"Kellék az egész világ" - Kern András előadása a szombathelyi sportházban

2008.12.10. 10:12

Nagy bátorság kell egyedül kiállni a színpadra, hogy mostantól másfél órán át fenntartom a „Tisztelt Önök” érdeklődését. Ez Woody Allen örökös magyar hangjának többnyire sikerült. Eberhard Streul A kellékes című, Parti Nagy Lajos által magyarított színdarabjának sziporkázó részei közé csak néha csúsztak be bágyadtabbak.

Hozott anyagból

„Bieder József előadás után teszi a dolgát, pakol az üres színpadon, s fölnézve közönséggel, méghozzá telt házzal találja magát szembe. Először megriad, nem tudja, hogyan oldja meg ezt a szokatlan, már-már szürreális helyzetet. E hajdani segédszínész, ez az örök háttérember mesélni kezd az életéről, ami a színház, és a színházról, ami az élete.” Szól a Pesti Színház hivatalos ajánlója az Ilan Eldad rendezte előadásról. Első olvasatra a sztori elég karcsúnak tűnik. Penészszagúan szomorkásnak. És még csak nem is az akasztófahumorú Villon monologizál a börtönmélyben.

Kern András


Másutt meg ezt olvasom: „Parti Nagy Lajos magyar szövegének nagy erénye fantasztikus ritmusa, frappáns dramaturgiája: a hatásra kiélezett poénokat sokszor fájdalmasabb, szomorúbb emberi történetek kísérik. Az előadás során cserélődnek a hol elementáris, hol borongós anekdoták, színész-karikatúrák, megelevenedik a színház vonzó ellentmondásos világa. »És egyébként is: nagy marhaság, ez az egész színház-izé!«” Így már mindjárt más! Ide vele azonnal!

Várakozások

Mi jut eszünkbe Kern Andrásról? Nagy többségnek a felvezetőben említett manhattani neurotikus értelmiségi, a Heti Hetesbeli, politikailag ismert irányultságú poénjai és az Ötvös Csöpi-sorozat esetlen Kardos doktora. Az idén 60 éves színésztől a nagyközönség tehát hol harsányabb, hol pedig melankolikusabb humort várt. Illetve várt volna csak. Meg is kapta a tréfákat, ám egy mondattal odébb a kellékes nemritkán már a saját zavaros vizű kútjába nézett le és hosszan elidőzött az ott látottakon.

Kern András


Ilyen váltásokkor általában nem hagyott hatásszünetet, hogy tapssal mért jutalmat markoljon fel, hanem szeszélyesen átsiklott az egyik hangulatából a másikba. És ha már tetszésnyilvánítás, akkor meg kell jegyezni, hogy egy, a szokottól kicsit is eltérő darabra a szombathelyi közönség láthatólag nincs felkészítve-felkészülve. Vagy fél órának kellett eltelnie, mígnem Kern könnyed közvetlenséggel kicsalja belőlünk az első tapsot. Utána már reflexből érkeztek a csattanók ilyes honorálásai. Lám, nevelhetőek, alakíthatóak vagyunk.

Kétirányú darab?

Az előadás elején Kern lejön a színpadról és néhányaktól elkéri a jegyét, hogy megnézze, tényleg mára, mostanra és ide szólnak-e. Ebben benne volt valami közönségbevonós muri lehetősége is, de nem tudni, hogy mennyire. Ilyenkor milyen kár, hogy nem egy újságírónál kérdezett rá a dologra, akinek tulajdonképpen nincs helyjegye, csak leült valahova és várta, hogy hátha nem jön valaki olyan, akinek pont oda szól a jegye. Akkor átvándorol máshova és ismét várakozó álláspontra helyezkedik.

Kern András


A variációs lehetőségek felemlegetése nem véletlen. Megnézve ugyanis e cikket pofásabbá tevő képek eredeti lelőhelyét, ott több olyan fotó is akadt, ami a szombathelyi előadáson nem készülhetett volna el. Vagy kimaradt az általunk látottakból, vagy más volt helyette. Kernnek amúgy annyira sikerült a saját képére formálnia a darabot, hogy a Hamletet nem beengedős eset tudvalévően vele esett meg, ahogy a vívós és a telefonálgatós szituációkat is a saját pályafutásából vette. Emlékezetes volt mindhárom. És persze miatta lett az operaházi kellékesből színházi kellékes. Ami mégiscsak közelebb áll hozzá.

Pro és kontra

A kultúra témáiban az a szép, hogy minden erősen szubjektív. Bejönnek tényezőként a játéktérre a szerintemek. Míg nekem a kedvenc jelenetem például az volt, amikor Kern arról filozofál, hogy az adott régies állólámpa mikor kellék és mikor díszlet, illetve hogy mikor tartozik csak hozzá, a kellékeshez, és mikor a világosítóhoz is, végül hogy mikor nincs halvány lila fogalma senkinek sem a kiosztható kompetenciákról. Miközben többen azon – a szerintem bőven kihagyható jeleneten – derültek a legtöbbet, amikor ugyanezen állólámpáról Kern letekerte az ernyőt, majd föl a derekára, és A hattyúk tava zenéjére baleriánáskodni kezdett. Különbözőek vagyunk. És hasonlók: a fentebb említetteken túl az univerzális banános és a súgólyukas anekdotákon mindenkinek egyformán kunkorodott felfelé a szája széle.

Kern András


Ami néhány jelenet viszont kevésbé ült, azok a csak több áttételen át működő, színdarabokból vett utalásokkal bőven átszőttek. Shakespeare-nél még mindenki képben volt, de például – a szintén a középiskolás tananyagot erősítő – Az ügynök halála kapcsán már vonódtak föl a szemöldökök, hogy mit is kéne ez alatt értenünk. Meg volt olyan szösszenet is, ami számomra annyira funkciótalannak tűnt, hogy nem is tudom elmagyarázni pontosan, hogy melyik is volt az. Mindent összevetve, a végső egyenleg feltétlenül pozitív.

Visszatapsoláskor a kellékesünk mikrofont ragadott és elénekelt egy dalt. Sohasem volt jó hangja, mégis jól áll neki ez a férfias édesbússág. Kern András nagy színész, aki akar és tud is szórakoztatni.

(Fotó: Pesti Színház)

Értékelés: 8/10
.