Mopedek, bringák, motorok - Egyénre szabott választék a Motodor boltjában

2008.04.01. 20:02

Hogy mikor lehet normálisan parkolni autóval Szombathely belvárosában, azt egyelőre még nem tudni, az viszont biztos, hogy a nálunk is egyre népszerűbb robogókkal ez nem gond. Ráadásul egy komolyabb gép havi törlesztési díja nem sokkal van egy buszbérlet ára felett, és megelégszik két liter benzinnel.




„Na, milyen a Kymco? Mondd meg az újságíró úrnak!” – biztatja Ódor Attila, a Motodor Kft. tulajdonosa a Kossuth Lajos utcai bolt előtt az imént leparkolt, az ajtón belépő tizenéves hölgyeményt, miközben beszélgetésünk során éppen az említett márkát járjuk körül. „Hú, jó, nagyon jó, szeretem, tényleg semmi gondom nem volt még vele” – mondja a lány, amitől az egész szituáció hirtelen olyanná válik, mintha csak valami gondosan megrendezett reklámfilmben szerepelnénk mind a hárman.


ALON: Mikor döntötted el, hogy motorokkal fogsz foglalkozni. Gondolom valami gyermekkori „fertőzés” eredménye.

Ódor Attila: Hihetetlen, de nem. Igaz, érdekeltek a motorok, de alapvetően autós voltam, és a szakmát is az autós üzletben sajátítottam el. Aztán valahogy mégis úgy alakult, hogy a motorkereskedő lettem. Motorokkal 2005 óta foglalkozunk, ez a Kossuth Lajos utcai üzlet, ahol most ülünk, 2007 márciusában nyílott.

Moped, Szombathely


Miket árultok itt? Kívülről nem is látni, hogy ez egy kétszintes üzlet.

Igen, az alagsorban folyik a kerékpárok és kerékpár-kiegészítők értékesítése. Kizárólag a cseh Author márka értékesítésével foglalkozunk. Ezt a kizárólagosságot az importőr kérte, ami annyiban érthető, hogy a világ egyik vezető márkájáról van szó, akik európai szinten a benne vannak a top háromban, világszinten legjobb tizenötben.

Ez az árban hogyan tükröződik?

Nyilván vannak olcsóbbak is a piacon, de azért egyáltalán nem megfizethetetlenek, no meg hozzá kell számolni a két év garanciát. Ez azt jelenti, az árak most 31 ezer forinttól indulnak, a felső határ valahol 200-300 ezer forint között mozog. Ez persze már nagyon komoly dolgot jelent például a vázak, a fékek, a váltók minősége vagy a felszereltség terén.

A felső szint pedig a motoroké.

Igen, főleg a robogóké, de árulunk nagy motorokat is, melyek leginkább a robogóink nagyobb motorral szerelt változatai,125-500 ccm-ig de van itt más is, például idén népszerűnek tűnik a Keeway 250 köbcentis chopperje is.

De azért a boltnak a robogók a specialitása.

Ezekből valóban sokféle van nálunk, és hozzám személy szerint is a robogók állnak a legközelebb.

Moped, Szombathely


Kymco, Rieju, Tauris és a többiek. A legtöbb ember számára ismeretlenül csengő márkanevek. Ezek ugyanazok, mint amiket a városszéli bevásárlóközpontokban lehet olcsó pénzért kapni?

A városszéli nagy áruházakban főként kínai motorokat árulnak. Nem mondom azt, hogy minden rossz, ami kínai, mindenki maga dönti el, hogy hajlamos-e néhány tízezer forinttal többet költeni, hogy egy valóban nagyon jó ár-érték arányú járgánya legyen. És ami nagyon fontos az alkatrészellátás, az általunk forgalmazott típusokhoz a grazi székhelyű alkatrészraktárból pár napon belül itt van minden.

Azért a Kymco vagy Rieju mégsem úgy hangzik, mint a Honda vagy Yamaha.

Az említett nevekkel véletlenül beletaláltál. A Hondának tulajdonrésze volt a tajvani Kymco cégben, aki viszont évtizedek óta a Honda beszállítója volt, így Honda-licence-ek alapján dolgozik használja gyártási technológiáját illetve minőség ellenőrző rendszerét. A versenysport tapasztalatait felhasználó spanyol Rieju szintén minőségi alkatrészekből építkezik, többek között a Kymco-motorokból. Egyébként ha valaki Nyugat-Európába megy, nagyon sok Kymcóval találkozhat. A márka Ázsiában már évtizedek óta tarol, de nagyon sok van a tengerparti kölcsönzőkben is, mondjuk Spanyolországban Görögországban vagy Olaszországban. De hasonlóan minőségi alkatrészekből építkezik a Tauris is, aminek 50 köbcentis verziójában éppen Yamaha-blokk van.

Mennyibe kerül itt egy robogó most?

