
Németh Kálmán alpolgármester, a hétfő délutáni városházi fórum házigazdája jelentette be, hogy a Kinizsi, a Bercsényi, a Nádor, a Vak Bottyán és a Gyöngyös utcákban január elsejétől fizetős lesz a parkolás. A döntést az indokolta, hogy az itt élőktől folyamatosan érkeztek a panaszok, hogy nem tudnak megállni a saját utcáikban, mert elfoglalják a helyet a piacra érkezők vagy a környéken dolgozók. Nem csak a parkolás, az utcán való haladás is körülményes volt, főleg a Kinizsi utcában, piacnapon.

Lakézi Gábor a Városüzemeltetési és Városfejlesztési Osztály vezetője megjegyezte, hogyha egy térséget bevonnak a parkolási rendszerbe, az rendszerint azzal jár, hogy a környékbeli utcák telnek meg a fizetni nem, de parkolni akarókkal. Itt is ez történt. A Kinizsi utcában koccanásos balesetek is voltak. (Lehet, hogy ezután viszont a területtel határos utcákban alakul ki hasonló állapot – vetette fel az osztályvezető.)

Ezt a helyzetet orvosolja, hogy a Kinizsit egyirányúsítják (a piac felől a Pázmány körút felé lehet haladni), és az utca egyik oldalán parkolókat alakítanak ki. Igaz, kevesebben tudnak majd megállni, mert be kell tartani a tervezésre vonatkozó szabályokat. Hatméteres, illetve a kapubejárók előtt és a kereszteződések előtt öt és fél méter hosszú helyeket festenek fel.

A Gyöngyös utcában 15, a Vak Bottyánban 16, a Nádorban 15, a Kinizsiben 19, a Bercsényiben 9, összesen 74 férőhelyet alakítanak ki. A terület a zöld zónába kerül, az itt lakók szürke bérletet válthatnak, lakásonként egy gépkocsira. Az egyirányúsítás és a fizetőparkolás januártól lép életbe.

A lakók aggódnak, hogy nem lesz elég a parkolóhely. A szakemberek azt mondták, hogy a házak utcafrontja elég széles, hogy két autó is elférjen. Az is felmerült, hogy a piros bérlettel rendelkezők akár egy egész napot is várakozhatnak itt, tehát lehet, hogy megint csak az itt lakók nem jutnak parkolóhelyhez. Egy lakó megkérdezte, hogy parkolhat-e a saját kapuja előtt. Ez közlekedésrendészeti szempontból nem lehetséges, a rendőr ezért bírságol.

Az is problémát jelent az itt élőknek, hogy továbbra sem biztos, hogy a saját házukhoz legközelebb állhatnak meg. A pulpituson ülők elmondták, ez mindenütt probléma, mint az is, hogy a korábban egy családnak otthont adó telkekre ötlakásos házak épülnek, és ugyan lakásonként egy parkolóhelyet köteles a beruházó biztosítani, ha két autó van a családokban, akkor az már jelentősen növeli a zsúfoltságot. Az sem csak ezekre az utcákra jellemző, hogy egyesek odaállnak mások kapubejárója elé. Egy lakó felvetette, hogy nem lehetne-e, hogy a Gyöngyös utcába csak azok hajthassanak be, akik ott élnek. Nem – hangzott a válasz, mert ez közterület, amely a forgalmat szolgálja. Az is gond lehet, hogy a családjukat meglátogatóknak is fizetniük kell a parkolásért.

A kérdések zöme jogos aggodalmat fogalmazott meg, ami mutatja, a problémára tökéletes megoldás nem létezik, de a lakók nem emeltek kifogást az intézkedés ellen, sőt azt várják, hogy helyzetük javulni fog.
A helyszínen láttuk, hallottuk
Hétfőn reggel 9 óra tájban az érintett utcákban valóban nem könnyű parkolni, bár az is igaz, a telítettségben érezhetők különbségek. (Lásd a fotókat.) Amíg a piac melletti utcákban (Bercsényi, Nádor, Kinizsi) még akadnak üres parkolók, addig a Hunyadi út másik oldalán elég súlyos a helyzet. A 150-200 méter hosszú Gyöngyös utcában mindössze egyetlen üres helyet találunk, de legrosszabb a helyzetben mégis a Vak Bottyán utca van. Ez az utca köti össze a Légszeszgyár utcai Gyöngyös-hidat és a Hunyadi utat, valószínűleg ez az oka annak, hogy az utca zsúfolásig van parkoló autókkal. Egy ott lakó hölgy érdeklődésemre elmondja: a tervezetről nem tud, de ő nagyon örülne annak, ha fizetős lenne az utcája, még akkor is, ha ez évi néhány ezer forintba kerül. Jelenleg ugyanis neki és a többi itt lakónak napi traumát okoz megállniuk a saját házuk előtt. A belvárosba igyekvők mellett itt parkolnak a környék iskoláinak tanárai, diákjai, sőt olykor osztrák bevásárlóbuszok is színesítik a felhozatalt. (J. A.) |