. Roppant kínos itt a végeken magyarázkodni a rendszer hibája miatt. Amúgy mindenképpen érdemes kihasználni a 60 ezer forintban rejlő lehetőségeket. Ha nincs az, amit kinéztünk elsőre, valami olyasmit kell helyette választani, ami értékálló. A Flag például raktárból kapásból tud adni LCD-monitort vagy olcsóbb lézernyomtatót, amelyek még évek múlva is hasznosak lesznek, ellentétben a gyorsan amortizálódó alkatrészekkel. De legcélszerűbb bemenni a boltba, s a fentiek figyelembe vételével meghallgatni az eladók tanácsát, hogyan is lehet a legjobban járni az adott helyzetben.

Sajátságos helyzetben van a CEO, amelynek külön beszállító cége van - mondja Hajmási István, a szombathelyi kirendeltség vezetője. Ami termék onnan jön, azzal nincs is baj, megfelelő készletek állnak a rendelkezésre. Baj van viszont három termékcsoporttal, a digitális fényképezőkkel, a multifunkcionális nyomtatókkal és az LCD monitorokkal. Ezekre jelenleg nem fogad el megrendelést a cég, mert nem akarnak hitegetni senkit. A digitális fényképezők körüli káoszt főként az a hír okozta, hogy jövőre lekerülnek a listáról, így az emberek előrehozták a vásárlást, a kínálat pedig nem fedi le a hatalmas igényeket, amelyek más termékek esetében is öt-tízszeresét teszi ki a korábbinak.

A CEO-nál az átfutási idő átlag 10 nap körül van. Hajmási István összességében nagyon hasznos dolognak tartja a Sulinet Expresszt, s arra a kérdésünkre, hogy változtatna-e valamit jövőre rajta, azt felelte, lényegileg semmit.
.