36. Dunántúli Függetlenfilm Szemle a Savaria moziban

2006.10.16. 01:35

A most zárult hétvégén filmes pezsgésbe csöppenhettek, akik betértek a belvárosi filmszínházba. Túl az idei év versenyfilmjein, vetítésre kerültek a Mediawaven és a korábbi szombathelyi szemléken díjat nyert filmek is. Továbbá megnézhettük Lovasi Andrást színészként, Bakács Tibor Settenkedőt dedikálás közben.

Ilyenkor kéne az életnek az a luxeriőz szabadságfoka, hogy rá lehessen szánni egy péntekkel kezdődő hétvégét olyan szenvedélyeinkre, mint a film. Nemcsak biztosra menve szemezgetni a kínálatból, hanem az egykori könnyed nagyvonalúsággal próbálni ki, tesztelni le minden, mégoly apró mozgóképes szilánkocskát is, hogy tetszik-e vagy sem. Sajnos azonban, mint sejthető, nem így van az így, teljes képünk nem lehetet e filmes fesztiválról sem. Hát lássuk csak nagy vonalakban - még így van mit feldolgozni.

Első nap

A szemle péntek délután vette kezdetét. Előbb a Mediawave filmjeivel, majd az eddigi Szombathelyen megrendezett 1995-ös, illetve 1998-as Dunántúli Független Filmszemlék díjnyertes alkotásai kerültek a gyöngyvászonra. Eközben a KO könyvesboltban Czabán György dedikálta a Barátom, Settenkedő című interjúkötetét a címszereplővel, aki szintén ellátta kézjegyével a kötetet. Ott (és a mozi aulájában) filmes témájú könyvekből kaphattak bővebb kínálatot az érdeklődők. A dedikálás után a fesztivál ünnepélyes megnyitójára került sor, ahol Czabán György már mint a Magyar Független Film- és Videó Szövetség (MAFSZ) elnöke, továbbá Feiszt György alpolgármester mondott beszédet. Mindkettejük kifejezte abbéli örömét, hogy annyi sok év után ismét Szombathely városa adhat otthont ennek a fontos és presztízsértékű szemlének.

Dunántúli Függetlenfilm Szemle a Savaria moziban


Ugyanitt, a mozi aulájában nyitotta meg Hartyándi Jenő, a Mediawave fesztiváligazgatója a kiállítást a ravazdi Mediawave fotós tábor alkotásaiból. Ez október 20-áig, azaz a fesztivál utáni hét péntekéig tekinthető még meg. Majd a kamarateremben egyórás blokkokra osztva háromnegyed házzal elkezdődtek a versenyfilmek vetítései. Az adott napi egy órát követően az aulában a zsűri tagjai (Vincze Teréz, Váradi Gábor és Bakács Tibor Settenkedő) nyilvános konzultáció során értékelték a filmeket.

Popzenész filmszerepben

Főműsoridőre annyira megtelt a kamaraterem, hogy még a behozott pótszékek ellenére is többen kiszorultak az országos forgalmazás előtti filmbemutatóról.

Sztornó


Ennek oka Lovasi András, a Kispál és a Borz zenekar énekesének első játékfilmes főszerepe Pálos György Sztornó című filmjében. Nem tudni, hogy a szerepet eleve őrá írták-e, azonban nem lehetne senki meglepve, ha igen. Lovasi egyszerűen hiteles az élet bugyraiban egyre mélyebbre és mélyebbre süllyedő pécsi történelemtanár szerepében.

„Ne nézzenek balra!” - mondja egy kamerás fickó a családnak még múlt nyáron a pécsi Király utca közepén. Annyira meglepődünk, hogy nem nézünk, de szemünk sarkából azért csak oda pislogunk. Mellettünk egy ismerős arc lépked kopottas aktatáskával: Lovasi András. Lendületesen beelőz, majd eltűnik valahol, talán egy mellékutcában, talán a Széchenyi középiskolában. Akkor azt hittük, klip lesz, csak később jelentették be, hogy film készül az énekessel. Most már csak az a kérdés, hogy vajon szereplők lettünk-e a Sztornónak. Irédy kollega nem ír eme fontos adalékról, így vagy újravették a jelenetet, vagy profin belesimulunk a műbe. (J.A.)
Ettől persze még bőven lehetne rossz a film, hanem még a pokoljárása egyes stációban is szerethető marad a főhős, mindazonáltal mindvégig marad valami kevéske idill (szép képek, kellemes zene, csábító nő stb.) vagy valami pislákoló fény a sötétség közepén is, ami groteszk voltában is a végső bukás elmaradását sugallja. No és igen, senki ne gondolja, hogy – ha nem is fakad dalra, de – a film nem tesz utalást Lovasi „eredeti” szakmájára!

És ha már zene, akkor a nap zárásaképpen a Pop Art Market legénysége adott egy rövid koncertet. Majd Tommy Brutko és Vidaotone pörgette a táncos lemezeit.

Második nap

A szombati főnapon ebédszünettel megszakított hét egy-egy órás blokkban kaptak bemutatkozási lehetőséget a versenyfilmek. Este hat óra után Király Zoltán előre felvett, vagyis nem a helyszínen real time létrehozott VJ (visual jockey) bemutatója következett, ami a videoklip esztétika szellemében montázsolta végig a maga 22 percét. Aztán az adott napi főműsoridős program nyilvános konzultációban csúcsosodott ki a Berzsenyi Dániel Fősikola „D” épületének első emeleti nagyelőadójában.

Harmadik nap

Vasárnapi hajnali fél tizenegykor a negyedévenkénti megjelenésű, tematikus számokra szakosodott filmelméleti és filmtörténeti folyóiratot mutatta be Vincze Teréz szerkesztőségi tag a Cinema Caféban. Utána az aulában kerültek kiosztásra díjak, majd a fesztivál is becsukta kapuit. Hanem – mintegy soron kívül, de mindenképpen a világforgalmazás előtti bemutatóként – délutánra is került kísérőfilm: Enger Péter Könnyek völgye című amerikai misztikus thrillerje, Gubás Gabival a főszereplésével. Majd pedig az alkotókkal beszélgetett Vágvölgyi András filmesztéta, médiapedagógus. Ami már tényleg a szemle záróráját jelentette.

A más és más méltányolás szerinti díjazottak:
-Helényi Tamás: A Suszter és a Lángi Gróf… 12’
-Budai Eszter: Collect’ em all! 2’ 40”
-Káldy László: Jól nézel ki 16’
-Kovacsics Miklós: Csinálj, sok-sok gyermeket 3’ 40”
-Katits Kálmán – Fring Attila: Én Bajám 21’
-Csátich Renátó – Komjáth Máté – Arató Péter – Kucsada Edit – Leisz Tamás – Altzieble Edina – Maróti Zoltán: Autóban 23’
-Balogh János – Boros Ferenc – Csóka Miklós – Horváth Zoltán: Villanás a végtelen időben 12’

Fődíj (négy alkotás között megosztva):
-Csobod Judit – Bíró Andrea: 12000 tégla 7’
-Kotnyek István – Gerócs László – Kalász József: Távol 11’
-Licht Dániel: Apa kocsit hajt 2’
-Mester Ákos: Hiány 3’
.