A legolcsóbb a négyütemű Rieju Paseo, ami egy év garanciával 189 ezer forint. Ennél néhány tízezerrel drágább a Rieju Toreo, melyet jelenleg 229 ezer forintért adunk. A legolcsóbb Kymco a 36 hónap garanciával adott négyütemű Agility 269 ezer forintért. Ez egy nagyon kiforrott konstrukció. A kétütemű Taurisok 239 ezernél kezdődnek, de lehet kapni robogót félmillióért is. Ez persze már nagyon komoly, nagyon kényelmes gép, főként idősebbek veszik hosszabb távú munkába járáshoz vagy egy kellemes kiránduláshoz.

Ezek szerint vannak tipikus motorokhoz tartozó tipikus vásárlói csoportok.

Erre így nehéz válaszolni. Az igaz, hogy az idősebbek jobban szeretik a kényelmet, a fiatalabbakat meg vonzzák a pörgősebb, kétütemű motorok, ugyanakkor igyekszünk mindenkinek személyre szóló választást adni. Amikor valaki belép, akkor már életkorából, súlyából, igényéből be tudom tájolni, hogy melyik irányba célszerű elindulni a robogóválasztásnál. Van olyan is, akit drágább motorról beszélek le, mert nálunk nem az a lényeg hogy vigyen valamit, hanem az, hogy számára a legjobban kihasználható modellel távozzon a szalonból, ami lehet olcsóbb is, mint amit eredetileg választott. Egyébként minden típusnak elmondom tapasztalt előnyeit a visszajelzések alapján, és esetleges hátrányait, hogy később ne legyen ebből félreértés.

Moped, Szombathely


Mennyi a fenntartási költsége egy kismotornak?

Egy autóval összehasonlítva meghökkentően alacsony. A négyüteműek fogyasztása vígan két liter alatt van száz kilométerre, a kötelező biztosítás 5 és 6 ezer forint között van egy évre. És mivel új motorokról van szó, ehhez jön az olajcserét is magába foglaló garanciális szerviz, ami évente kétszer jelent 6-8 ezer forintos költséget. Ez utóbbit szerintem egyébként érdemes a garanciális időn túl is megcsináltatni, havi ezer forintot megér, ráadásul egy szervizkönyv később is mindig előny. Ha valaki ezeket összeadja, még akkor is nagyon kevés jön ki.

Miért nem népszerűbb nálunk a kismotor? Olaszországban például elképesztő mennyiségben vannak.

Nálunk egyelőre nincs még akkora kultúrája, de évről-évre érezhetően nő az érdeklődés, ezt itt a boltban nagyon jó lehet érezni. Keveset fogyaszt, fenntartása olcsó, nincs gond a parkolással, a városban gyorsabb, mint egy autó. Ha valaki részletre veszi, havonta nem kerül többe, mintha buszbérletet venne. Mivel a telek egyre enyhébbek, az időjárás is egyre kevésbé akadályozó tényező.

Van-e olyan távolság, ami fölött már nem célszerű ilyennel bejárni?

Ez nagyon sok mindentől függ, messzebbről, 25-30 kilométerről is könnyedén lehet vele járni, de akkor más szempontokat is figyelembe kell vennünk a motor kiválasztásánál.

Moped, Szombathely


Látok itt az üzletben quadokat és elektromos kerékpárokat is.

A quadok 600 ezer körül vannak, nagy kár, hogy nálunk a különös jogi szabályozás miatt gyakorlatilag kizárják őket a normál közlekedésből: olyan nagy motoroknak minősülnek, melyekkel nem lehet közúton közlekedni. Az elektromos kerékpároknak viszont számos előnye van a mindennapokban. 6-8 óra töltéssel körülbelül 30-40 kilométert tesznek meg, de ha véletlenül kifogy az akkumulátor, akkor sincs nagy gond, mert könnyűek, és az áttételük is olyan, hogy kerékpárként is haza lehet tekerni őket. A Rieju 126 - ami 36 voltos - már 99 ezerért, nagyobb testvére, a 48 voltos R 107 már 129 ezer forintért hazavihető. Előnye még, hogy nem kell hozzá bukósisak illetve jogosítvány, valamint itt sem elhanyagolható a 12 hónap teljes körű garancia.

Neked mi a személyes kedvenced itt a boltban?

MOTODOR KFT.
9700 Szombathely
Kossuth Lajos utca. 23. Telefon: 94/505-097, Fax: 94/505-098
www.motodor.hu
info@motodor.hu
Az új 50 köbcentis Tauris Samba lesz az idei év slágere, a kétütemű Yamaha-blokkal. Jó a forma, erős a motor, könnyen kezelhető, szóval az egész együtt egy szuperrobogó.

Van-e valami terv a jövőre, például márkabővítés vagy hasonló?

Úgy érzem, nagyon beletaláltunk a megfelelő márkákba, és éppen mostanra halmozódott fel az a tapasztalat, melyet nagyon jól tudunk kamatoztatni a mindennapokban, legyen az szerviz vagy garancia. Szóval egy darabig még biztos kitartunk ezen motorok mellett.

(X)
.