
A változások válságot ritkábban, feszültséget viszont sűrűn okoznak
Egy most publikált felmérés szerint a 21. század férfijai a modern kor elvárásainak megfelelően alakítják ki saját férfiassági modelljeiket. Munkahelyükön, otthon és bárhol az életben azt a szerepet keresik, amelyben a társadalom és önmaguk előtt is kényelmesen érzik magukat.

Családfenntartó, testőr és szülő: minden férfi másképp kezeli ezeket a feladatokat. Manapság nincs egyértelmű példakép, így mindenki magának kénytelen beállítani a megfelelő egyensúlyt modern és hagyományos között. Ennek eredményeképpen a fiatal férfiak is képesek érzelmileg megnyílni, nem erőltetik magukra mindenáron a tradicionális „erős harcos” sztereotípiát.
A változások mélyrehatóak, és bár nem taszítják lelki válságba a férfiakat, a sokszor egymásnak is ellentmondó kihívások közepette sok feszültséggel járhat saját férfiassági modelljük kialakítása. A gazdasági változások miatt egyre nehezebb álláshoz jutni és megtartani azt. A társadalmi változások megkövetelik, hogy családjuk eltartói és lelki támaszai legyenek egyszerre, míg a kulturális változások a médiában ábrázolt sikeres életstílus követésére hajszolják őket.
A Discovery kutatása arra következtet, hogy a modern társadalom férfiszerepének komplexitása az evolúció új szakaszát tükrözi, idejétmúlttá téve a „metroszexuális” vagy az „alfahím” címkét.
A vezető viselkedéskutatók közreműködésével 15 országban elvégzett, több mint 12 000 férfira kiterjedő felmérés jelentős közös viselkedési mintákat tárt fel a 25-39 év közötti férfiak körében:

A fiatal férfiak egyre későbbre tolják vagy éppen átrendezik az élet hagyományos mérföldköveit.
A mai férfiak gyakran késő harmincas éveikben érik el a férfivá válás tradicionális állomásait: a saját lakáshoz jutást vagy a gyermekvállalást. Az apaság annyira fontos számukra, hogy addig halogatják a gyerekvállalást, amíg anyagilag és érzelmileg fel nem készülnek rá. Házasságot átlagosan 30 éves korukig kötnek, elhúzódnak diákéveik, így később állnak munkába és később hagyják el a szülői házat. Sőt, az sem szokatlan, hogy a napközben vezetői pozíciót betöltő fiatal férfi éjszakára a szülői házba tér haza, ellenállva a házasság és a családalapítás kísértésének. A legtöbb magyar férfi nem hisz az egyenlőségben, amikor gyermeknevelésre kerül sor. A megkérdezettek csupán 40 százaléka ért egyet azzal, hogy egy férfi ugyanolyan jól fel tud nevelni egy gyereket, mint egy nő. Ezzel a románokkal és az olaszokkal együtt a legkonzervatívabb nemzetek közé tartozunk. Ennek ellenére a magyarok több mint 60 százaléka véli úgy, sokkal fontosabb, hogy a férfiak érzelmi támaszt nyújtsanak, mint anyagi támogatást. Ezzel Magyarország a modern gyermeknevelési elveket leginkább hangsúlyozó három ország között van.

A nemek közötti egyenlőség eredménye: a férfi-női kapcsolatok bonyolultabbak, mint valaha.
A nők vegyes jelzéseire reagálva a férfiak a hagyományos szemléletet ötvözik a feminista megközelítéssel, egyszerre próbálnak erősek, dominánsak, ugyanakkor érzékenyek és nyíltak lenni, noha a két megközelítést meglehetősen nehéz összhangba hozni. A párbeszéd nyíltabbá vált a nemek között, a szex sem tabutéma többé. Egyes férfiak számára ez kielégítőbb szexuális életet is jelent, míg másokat zavarba hoz, ha a nő kevésbé szégyenlős, vagy többet, mást akar. A megkérdezett fiatal magyar férfiak közel 90%-a jelentette ki, hogy kapcsolataiban fontos az egyenlőség. Ez alapján Magyarország az élen végzett: a leginkább emancipált országnak tekinthető.

