Lézerblokkoló, sebességmérő előrejelző és társaik

2006.06.27. 12:29

Rekordmennyiségű újságíró gyűlt össze azon az eseményen, melyen a rendőri autós sebességmérés elleni eszközök kerültek éles tesztelésre. A szombathelyi körgyűrűn zajlott „rendőr kontra kütyük” összecsapásnak jó néhány tanulsága van, bónuszként pedig végre közelről láttam, hogy hogyan működik a lézeres sebességmérés.

„Látszik, hogy nincsenek hírek” – jegyzi meg az egyik rendőr, megpillantva az újságíróhegyet, amely a reggel kilenc órás Shell-kúti találkozóhelyen bukkan fel. Az általános nyári uborkaszezon mellett azért valószínűleg a téma is jócskán közrejátszik az érdeklődés felkeltésében. A rendőrségi meghívó egyrészt a lézeres sebességmérés, másrészt az üzletek által forgalmazott sebességmérés-előrejelző eszközök letesztelésére szólt.

Lézerblokkoló, előrejelző és társaik


Rövid tanakodás után a társaság átteszi a székhelyét a körgyűrűnek a Vadász étterem és Olad közötti szakaszára. A kitelepülő rendőrségi autók, tévékamerák, mérőműszerek, fényképezők és jegyzettömbbel ugráló emberek látványa feltehetően nem kis sokkot okoz az arra autózóknak.

Ami a bemutató empirikus tapasztalatait illeti, a legegyszerűbben a legendás felragasztott cd-lemezek hatásfokát tudjuk összefoglalni: Nulla. Egyik újságíró kollega Renault-ja elejére, oldalára, szélvédőjére ragasz, lógat cd-ket, hogy vajon hogyan reagál minderre a legendára a rendőrségi műszer. Ám az – ahogy azért várható volt - nem zavartatja magát, simán jelzi az autó sebességét, mi több, a műszert kezelő rendőr kaján mosollyal jegyezi meg, hogy a cd felülete éppen optimális felületetet ad a méréshez.

Lézerblokkoló, előrejelző és társaik


Közben van idő tanulmányozni a rendőrségi lézeres műszert is. Lábakon álló, kameraszerű valami, amely gyakorlatilag két részből áll, egy sebesség meghatározóból és egy tényleges kamerából, amely rögzíti az eseményeket, már csak a későbbi bizonyítás végett is. Jó időben, jó látási viszonyok között 1800 métert tud. Kezelője a célkeresztet a közeledő vagy távolodó autó valamely – lehetőleg egyenletes - felületére illeszti, aztán ha a gép fogást talál, automatikusan kiírja a monitorra a sebességet. Némileg furcsa a műszer ezen – a túlsó - felén állni, látni, hogy a körgyűrűn autózók sebessége miként csökken radikálisan, mihelyt meglátják a mérést, no meg hogy az ismert jelenséget a rendőrök kissé ironikusan, de hűvös nyugalommal kommentálják.

Az események sodrában kissé lecsúszom a „hagyományos” sebességmérés-előrejelző műszer tesztjét, amit egy rádiós kollega hozott. Állítólag a Tescóban, Metróban és hasonló helyeken pár ezer forintért lehet ilyent kapni, és Magyarországon – szemben több más állammal - teljesen legális. Azt mondja, működik is szépen, megbízhatóan sípol, ha mérőműszert észlel. Most viszont valami gikszer van, mert a parkolóban még jelez, de akkor éppen nem, amikor az országúton kellene. Mások megjegyzik, hogy mivel városokban sokfelé használnak lézert kapukhoz és egy gépi vezérlésre, meglehetősen idegesítő az állandó csipogás, amit a vakriadók okoznak.

Az esemény főszereplője azonban nem ez, hanem egy német kütyü, amelyet bruttó 106 ezer forintért forgalmaz egy szombathelyi Kft. Jelen levő tulajdonosa elmondja, nemcsak előrejelzi a lézert, de képes kiiktatni azt, úgy, hogy a műszer nem mér semmit. Németországban tiltják az ilyent, így ott kert- illetve garázskapu nyitó szerkezetként árulják, mellesleg azt is tudja.

Lézerblokkoló, előrejelző és társaik


„Kipróbáltuk eggyel is, de úgy nem volt hatékony” – magyarázza az ALON-nak a cég képviselője, mikor az iránt érdeklődöm, hogy miért kettő szerkezet kerül felerősítésre az autó hűtőjére, arra kérdésre pedig, hogy milyenek a vásárlói visszajelzések, pedig azt a választ kapom, hogy „működik”.

Néhány perc múlva már a próbakocsi hátsó ülésén vagyok egy tévés operatőr társaságában. A műszer már több száz méterre a rendőrségi mérőponttól heveny csipogásba kezd, de megállás után kiderül, magát a sebességmérést nem blokkolta.

Gyors igazgatás a hűtőrácsra szerelt két dobozon, mert minden a jó elhelyezésen múlik, halljuk, majd még egy kör, amit viszont már a rendőrségi mérőműszer mellett kísérek figyelemmel. Az eszköz ezúttal valóban blokkolja a mérést, méghozzá nagyon távolról, majd utána az autó lelassít, kikapcsolja a cuccot, hogy annyira ne legyen feltűnő a dolog.

A rendőrség részéről Ferenczi Attila fővizsgáló közben elmondja, hogy jogilag rendben vannak ezek az eszközök, és az is valamennyi eredmény, hogy általuk lassításra késztetik a járműveket. A hadnagy ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy megbizhatóságuk kívánnivalót hagy maga után. Példának azt hozza fel, hogy a nagy forgalmú utakon – például a 86-oson - jellemzően konvojban haladnak az autók, így az előrejelzők és a blokkolók nem érzékelik a mérést, fordítva viszont nem így van, a rendőrségi eszköznek elég egy autótető a beméréshez. Mindenki maga döntse el, érdemes-e ennyi pénzt áldozni a bizonytalanságért - mondja a rendőrtiszt.

A Vas megyei rendőrség jelenleg két darab lézeres sebességmérő műszerrel rendelkezik.
.