A munka a jelenkor csatamezeje – ha nem dolgozol, nem is létezel.
A mai férfiak számára a munka teszi lehetővé, hogy gondoskodjanak családjukról, emellett személyes elégedettséget is okoz számukra. A kettő közötti egyensúlykeresés (vagy ami még rosszabb, annak hiánya) stresszt és feszültséget okoz. A globalizáció és a munkaerőpiaci változások miatt nincs életre szóló munkahely. A piac dzsungel, ahol minden nap a túlélésről szól. Ez a küzdelem különösen ádáz Lengyelországban és Romániában, ahol igen magas a munkanélküliség, és ahol – mint a kutatásból kiderült – a férfi nem férfi, ha nem tud gondoskodni a családjáról.
Biztonságos szex és potencianövelő tabletták, partikultúra és tudatos táplálkozás
Minél nagyobb a felhajtás az egészséges életmód körül, annál nehezebb megfelelően élni. A fiatal férfiak életmódjára jellemző hedonizmus és a stresszes munkakörnyezet gyakran ütközik egészséges életstílus iránti törekvésekkel. A fiatal férfiak több mint fele Európa-szerte – Olaszország kivételével – „tisztában van azzal, hogy nem ügyel eléggé az egészségére”, ugyanakkor emiatt nem feltétlenül iszik kevesebb alkoholt. A nőiesség látszatát elkerülendő a fiatal férfiak inkább az egészségmegőrzés férfias módszereiről beszélnek. Edzőterembe járnak, orvoshoz pedig leginkább azért mennek, hogy biztosítsák családjuk fenntartásához szükséges egészségüket.
A fiatal férfiak egyre imázs-tudatosabbak, és tapasztalják az ezzel járó előnyöket is. Nyugat- és Dél-Európában sokkal kevésbé jönnek zavarba, ha kozmetikáról van szó. Ám országtól függetlenül a hiúság látszatát még mindig nagyon erősen kerülik. A férfiasság lényege, hogy az ember laza és gondtalan legyen, ezért a külsejükre ügyelő férfiak nem töltenek sok időt a tükör előtt, inkább kondizással próbálják javítani imázsukat. A kidolgozott izomzat iránti vágy azonban sok férfit szélsőséges, egészségtelen teljesítményekre hajszol.

Borszakértő, digitális fotós, ínyenc, filmkészítő
Az alapos szakértelem, a szenvedéllyel űzött hobbi a legjobb társadalmi tőke. A figyelem felkeltéséhez a férfinak tündökölnie kell szakértelmével – és nem fontos, hogy az a focihoz vagy a politikához hasonlóan népszerű témákra terjed ki, vagy egy speciális, szűk területre. A mindenhez értő, háztartási gépeket megbütykölő ezermester sztereotípiája már a múlté – a gépek ma olyan bonyolultak, hogy már működtetésük is szakértelmet igényel. Ám nem elég a társaságban villogni – ehhez folyamatos önképzés is szükséges. Ez egyre egyszerűbbé válik, a tudás csak néhány kattintásnyira van. A folyamatos kapcsolat a táguló világgal jó lehetőség arra, hogy a férfiak elmerüljenek hobbijukban, közösségekhez csatlakozzanak, vagy akár új közösségeket alakítsanak érdeklődési körüknek megfelelően. A fiatal magyar férfiak a harmadik helyen állnak a szakértői imázs fontosságát tekintve. A megkérdezettek több mint 70%-a szeretne jól informáltnak látszani, olyan embernek, aki nagy tudással rendelkezik. A választott szakterület az elektromos kütyüktől kezdve a szakácsművészetig terjedhet.
A kutatás talán legmeglepőbb eredménye, hogy a fiatal magyar férfiak pénzügyeikben meglehetősen konzervatívak. A megkérdezettek mindössze 7%-a vásárolna hitelre a hosszabb távú megtakarítások helyett. Így a fiatal magyar férfiak e tekintetben a hollandok és a németek mögött a harmadik helyen állnak Európában.
A Discovery Networks EMEA tanulmánya a minták alapján négy alapvető tipológiát különböztet meg a fiatal férfiak tekintetében:
1) A Családfenntartó (az összes férfi 26%-a) hagyományos, családközpontú férfi, aki konzervatív nézeteket vall a családban, illetve a társadalomban betöltött szerepéről. Ez a típus Romániára jellemző leginkább (72%)
2) A Modern irányító (34%) modern felfogásban kezeli a férfi és a női szerepeket, és egyszerre több feladattal is megbirkózik. Ez leginkább a svédekre és a franciákra jellemző szerep (57% és 42%).
3) Az Énközpontú (26%) fiatalemberek önmagukat kapcsolataik fölé helyezik, kevésbé foglalkoznak a család kérdésével. Ők leginkább Németországban (48%) vagy Hollandiában (43%) gyakoriak.
4) Az El nem kötelezett (14%) férfiak a mának élnek, mindenfajta elkötelezettséget elutasítva.
Magyarországon az összesített eredményekhez hasonlóan a Modern irányító típus a leggyakoribb (34%), őket az Énközpontúak követik (30%). A Családfenntartók (19%) némileg alulreprezentáltak, míg az El nem kötelezettek közé az európai átlagnál valamivel többen sorolhatók (17%).
Te melyikbe tartozol?
Családfenntartó
Azon férfiak nagy csoportjához tartozol, akik leginkább a tradicionális férfiszerepet töltik be a társadalomban. Valószínűleg te vagy a családfő, a te jövedelmed alapozza meg a család megélhetését. Keményen dolgozol, hogy tisztességes életszínvonalat biztosíts számukra. Főnökeid magas elvárásainak túlórázással és hétvégi munkával is igyekszel megfelelni. Nem egyszerű a kétszeres nyomást elviselni – a család és a munkahely részéről is. Lehetetlen minden igényt és követelményt kielégíteni, így aztán az élet fontos döntéseit csak újabb családi veszekedés vagy a fizetésemelésről való lemondás árán tudod meghozni. Minden ötödik magyar és minden negyedik európai válaszadó tartozik veled egy csoportba.
Modern Irányító
A legnépesebb csoportba tartozol – a fiatal európai férfiak több mint egyharmadával együtt. Párod szerencsésnek tarthatja magát: minden helyzetben számíthat rád, egyenlően osztjátok meg a feladatokat. Gyermekeid sem panaszkodhatnak, születésüktől fogva fontosnak tartod, hogy szoros és jó kapcsolatban legyél velük. Valószínűleg nem töltöd minden idődet munkával, kereseti forrásként és nem önmagában való értékként kezeled – mert van mire fordítani a szabadidődet: családoddal és/vagy barátaiddal töltöd el. Magyarországon a fiatal férfiak mintegy 34%-a tartozik ebbe a típusba.
Énközpontú
Nyitott vagy új kapcsolatokra és új kihívásokra egyaránt. Világméretű trend képviselője vagy – a magyar válaszadók 30%-ával és minden negyedik európai fiatalemberrel együtt. Óvatos vagy a családalapítás tekintetében. Minél később szeretnél nagyon komoly kapcsolatot, hogy tovább maradhass aktív és szabad. Értékeled azokat a kihívásokat, hobbikat vagy munkákat, amelyek biztosítják számodra a sikeres életet. Teljesen el tudsz mélyülni a munkádban vagy a hobbidban, így mások megbízható szakértőként tartanak számon a saját területeden.
El nem kötelezett
Nagyra értékeled a szórakozást, az izgalmasan eltöltött szabadidőt és a pihenést. Az európai átlagnál (19%) valamivel kevesebb, minden hatodik fiatal magyar férfi tartozik ebbe a ritka csoportba. Nem kedveled az elkötelezettséget és a felelősséget, így aztán minden téren igyekszel elkerülni – legyen az a párkapcsolatokban vagy a munkában. Nem gondolsz a házasságra, a családalapítás még nagyon messze áll tőled. Nem kötődsz erősen a munkahelyedhez, jelszavad a rugalmasság, üdvözlöd a változást. Bizonyára sok barátod van, talán szerte a világon élnek. A társadalmi vagy politikai akciók, szerepvállalások idegenek tőled. Szkeptikus vagy és realista, véleményed szerint nem te fogod megváltani a világot.